پفک نقش اصلی مبارزه با موشها در اکباتان

پفک نقش اصلی مبارزه با موشها در اکباتان

موشهای اکباتان را امروز دیگر نه تنها در بلوکها و محیط های پیرامون به راحتی دید بلکه با یک سری دقت و مشاهده می توان افزایش جمعیت آنها را در طی سالهای اخیر به راحتی تخمین زد. در این زمینه کافی است در برخی ساعتهای شب دقت و تمرکز به خرج دهید تا صدای پای حرکت جانوران موذی که در ساختار نهان سازه بلوک یا ورودی مشغول فعالیت هستند را به راحتی بشنوید.  

مشکل تنها مختص به اکباتان نیست

دیدن اجتماع و رفت و آمد موش ها امروزه در خیابان های پایتخت تصویر آشنایی است که دیگر عابران این شهر به آن عادت کرده اند، اما آنچه این روزها این موجودات را بر سر زبان ها انداخته نوع جدیدی از موش هاست موش های چاق و پرخاشگر و نترس است که اتفاقا جمعیت آنها نیز زیاد شده.

در یک برش کلی از زندگی این جانوران، موش ها جز و جوندگان بوده و با افزایش دما توانایی زاد و ولد آنها افزایش می یابد موش های امروزی قادرند در سال  8 تا 10 بار و هر بار 8 تا 10 بچه به دنیا می آورند و این بچه ها به مدت 3 هفته از مادر تغذیه کرده و در هفته هشتم بالغ شده و خودش قادر به زاد و ولد خواهد بود.

چندی پیش یک مقام مسوول گفت: موش های خارجی از طریق واردات وهمراه با دیگر کالاها به داخل کشور راه یافته اند و به تعداد خود روز به روز افزوده اند.

نقص سیستم دفع زباله بلوکها مشکل ساز است

کنترل زباله و مدیریت آن یکی از مهمترین دلایل جلوگیری از ازدیاد موشها به حساب می آید. وقتی مواد غذایی و زباله ها در محل زندگی به طورنامناسب وجود داشته باشند، موش ها به راحتی از این مواد تغذیه می کنند. متأسفانه هم اکنون در برخی بلوکهای شهرک اکباتان بالاخص فاز 2 سیستم دفع زباله با کاستی هایی مواجه است و از طرف دیگر اقدام برخی کسبه صنوف مواد غذایی در دفع غیر صحیح زباله ها که این مورد در برخی بازارچه های پیرامونی بلوکها به راحتی قابل مشاهده است، نقش تأثیرگذاری در بالارفتن جمعیت موشها در شهرک اکباتان داشته است.

در این زمینه هر از چند گاهی افرادی که دغدغه محیط زیست خود را دارند نسبت به مذاکره و تعامل با صاحبان اصناف اقدام می کنند اما این رفتارها بیشتر مقطعی و زودگذر است و باید یک راه حل اساسی برای این منظور پیدا کرد.

شکم سیری گربه ها چرخه را برهم زده!

اما زباله های موجود تنها موشها را سیر نمی کند بلکه گربه ها هم از این خوان گسترده بهره مند هستند!!

در حال حاضر موش ها و مبارز بیولوژیک آنها یعنی گربه ها هم از زباله ها تغذیه کرده و چرخه اکوسیستم برهم خورده و وضعیت نامطلوب همین مدلی است که به راحتی می توان دید.

البته در شهرک اکباتان بحث رسیدگی به شکم گربه ها، خود بر حجم مشکلات افزوده و بسیاری که احساس می کنند با این کار در حق حیوانات محبت می کنند، عملا محیط زیست خود و بقیه را به مخاطره می کشانند. تهیه غذا برای گربه های اکباتانی یکی از عادتهایی است که به راحتی در این شهرک قابل مشاهده است و تنها کافی است بعدظهرها سری به محوطه بلوکها بزنید.

پفک نقش اصلی مبارزه با موشها را ایفا می کند

طی سالهای اخیر روشهای گوناگونی برای مبارزه با ازدیاد موشها در شهرک اکباتان به کار رفته است که یکی از کارآمدترین آنها استفاده از «پفک» است.

آگاهان این مسائل به خوبی می دانند که موشها علاقه زیادی به پفک دارند و طبعا غیر طبیعی نیست که از این علاقمندی آنها سوء استفاده شود. به همین منظور یکی از پرکاربردترین راههای مبارزه با موشها قرار دادن پفکهای آغشته به «سیانور» در مسیرهای احتمالی حرکت آنها است. این شیوه بسیار کارآمد تر از سایر روشهای مشابه شناخته می شود.

جدای از این روش تله گذاری نیز که از شیوه های قدیمی مبارزه با این جانوران موذی است همچنان در برخی بلوکها مورد استفاده قرار می گیرد.   

مردم 90 درصد، متولیان 10 درصد

مبارزه با موش در محدوده ای همچون شهرک اکباتان تنها نباید وظیفه ای مختص به دست اندکاران اجرایی بلوکها قلمداد شود. بی شک در این راه اگر همراهی ساکنین که همان رعایت نکات زیست محیطی مطرح شده می باشد، وجود نداشته باشد عملا قدم از قدم برداشته نخواهد شد. توجه داشته باشید که در زمینه کنترل موش ها مردم نقش 90 درصدی و متولیان نقش 10 درصدی را دارند.

منتشر شده در چهارشنبه 3 شهريور 1395       کد خبر : 4728
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح