توضیحاتی در خصوص توزیع رایگان روزنامه ها در بلوکها

توضیحاتی در خصوص توزیع رایگان روزنامه ها در بلوکها

طی هفته های گدشته موضوع توزیع روزنامه و مجلات رایگان در تعداد محدودی از بلوکهای شهرک به مرحله اجرا نزدیک شده اما موضوع مهم اینجا است که چگونه و با چه مکانیزمی قرار است نشریات پولی دکه های روزنامه فروشی به صورت رایگان در داخل بلوکها توزیع شوند؟

اصل این ماجرا به دو موضوع «برگشتی نشریات» و «اشتراک برای یارانه مطبوعات» باز می گردد. در حالت کلی نشریاتی که در دکه های روزنامه فروشی توزیع می شوند بعد از مدتی که از تاریخ روی جلد آنها می گذرد، از دکه ها جمع آوری می شوند که در اصطلاح به آنها «برگشتی» گفته می شود.

از سوی دیگر در قالب یکی از طرح های حمایتی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد از رسانه های مکتوب، نشریات مکتوبی که دارای فهرست مشترکین مشخصی باشند یعنی نام، نام خانوادگی، شماره تلفن و آدرس پستی مشترکین آنها کاملا مشخص باشد، می توانند از افزایش ضریب میزان یارانه مطبوعاتی دریافتی برخوردار شوند. (لازم به توضیح است که در این طرح مشترکین به صورت تصادفی توسط شماره تلفن و سایر شیوه ها مورد آزمایش قرار می گیرند تا از صحت اشتراک آنها اطلاع حاصل شود). 

حالا در یک نقطه قرار است فرآیند «برگشتی ها» و «یارانه مطبوعات» به هم وصل شوند و آن نقطه جایی نیست جز بلوکهای شهرک اکباتان، آنهم به این صورت که با تعامل صورت گرفته با مدیران برخی بلوکها لیستی از متقاضیان دریافت نشریات در بلوکها تهیه می شود یعنی خود ساکنین نام نویسی می کنند و پس از آن نشریات برگشتی برای آنها ارسال می شود. در نقطه مقابل نشریات نیز توسط افزایش لیست مشترکین خود که منجر به افزایش یارانه دریافتی می شود، انتفاع لازم را بدست می آورند و یک فرآیند فرهنگی مناسب با رضایت هر دو طرف ماجرا به اجرا می رسد.  

اما در این میان چند نقطه مبهم وجود دارند.

نخست: نشریات بعد از گذشتن مدت زمانی از تاریخ انتشار از دکه ها جمع آوری می شوند و به این ترتیب تاریخ مصرف گذشته می باشند. آیا نشریات تاریخ مصرف گذشته می تواند ذائقه مخاطبین را پاسخگو باشد؟ این امر در خصوص روزنامه ها موضوعیت بیشتری پیدا می کند چون معمولا مطالب روزنامه ها با توجه به سرعت تبادل اطلاعات در فضای مجازی چیزی بیش از یک روز نمی تواند جذابیتی داشته باشد. در این طرح به نظر نمی رسد حداقل روزنامه ها بتوانند کمتر از 5 روز پس از گذشت تاریخ انتشار به دست ساکنین برسد.  

دوم: آیا با توزیع رایگان نشریات برگشتی عوائدی برای بلوک در نظر گرفته خواهد شد؟ چون به نظر می رسد با اجرای این طرح سود مناسبی برای مجریان آن فراهم شود.

سوم: چرا تاکنون و با وجود گذشت بیش از 20 سال از عمر نشریات داخلی شهرک اکباتان، مدیران محترم بلوکها هیچگاه نسبت به اجرای طرح حمایتی از این رسانه ها اقدام نکرده اند.

عدم حمایت مدیران اجرایی بلوکها کار را به جایی رسانده که تعدادی از ویژه نامه های شهرک اکباتان برای توزیع مکتوبه خود در برخی بلوکها ناگزیر از پرداخت پول شده اند. آیا اگر حمایت غیر مستقیم مدیران اجرایی از بلوکها از ویژه نامه های اکباتانی صورت می گرفت، اکنون شاهد یک انتشار یک روزنامه یا نشریه اختصاصی با تیراژ بالا برای شهرک اکباتان نبودیم؟

در هر صورت حمایت مادی و معنوی از طرح های فرهنگی یکی از نیازهای اساسی امروز جامعه ما به حساب می آید و توزیع نشریات در بلوکهای اکباتان نیز از این قاعده مستثنی نیست اما امید است با جامع نگری در انجام این برنامه مقدمات استفاده کامل مخاطبین که همان ساکنین محترم می باشند نیز فراهم شود. 

منتشر شده در يكشنبه 13 تير 1395       کد خبر : 4390
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح