تولید روزانه 70 تن پسماند در ناحیه 6

تولید روزانه 70 تن پسماند در ناحیه 6

آمارهای تقریبا رسمی از میزان تولید روزانه پسماند در سطح ناحیه 6 منطقه 5 وجود دارد که بر اساس آن عدد 70 تن در شبانه روز به ثبت رسیده است.

بر این اساس از مدتها پیش سیاست شهرداری منطقه 5 بر مبنای تقویت امر بازیافت قرار گرفته تا بدین وسیله بهره داری لازم از این سرمایه ملی یا طلای کثیف که هنوز هم حجم عمده آن در زیر خروارها خاک مدفون می شود به عمل آید.

در همین خصوص شهرداری ناحیه 6 باب مذاکره با بسیاری از بلوکهای شهرک اکباتان را باز کرده و حتی مشوق هایی را نیز به مدیران پیشنهاد داده است تا شرایط بهره برداری از پسماندهای تولیدی ساکنین فراهم شود. این امر تا بدانجا پیش رفت که در مواردی جشن هایی نیز توسط پیمانکار بازیافت شهرداری در بلوکها برگزار شد تا کمکی باشد برای نهادینه سازی فرهنگ بازیافت در میان ساختمان های سر به فلک کشیده اکباتان.  

اما آمارهای جانبی در این خصوص قدری نا امید کننده است چون تنها 2 درصد زباله ها در ایران بازیافت می شوند یا اینکه تركیب تولید زباله در ایران با سایر كشورهای اروپایی برعكس است، چنانچه در ایران ۷۰ درصد زباله های تولیدی تر و ۳۰ درصد آن خشك است اما در اروپا ۳۰ درصد تر و ۷۰ درصد خشك تولید می شود. زباله های تر كه به پسماند میوه ها، سبزیجات و مواد غذایی و تفاله های چای اطلاق می شود بیشترین بخش زباله های شهری را تشكیل می دهد.

زباله های تولید شده اگر در كیسه جداگانه ای جای گیرند پس از بازیافت تبدیل به كمپوست شده و این بهترین كود برای مصارف كشاورزی خواهد بود. زباله خشك نیز كه شامل كاغذ، پلاستیك، چوب، پارچه، فلزات و ... می شود حتی در كشورهای پیشرفته به عنوان طلای سیاه نامیده می شود كه در صورت جدا شدن از زباله تر می توان دوباره آنها را وارد چرخه مصرف كرد و مورد استفاده قرار داد. بازیافت آلومینیوم نیز می تواند تا ۹۰ درصد در مصرف انرژی برای ساخت دوباره آن صرفه جویی به همراه داشته باشد كه در این صورت آلودگی مرحله تولید آن نیز تا ۹۵ درصد كاهش می یابد.

در پایان اگر بتوانیم به آمار 2 درصدی بازیافت زباله ها اطمینان کنیم مشخص می شود که از حجم 70 تن زباله تولیدی در ناحیه 6 که به صورت شبانه روزی جمع آوری می شود تنها 1400 کیلو قابل بهره برداری و درآمد زایی می باشد که در این زمینه جا دارد پیمانکاران حاضر قدری به توسعه این فرآیند بپردازند. 

منتشر شده در دوشنبه 1 شهريور 1395       کد خبر : 4714
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح