پولهای وارد شده به «خانه سینما» در کجا خرج شد؟

پولهای وارد شده به «خانه سینما» در کجا خرج شد؟

بر پایه تحقیقات صورت گرفته، «خانه سینما» در سال گذشته، یکی از پررونق‌ترین سال‌های مالی‌ تاریخ این نهاد صنفی را پشت سر گذاشته و گردش مالی این مجموعه تا حدود چهار برابر افزایش یافته است؛ اتفاقی که در شرایط کنونی، نشانه مثبتی برای بهبود فضای صنفی در بلندمدت محسوب می‌شود، ولی این اعتبارات دقیقاً از کدام منابع تأمین و در کدام محل‌ها هزینه شده است؟   

به گزارش «تابناک»؛ هرچند شرایط رکود همچنان بر کشور حاکم است و بیشتر نهادهای دولتی از اعتبارات وسیع برای کمک‌های فرهنگی بی‌بهره‌اند، خانه سینما در سال ۱۳۹۴ به نسبت سال ۱۳۹۳ با گردش مالی وسیعی همراه بود و این نهاد صنفی نیز همچون کلیت سینما، موفقیت قابل توجهی در جذب اعتبارات و کمک‌های نهادهای مختلف داشته است.

بر اساس تحقیقات و اطلاعات دریافتی، درآمد خانه سینما در سال ۱۳۹۳ نزدیک به یک میلیارد و چهارصد میلیارد تومان بود؛ اما در سال ۱۳۹۴، به حدود پنج میلیارد و پانصد میلیون افزایش یافته و در واقع با توجه به ارتباطات مدیریت خانه سینما در دوره جدید، اعتبارات خانه سینما، نزدیک به چهار برابر رشد داشته که حدود سه میلیارد و هفتصد میلیون تومان از اعتبارات ۵. ۵ میلیارد تومانی خانه سینما در سال ۱۳۹۴ از محل منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مابقی از سایر منابع تأمین شده است. البته بخش قابل توجهی از این بودجه نیز به نام بودجه عمرانی از شهرداری تهران تأمین شد که اتفاقاً با تکیه بر همین بودجه بازسازی‌هایی در خانه سینما انجام شد.

در همین زمینه پیگیری های‌ انجام شده از برخی صنوف سینمایی، کمک به صنوف سینمایی، یکی از اولویت‌های توزیع اعتبارات بوده و اعتبارات صنوف سینمایی که در سال ۱۳۹۳، ۵۰ میلیون تومان بوده و به سه صنف تعلق گرفت، در سال ۱۳۹۴، در قالب ۴۵۰ میلیون به بیش از ۲۰ صنف سینمایی اختصاص یافته و در واقع این کمک هزینه به صنوف ظرف مدت یک سال هشت برابر شده و تقریبا به همه طرح های رفاهی و صنفی در این قالب کمک شده است.

شرایط دشواری که صندوق حمایت از هنرمندان و نویسندگان با آن درگیر است و عدم ارائه وام به سینماگران نیازمندی که از طرف خانه سینما معرفی شده بودند، مدیریت خانه سینما را واداشت تا خود اقدام به پرداخت وام‌هایی به گروهی از هنرمندان با شرایط اضطراری کنند؛ بنابراین، حدود نیم میلیارد تومان از بودجه سال ۱۳۹۴ خانه سینما به سینماگرانی که درگیر شرایط اضطراری شده بودند، وام بدون بهره و با شرایط بسیار ساده با ارقامی از یک تا ده میلیون تومان اختصاص یافت.

همچنین با وجود آنکه برای هر هنرمند ۵۰۰ هزار تومان به عنوان سرانه بیمه تکمیلی در اختیار صندوق حمایت از هنرمندان و نویسندگان است و باید همه هنرمندان و نویسندگان با حفظ کرامت انسانی از این خدمات برخوردار شوند، به واسطه برخی وقایعی که رخ داد، خانه سینما راساً ورود کرده و برای سال ۱۳۹۵، به دنبال بیمه تکمیلی اعضای این نهاد صنفی است که همین امر نیازمند سه میلیارد اعتبارات تازه است.

این اقدام آنچنان بزرگ و پرهزینه است که پیش از این، خانه موسیقی و خانه تئا‌تر برای به سرانجام رساندنش به موفقیتی دست نیافتند و‌گاه به‌گاه، گلایه برخی اعضای شناخته شده این مجموعه‌ها درباره عدم برخورداری از بیمه تکمیلی جدی و همچنین خدمات درمانی مناسب رسانه‌ای می‌شود.

منتشر شده در سه شنبه 8 تير 1395       کد خبر : 4358
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح