متکدیان خود را مجهول الهویه اعلام می کنند

متکدیان خود را مجهول الهویه اعلام می کنند

سال ۹۴ ستاد مبارزه با مواد مخدر در جریان اجرای یک طرح ضربتی و با تایید نظر استاندار تهران حدود ۶۰۰ معتاد متجاهر را به مرکز شفق منتقل کرد، اما این معتادان زمان زیادی در این مرکز نماندند.

به گزارش آرمان، کودکان کار و خیابان نیز توسط گشت‌هایی که به‌صورت همزمان معتادان متجاهر، متکدیان، زنان خیابانی و دیگر آسیب‌دیدگان را جمع‌آوری می‌کنند ساماندهی می‌شوند. این در حالی است که در چندسال گذشته شهرداری تهران گشت مخصوص کودکان کار و خیابان را ایجاد کرده بود، اما این گشت پس از سال ۸۸ تعطیل شد.تعداد زیادی از این کودکان به‌ دلیل داشتن تبعیت افغان، ثابت‌نشدن بدسرپرستی و... به خیابان بازمی‌گردند. سال ۹۳ حبیب‌ا... مسعودی فرید، مدیرکل وقت امور آسیب‌دیدگان سازمان بهزیستی کشور، گفته بود: «روند توانمند‌سازی‌ هر کودک کار به شش‌میلیون‌تومان اعتبار نیاز دارد، سال گذشته پنج‌هزار کودک توسط سازمان بهزیستی ساماندهی شدند و به این ترتیب برای اعمال رویکرد توانمندسازی در مورد این کودکان به ۳۰‌میلیاردتومان اعتبار نیاز است.» او گفته بود با جمع‌آوری کودکان کار و خیابان از سطح خیابان‌ها مخالفیم، چرا که در جمع‌آوری نگاه قهری حاکم است. مسعودی فرید از راه‌اندازی پایلوت مراکز روزانه ارائه خدمات به کودکان کار و خیابان و اعطای کد رهگیری به این کودکان خبر داده بود.

حالا این روزها به نظر می رسد آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان در مرحله اجراست، طوری که ماه گذشته محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی کشور از اجرای طرحی مشترک با قوه قضائیه، شهرداری تهران و نیروی انتظامی خبر داد که بر اساس آن و با ایجاد سه مرکز نگهداری و ساماندهی کودکان کار و خیابانی که در تهران به صورت رسمی آغاز به کار خواهند کرد، کلانشهر تهران از وجود کودکان کار و خیابانی پاک خواهد شد.

روز گذشته هم معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از عملیات جمع‌آوری متکدیان تهران و جذب کودکان بی‌سرپرست خبر داد.حبیب‌ا... مسعودی فرید ، با بیان آنکه این عملیات به ریاست استاندار تهران و با همکاری فرمانداری تهران، نیروی انتظامی، شهرداری، سازمان بهزیستی کشور و... صورت می‌گیرد، گفت: در این طرح جمع‌آوری و مسئولیت سه گروه بیماران روانی مزمن، کودکان زیر ۱۸ سال و همچنین سالمندان با سازمان بهزیستی کشور است. معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: پیش از هرچیز نیاز است تا این افراد احراز هویت شوند زیرا معمولا متکدیان یا فاقد اسناد و اوراق هویتی هستند و یا خود را مجهول‌الهویه اعلام کرده و هویت خود را پنهان می‌کنند. به همین دلیل در مواجهه با این قشر احراز هویت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

او ادامه داد: باید به هر یک از این افراد پس از احراز هویت یک کد ویژه و اختصاصی داده شود تا در صورت جمع‌آوری مجدد متوجه پیشینه خدماتی این افراد باشیم که البته نمی‌توان کد ملی افراد را به عنوان این کد در نظر گرفت. به گزارش ایسنا، مسعودی‌فرید ادامه داد: این کمبود فضا در کلانشهر تهران وجود دارد. این در حالی است که حتی در برخی شهرستان‌ها مراکز بهزیستی دارای ظرفیت خالی نیز هستند.

منتشر شده در دوشنبه 18 مرداد 1395       کد خبر : 4615
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح