اوقات شرعی       جستجو         پیوندها        تماس با ما
سه شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۹
 
ارسال شده در تاریخ شنبه 24 خرداد 1399   ساعت 6/40           نسخه قابل پرینت

دلایل بی حوصلگی های همیشگی و راهکارهای مقابله

به گزارش خبرآنلاین، معمولاً اشخاص در زمان تنهایی، غم، عصبانیت، نگرانی، خواب ناکافی، اضطراب و... دچار کم حوصلگی میشوند، ولی گاهی همه چیز بر وفق مراد است و شما نمی‌دانید چرا بی حوصله هستید!

یکنواختی ذهن

بی حوصلگی گاهی ریشه در خستگی ذهنی (Mental fatigue) داشته و ناشی از تکرار و بی اعتنایی به جزئیات و وظیفه‌ها است. هر تجربه‌ای که قابل پیش بینی بوده و تکراری می‌شود، میتواند خسته کننده شود.

به طور کلی، تکرار بی اندازه از یک چیز و تحریک بی اندازه میتواند از عوامل عمده پیدایش شرایط بی حوصلگی باشد. بدین ترتیب حس خستگی و ضعف در شخص ایجاد می‌شود.

شکل چینش منزل

در صورتی که به دنبال وقت‌ها شاد هستید و میخواهید از حالت کسالت و بی حوصلگی خارج شوید، بهتر است که برای تنوع، شکل چینش منزل خویش را تغییر دهید.

با این کار، تغییر زیادی در نزدیکی ایجاد شده و در نتیجه در روحیه شما هم تغییراتی ایجاد خواهد شد. مثلا میتوانید رنگ دیوارها را تغییر داده و از رنگ‌های ارامش بخش مثل آبی استفاده کنید تا از فشار و اضطراب شما کم کند.

نبود تنوع در زندگی

معمولاً افرادی که احتیاج زیادی به تازگی، تنوع و هیجان دارند بیشتر در معرض بی حوصلگی و کسالت قرار می‌گیرند. اشخاص برون گرا جزء آن گروه افرادی هستند که احتیاج به تحریک بیرونی دارند؛ به همین علت آن‌ها بسیار مستعد بی حوصلگی هستند و تنوع طلبی و ریسک پذیری راهی برای درمان کسالت در این اشخاص است.

احتیاج به نوآوری

برخی از اشخاص بیش از افراد دیگر خسته و بی حوصله می‌شوند. افرادی که بیشتر نیازمند انرژی، هیجان و تنوع هستند، بیشتر در معرض خستگی و بی حوصلگی هستند.

این گونه اشخاص حس می‌کنند که دچار یکنواختی شده و دیگر چیزی آن‌ها را شاد نمی‌کند. احتیاج به تحریک خارجی در این اشخاص مدام وجود داشته و ابتکار موقع جستجوی کارهای جدید و ریسک پذیری در این اشخاص به مقدار زیادی مشاهده می‌شود.

راهکارهای غلبه بر بی حوصلگی و بی حالی

بنابراین برای مبارزه با این روحیه و کاهش یا از بین بردن آن، باید باتوجه به هر یک از عوامل تاثیرگذار، راه و شیوه مطلوب و راهکار عملی خاصی را اتخاذ کرد.

به این منظور به نکات و مطالب زیر توجه کنید:

تلاش کنید هر از چند گاهی در زندگی خویش تغییراتی، هر چند جزیی، ایجاد کنید

بی کاری و فقدان فعالیت یک عامل مهم در ایجاد بی حوصلگی است. دست بکار شوید با نشستن و به نقطه‌ای خیره شدن چیزی عوض نمی‌شود. برخیزید و به کاری مشغول شوید.

احساس پوچی و این عقیده که زندگی، شغل و فعالیت‌های شما بی معنی است، می‌تواند شما را تا مرز افسردگی پیش برد. شما نباید زندگی خویش را یک دایره بی انتها و مقصود بدانید. این وظیفه خود شماست که به زندگی خویش معنی بخشید.

هر روز یک چیز جدید یاد بگیرید و به علم خویش بیفزایید

خود را به چالش بکشانید. به فعالیتی دست بزنید که در شما استرسی ملایم ایجاد می‌کند؛ مثل بردوباخت (در بازی، ورزش) یا پذیرفتن ایده‌های جدید.

به یاد داشته باشید که هیچ چیز کسالت آور و خسته کننده نیست؛ بلکه این ذهن بی حوصله شماست که همه چیز را خسته کننده می‌بینید. بی حوصلگی یک امرنسبی و درونیست. افکار خویش را تغییر دهید تا احساسات شما هم تغییر یابند.

احساس کنجکاوی خویش را بر انگیزید

نسبت به اطراف خود بی تفاوت نباشید، تلاش کنید از همه چیز سر در بیاورید؛ البته به جز مسایل شخصی دیگران.

خیال پردازی کنید. خیال پردازی بی اندازه باعث دور افتادن شما از واقعیت‌ها و حقیقت‌ها می‌گردد؛ ولی از تخیل خویش میتوانید در رفع بی حوصلگی کمک بگیرید. خیال پردازی کنید و به آرزوهای خویش دست یابید.

تکرار فعالیت‌های روزانه یا از روی عادت بسیار خسته کننده است؛ بنابراین دیگر ایده ها، گزینه‌ها و احتمالات را هم انتخاب کنید. به عنوان مثال هرروز برای صبحانه چای شیرین نخورید، یک روز هم قهوه یا شیر بخورید یا هرروز سر یک ساعت فعالیت خاصی را انجام ندهید. هراز گاهی نحوه لباس پوشیدن یا مدل موی خویش را تغییر دهید.

هر دفعه سر قرار ملاقات یک دست لباس مشابه به تن نکنید، یا در کافی شاپ تنها میلک شیک سفارش ندهید. با یک کادو بی مناسبت طرف مقابل خویش را غافلگیر کنید.

تکراری نباشید

تصمیمات به جا و پر ارزش گذشته‏ خویش را به یاد آورید و توجه کنید که مانند قبل برای انجام دادن کارهای مهم آمادگی دارید.

در تصمیم ‏ها و فعالیت‏ های اسوه ‏ها توجه کنید، در همسان سازی و الگوپذیری جدی باشید تا جرأت انجام کار یابید و توان تصمیم‏ گیری و اجرا در شما تقویت شود.

ورزش مستمر و منظم را که در تقویت اراده بسیار مؤثر است، فراموش نکنید.

با تصمیم‏ های اسان در کارهای ساده، کم کم خود باوری و توانمندی را در خود پدید آورید و راه را برای تصمیم ‏گیری در امور مشکل و پیچیده هموار سازید.

از خواب زیاد، پرخوری و دیگر وسایل تنبلی و سستی اراده بپرهیزید.

تردید در تصمیم ‏گیری و تأخیر در عمل، باعث از دست رفتن منافع معنوی و مادی فراوان می ‏شود و زیان‏ های بسیاری را به ارمغان می آورد.

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی  *
ایمیل
نظر  *
   
 
فیلم و صوت
 
    جدیدترین اخبار
صفحه نخست   |   تماس با ما    |     پیوند ها    |     جستجو    |     آب و هوا     |    RSS
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت محفوظ می باشد .
طراحی سایت : ایران طراح