محکومیت مدیرعامل سایت آپارات به ۱۰ سال حبس

محکومیت مدیرعامل سایت آپارات به ۱۰ سال حبس

در پی حمایت از انتشار ویدیویی با محتوای مجرمانه

مهر ماه سال ۱۳۹۸ سایت آپارات پس از انتشار یک ویدیو، درگیر ماجرایی شد که حواشی و پیامدهای زیادی برای آپارات و مدیران‌ش داشت و منجر به محکومیت محمد جواد شکوری مقدم، مدیرعامل آپارات شد.

ماجرا از این قرار بود که یک تیم تولید محتوا با نام «ژلوفن»، ‌برای اولین برنامه‌ی اینترنتی‌اش که شامل چندین مصاحبه با کودکان کم‌سن و سال بود، پرسش‌های جنسی را بصورت صریح با کودکان مطرح می‌کرد؛ پرسش‌هایی که به زعم تولیدکنندگان برنامه در راستای اشاعه‌ی فرهنگ «ارائه‌ی آموزش‌های جنسی به کودکان» بود. در این ویدیو خانم مجری از کودکان درباره «چگونگی به دنیا آمدن‌شان» و اینکه آیا در این مورد چیزی می‌دانند سوال می‌پرسید.

 هنوز ۱ ساعت از بارگذاری این گزارش نگذشته بود که با پیگیری مسئولان، ویدیوی مذکور از سایت آپارات حذف شد. همچنین موج شکایات و گزارش‌های مردمی به دلیل انتشار این ویدیو، موجب احضار تیم تهیه‌کننده به دادسرای ارشاد و بازداشت مدیرعامل آپارات گردید.

حال پس از گذشت حدود یک سال از این موضوع، دادگاه انقلاب علاوه بر صدور حکم‌هایی برای اعضای تولیدکننده‌ی ویدیو، مدیرعامل سایت آپارات را نیز به ۱۰ سال حبس محکوم کرده است.

به نقل از دیجیاتو؛ پس از انتشار تصاویر این حکم در ظهر روز شنبه، آپارات در ابتدا موضع رسمی اتخاذ نکرد؛ اما پس از انتشار خبر، بیانیه‌ای بشرح زیر منتشر کرد:

«رای صادر شده از شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه رای بدوی (نخستین) بوده، تجدید نظر خواهی از این دادنامه صورت‌‌ پذیرفته و در لایحه اعتراضیه با اشاره به ماده ۲۳ قانون جرایم رایانه‌ای و مصوبات حمایتی شورای عالی فضای مجازی از پلت‌فرم‌ها که بصورت رویه ثابت درآمده، استناد شده و امیدواریم بر این مبادی محکمه تخصصی رای مناسب را صادر نمایند.»

پس از انتشار این خبر، جواد شکوری مقدم در تویتر خود اعلام کرد: « این ویدیو ابداً با سفارش یا اعمال نظر ما ساخته نشده است. این‌ها مانند دیگر تولید‌کننده‌های آپارات، گذشته مثبتی داشتند و الگوریتم توزیع محتوی ما این ویدیو را مانند بقیه ویدیوها منتشر کرده بود.»

طی تحقیقات تحریریه ۴ اکباتان، مدتی پس از انتشار برنامه‌ی گروه ژلوفن، ویدیویی توسط دادسرای ارشاد منتشر شد که علاوه بر اظهار ندامت و عذرخواهی گزارشگر و تهیه‌کننده‌ی ویدیو، یک نکته در آن مشهود است. نکته‌ای که پاسخ تعداد زیادی از منتقدین این حکم را می‌دهد. تهیه‌کننده‌ی ویدیو که تصویربردار مصاحبه‌ها نیز بوده است، صراحتا اذعان می‌کند که: «ما چند هفته قبل، خودمان ویدیو را آپلود کرده بودیم، که این ویدیو طی ۳ هفته، کمتر از ۱۰۰ بار دیده شده بود. اما پس از جلسات ما با آپارات و اعلام حمایت آنها [به این شکل که این‌بار ویدیو را در صفحه‌ی اولِ سایت بارگذاری و منتشر کردند]، طی ۲ ساعت ۷۰۰۰ نفر ویدیو را مشاهده کردند.»

در این ماجرا، با توجه به گفته‌های تهیه‌کننده‌ی برنامه و نظر به انتشار دوباره‌ی ویدیو در صفحه‌ی اول سایت، آپارات فراتر از یک پلت‌فرم (که فقط بعنوان یک واسطه‌ ایفای نقش می‌کند) عمل کرده است. آنچه اینجا رخ داده این است که آپارات با آگاهی از محتوای ویدیو، به نوعی اسپانسر و حامی این برنامه شده است.

بنا بر گزارش‌ها، ۱۰ سال حبس برای اتهام «تشویق به فساد» درباره مدیرعامل و موسس آپارات قابل اجراست. در حکم دادگاه که اواسط مهرماه صادر و به تازگی ابلاغ شده، محمد جواد شکوری مقدم علاوه بر ده سال زندان، به یک سال حبس برای «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و همین طور یک سال برای انتشار محتوای مبتذل محکوم شده است.

منتشر شده در يكشنبه 11 آبان 1399       کد خبر : 10123
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح