اظهار نظر درباره صدای یاس در «بارکد»

اظهار نظر درباره صدای یاس در «بارکد»

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی می‌گوید: صدور مجوز برای ترانه‌های پایانی فیلم‌ها ازسوی دفتر موسیقی ارشاد چیز جدیدی نیست.

به گزارش سینما پرس، حبیب ایل بیگی (معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی) درباره لزوم دریافت مجوز جداگانه برای ترانه‌ها و قطعاتی که در عنوان‌بندی یا میانه فیلم‌های سینمایی پخش می‌شود، گفت: فیلم سینمایی و قطعه ترانه یا آلبوم موسیقی دو اثر جداگانه هستند.

وی ادامه داد: امروز یک آلبوم موسیقی از یک خواننده منتشر می‌شود و بعد این آلبوم تبدیل به آلبومی تصویری و کلیپ می‌شود یا کنسرت آن در شبکه نمایش خانگی به‌صورت تصویری توزیع می‌شود. زمانی که این آلبوم در قالب آلبوم موسیقی عرضه می‌شود باید از دفتر موسیقی وزارت ارشاد مجوز بگیرد و زمانی که قرار است به شکل تصویری یا نماهنگ ارائه شود از سازمان سینمایی مجوز می‌گیرد.

این‌ها حق‌شان نیست مجاز باشند!!!

وی ادامه داد: زمانی یک فیلمساز برای موسیقی فیلم خود از یک قطعه آهنگ یا ترانه‌ای استفاده می‌کند که جداگانه ساخته شده و خواننده و ترانه‌سرای آن هم مشخص است؛ طبق رویه موجود باید برای این اثر مجوزهای لازم اخذ شود.

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی تاکید کرد: فیلمساز باید برای استفاده از اثری که مجوز دارد از صاحب اثر و سازندگان آن اجازه بگیرد و اگر اثر مجوز ندارد باید ابتدا از دفتر موسیقی مجوز لازم را بگیرد سپس می‌تواند از آن اثر در فیلم خود استفاده کند.

وی ادامه داد: این روند بعد از نمایش فیلم نیز وجود دارد و اگر موسیقی متن یک فیلم بخواهد بعد از نمایش به‌صورت جداگانه منتشر و عرضه شود باید از دفتر موسیقی وزارت ارشاد مجوز جداگانه بگیرد.

انتشار اخبار مرتبط با لزوم دریافت مجوز موسیقی فیلم ازسوی دفتر موسیقی وزارت ارشاد؛ بعد از آن صورت گرفت که یاسر بختیاری ملقب به یاس برای فیلم بارکد ترانه‌ای خواند. سازمان سینمایی به دنبال حاشیه‌ای که استفاده از این موسیقی در پایان فیلم ایجاد کرد؛ اعلام کرد ترانه‌ی مذکور ابتدا باید از دفتر موسیقی وزارت ارشاد مجوز جداگانه بگیرد.

از سوی دیگر حبیب ایل بیگی می گوید که آهنگی که یاسر بختیاری ( یاس) برای فیلم بارکد استفاده کرده بسیار نامناسب بوده است.

به گزارش سهره نیوز، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی می گوید : من یاس را نمی شناختم اما وقتی این ترانه را در فیلم شنیدم متوجه شدم اینها حقشان نیست که مجاز باشند. آنچه را که شواری مرکز موسیقی اعلام می کند ما مجبوریم که انجام دهیم.

او درباره آهنگ علی عظیمی روی فیلم فروشنده و دادن مجوز اکران به این فیلم نیز توضیح می دهد: در فروشنده علی عظیمی نمی خواند. یک تکه از ترانه ای را که من زیاد شنیده ام در فیلم هست و هنرپیشه های فیلم دارند آن را می خوانند. اما آقای کیایی از ترانه ای استفاده کرده که بسیار بد است.او پذیرفته که فیلم بدون آهنگ یاس اکران شود.

همچنین به گزارش سینما ژورنال، رییس اداره نظارت در گفتگو با "تماشاگران امروز" می گوید: زمانی كه «بارکد» برای حضور در جشنواره مجوز گرفت، تيتراژ نداشت. در زمان ارائه فيلم به دبيرخانه جشنواره، آقای کیایی ترانه "ياس" را در تيتراژ فيلم گذاشتند. در آن شلوغی جشنواره، دوستان ما نرسيدند كه دقت لازم را داشته باشند، اما به نظرم آقای کیایی تخلف كرده‌اند كه موسيقی غيرمجازی را در تيتراژ فيلم‌شان استفاده كرده‌اند.

وی ادامه می دهد: در شورای پروانه نمايش دوستان خيلی به موسيقی فيلم كاری ندارند. فيلم با تيتراژ ياس به پروانه نمايش رفته اما آن شورا مربوط به موسيقي نيست. اعضاي شورا درباره موسيقي نظر نمی‌دهند اما اگر موسيقی با كلام در فيلم باشد، در می‌آورند؛ مثلاً موسيقی‌های لس‌آنجلسی ممنوع است، ساير موارد اما براي نظر دادن به شورای سينمای حرفه‌ای سپرده می‌شود.

ایل بیگی خاطرنشان می سازد: زمانی كه فيلم برای ايجاد اصلاحات به سازندگانش داده شده بود تا مجوز اكران بگيرد، آقای كيايی تصورش اين بود كه موسيقی تاييد شده است، اما بعد مركز موسيقی به ما اعلام كرد اين موسيقی آقای ياس غير مجاز است.

وی تأکید می کند: البته من به شعر و ترانه‌ای كه آقای كيايی گذاشته بودند هم ايراد می‌گيرم، آن ترانه و شعر اصلاً برای پخش و اكران عمومی مناسب نبود.

رییس اداره نظارت در جایی دیگر از گفتگویش این را گفته که گویا کیایی برای نسخه اکران قطعه ای تازه تر از یاس را استفاده کرده است؛ قطعه ای کاملا متفاوت با قطعه نسخه جشنواره ای. ایل بیگی می گوید: كيايی يك كار ديگری هم كردند كه ما نمی‌پسنديم؛ ايشان برای اكران فيلم يك ترانه جديد و يك آهنگ خيلی بد از اين خواننده را در تيتراژ استفاده كرده بودند. آنچه شورای مركز موسيقی اعلام می‌کنند را ما مجبوريم انجام بدهيم.

منتشر شده در پنجشنبه 27 خرداد 1395       کد خبر : 4283
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح