بررسی پدیده تبلیغات «فله ای» در اکباتان

بررسی پدیده تبلیغات «فله ای» در اکباتان

کافی است تنها چند قدمی در یکی از خیابانها، فرعی ها، گذرگاههای محدود و یا حتی پله های معابر پیاده روی کنید، غیر ممکن است چشم شما به تبلیغات محیطی کسبه شهرک اکباتان نیفتد. تبلیغاتی که چسباندن و ایجاد آن بدون نظر مساعد نهادهای عمومی متولی شهرک به انجام می رسد و قطعا چهره نامناسب بوجود آمده از تلنبار کاغذ و چسب بر روی زمین و دیوار هم مورد تأیید هیچیک از ساکنین اکباتان نمی باشد اما واقعیت این است که فرآیند تبلیغات محیطی «غیر رسمی» سالیان بسیاری است که تأثیرات خود را بر چهره شهرک اکباتان گذاشته و خواهد گذاشت. 

همچنان کاغذ و چسب

چسباندن بروشور و تراکت دیر زمانی است که در اکباتان رواج داشته است و جالب اینکه همچنان کسبه فعال شهرک احساس می کنند این شیوه جوابگوی گردش مالی مورد نیاز آنها می باشد. مهمترین دلیل شکل گیری این تفکر در یک عامل مهم خلاصه می شود و آن «عدم برنامه ریزی تبلیغاتی متناسب با نیازهای روز جامعه هدف» می باشد.

در شهرک اکباتان چسباندن تبلیغات در محیط پر تردد، درج آگهی در ویژه نامه ها و آگهی نامه ها و در نهایت هدایای تبلیغاتی تنها راههای مورد استفاده برای معرفی کسب و کار به شمار می آید و طی دو دوهه گذشته به رغم تغییراتی که در جامعه و رفتارهای اجتماعی مردم پدید آمده است، عدم ایجاد مجموعه های برنامه ریز تبلیغاتی و اطلاع رسان در این زمینه باعث پیشبرد کار به همان شیوه سنتی شده است.  

بین تبلیغ و ضد تبلیغ تفیکی وجود ندارد

تفکرات زیست محیطی و در کل اهمیت به مقوله پاکیزگی محیط زندگی یکی از بنیان های اساسی حیات گروهی در شهرک اکباتان به حساب می آید. ولی این مورد مهم در استراتژی های تبلیغاتی کسبه شهرک اکباتان کمتر مورد توجه قرار می گیرد چون ذینفعان تبلیغات در بسیاری موارد بدون توجه به آلایندگی های بصری صورت گرفته، تنها به در معرض دید بیشتر قرار گرفتن می اندیشند و خود این طرز تفکر در موارد متعددی کارکردی معکوس و ضد تبلیغ پیدا کرده است.

جایگزین های ممکن نادیده گرفته می شوند

یکی از مهمترین واقعیت های دنیای مجازی در کشور ما عدم بهره برداری درست از فرصت های موجود در این بستر نوظهور می باشد. بی شک طبق آمار بسیاری از مردم زمان عمده ای از 24 ساعت شبانه روز خود را صرف گشت و گذار در دنیای اینترنت می نمایند اما در هنگام استفاده کاربردی از تکنولوژی آنطور که باید و شاید موفقیتی حاصل نمی شود. در این خصوص و برای ارتباط بیشتر مسئله با موضوع مورد بحث کافی است طریقه بهره برداری کسبه شهرک اکباتان را در محیط های مجازی مرور و برای درک بیشتر ماجرا کلونی تقریبا 80 هزار نفری شهرک اکباتان را در نظر بگیرید و سپس استراتژی های در نظر گرفته شده و همچنین حجم تأثیر گذاری صنوف اکباتان در باب معرفی کالا و خدمات را در شبکه های اجتماعی مقایسه کنید که در خوشبینانه ترین حالت زیر 10 درصد ارزیابی می شود.

تبلیغات و عدم رعایت حقوق شهروندی  

امروزه دیگر حقوق ساکنین و شهروندان در بحث سیمای ظاهری محل زندگی امری بدیهی محسوب می شود اما متأسفانه رفتارهایی همچون چسباندن تبلیغات تجاری به در و دیوار که قطعا موجب تضییع حقوق شهروندان است به راحتی هر چه تمامتر اتفاق می افتد. این پدیده در شهرک اکباتان یک موضوع همه گیر به شمار می آید که فقط کافی است پای درد دل مدیران پاساژ های تجاری و همچنین برخی بلوکها بنشینید تا متوجه شوید در طول سال چه حجمی از انرژی و هزینه صرف از بین بردن آثار و بقایای این رفتارها می شود.

منتشر شده در شنبه 12 تير 1395       کد خبر : 4376
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح