اعلام ابتلا به سرطان در موتور جستجوی اینترنتی

اعلام ابتلا به سرطان در موتور جستجوی اینترنتی

موتورهای جستجو ابزارهای مفیدی برای جستجوی محتوا در اینترنت، پیدا کردن وب سایت ها، دیدن خبرها و خرید آنلاین هستند. اما در آینده نزدیک، این موتورها چیزهایی بیش از این را در اختیار شما خواهند گذاشت؛ تا جایی که حتی به سلامت و حفظ جان شما نیز کمک خواهند کرد.

به گزارش «تابناک» به گفته محققان، شرکت مایکروسافت موتورهای جستجو بر اساس سابقه جستجوهای شما، ظرفیت رصد و هشدار در مورد بیماری ها و مشکلات جسمی شما را دارند. به عنوان یک مثال جالب توجه، موتور جستجوی مایکروسافت حتی قبل از پزشکان، قادر است تشخیص دهد که آیا کاربران آن مبتلا به سرطان پانکراس یا لوزالمعده هستند یا نه!

دکتر «اریک هورویتز» یکی از محققان برجسته ای که در حال کار روی این پروژه است، درباره این موضوع می گوید: ما از خود می پرسیم، وقتی در حال رصد اطلاعات کاربران در فضای آنلاین هستیم، آیا این اطلاعات به ما سرنخی از آنچه در جریان است می دهد یا نه؟ فکر می کنم که ادبیات اصلی و پیشرو در حوزه پزشکی با یک چنین مطالعات و داده هایی مخالفت دارد. ما امیدواریم که این تحقیقات منجر به مباحثات جالب توجهی در این جریان اصلی شود.

هم اکنون نتیجه این مطالعات مایکروسافت در یک ژورنال معتبر علمی مربوط به تومور شناسی با نام Journal of Oncology Practice  منتشر شده که به خوبی نشان می دهد، چگونه موتور جستجوی بینگ مایکروسافت، می تواند از اطلاعات به ظاهر نامربوط کاربران این موضوع را که آیا آنها مبتلا به سرطان پانکراس هستند، استخراج کند.

موتور بینگ می تواند بر پایه جستجوهای کاربران در مورد خریدها، عوارض جانبی یا شواهد بیماری که در اینترنت آن را جستجو می کنند، حدس بزند که آیا یک کاربر احتمالا مبتلا به سرطان پانکراس است یا نه. حتی می توان در این خصوص حدس زد که آیا کاربر واقعا مبتلا به این عارضه است و یا آنکه تنها علائمی مشابه با آن را دارد.

همان گونه که دکتر هورویتز اشاره کرده، این برای اولین بار نیست که داده های عظیمی مانند این در علم پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند. چند سال قبل گوگل از همین داده ها برای تخمین میزان گسترش و شیوع آنفلوآنزا در ایالات متحده استفاده کرد. همچنین چندی پیش یکی از خرده فروشان اینترنتی با توجه به تغییر عادات خرید یکی از مشتریان خود، متوجه حامله بودن وی شد. حتی قبل از پزشکان و خانواده وی.

اما در حالی که تجربه گوگل در مورد بیماری آنفلوآنزا بسیار غیر دقیق بود، محققان مایکروسافت روشی بسیار دقیق تر و معتبرتر  انتخاب کرده و توانسته اند بین 5 تا 15 درصد از مبتلایان به سرطان پانکراس را با ضریب اشتباه یک در صد از هزار نفر شناسایی کنند.

حتی محققان مایکروسافت در پی آن هستند که از منشی مجازی این شرکت یعنی کورتانا در آینده نزدیک به عنوان یک مشاور معتبر و مطمئن پزشکی برای کاربران آن استفاده کنند.

منتشر شده در پنجشنبه 20 خرداد 1395       کد خبر : 4228
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح