دیوار مسجد پیشروی نداشته، روال سابق اجرا شده

دیوار مسجد پیشروی نداشته، روال سابق اجرا شده

پس از تخریب مغازه های پیرامونی مسجد امام رضا (ع) صحبت های گوناگونی در خصوص پیشروی دیوارهای مسجد به گوش می رسد. با توجه به اهمیت قضیه پیگیری هایی در این خصوص به انجام رسیده که در ادامه آمده است. 

پیشروی نبوده دیوارها به حالت سابق بازگشته

مسوولین هیئت رضویه فاز 3 که بخشی از مسجد امام رضا (ع) به حساب می آید در خصوص دیوارهای جدید این هیئت معتقدند که وضعیت جدیدی رخ نداده چون وضعیت تازه به روال سابق بازگشته است. این عده در توضیح بیشتر این مطلب می گویند: هیئت رضویه در سال 78 ساخته شد و حدود دیوارهایش دقیقا همانجایی بود که امروز قرار دارد اما پس از اینکه در سال 88 مغازه ها ساخته شدند نسبت به فضای داخلی مسجد تصرفاتی صورت گرفت که این مورد یعنی بازگشت به روال سابق در صورتجلسه هایی که به منظور تخریب مغازه ها با شهرداری وقت به امضاء رسید مورد تأکید قرار گرفته و اکنون نیز همین مورد به انجام رسیده است.

به گفته این افراد عکسهای قدیمی مسجد در زمان پیش از ساخت مغازه ها و همچنین نقشه هوایی این محدوده وجود دارند و می توان از روی آنها به صحت این گفته ها پی برد. 

حکم کمیسیون ماده 100 چه می گوید

شاید نخستین مرجعی که می توان در این مورد به آن مراجعه و صحت فعل و انفعالات رخ داده را بررسی نمود حکم کمیسیون ماده 100 شهرداری باشد. طبق متن صریح این حکم دو مسئله مورد توجه قرار گرفته است. نخست تخریب مغازه های ساخته شده و دوم تبدیل وضعیت سازه مسجد به حالت قبل از ساخت غیر قانونی مغازه ها که این دو مورد با تخریب و اجرای حدود مورد نظر پیاده سازی شده است. 

شهرداری ناحیه همچنان نظارت می کند

پس از تخریب مغازه ها روند ترمیم نمای مسجد امام رضا (ع) آغاز شده است. بر همین اساس کارگران مشغول بازسازی نمای غربی و جنوبی مسجد هستند که به واسطه تخریب مغازه ها تا حدود بسیاری آسیب دیده است. از مهمترین بخش های این ترمیم ساخت یک سکو در قسمت جنوبی مسجد است.

چهارشنبه غروب و به صورتی از پیش اعلام نشده محمد اسدالهی شهردار ناحیه 6 و وحید قربانعلی پور به عنوان معاون ناحیه بازدیدی سرزده از مسجد امام رضا (ع) داشتند تا در جریان روند امور قرار بگیرند که همین مسئله نشان دهنده اهمیت این موضوع می باشد.

به نظر می رسد ساخت نما و نورپردازی آن به دست اندکاران اجرایی مسجد واگذار شده و در عوض ساخت فضای سبز جایگزین مغازه های تخریبی را شهرداری ناحیه 6 بر عهده گرفته است تا در هفته های آتی و با توجه به خنک تر شدن هوا این کار به انجام برساند.

کار بزرگ شهرداری لوث نشود

تخریب مغازه های مسجد فاز 3 بی شک یکی از شجاعانه ترین کارهای شهرداری ناحیه 6 منطقه 5 در زمینه برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز در شهرک اکباتان به حساب می آید. کاری که کمیسیون ماده 100 شهرداری از سال 92 نسبت به انجام آن دستورات لازم را صادر کرده بود اما به نظر می رسد تنها شهردار فعلی ناحیه 6 به دنبال اجرایی کردن این مسئله بود.   

اما پرسش اساسی این است که چرا عده ای به دنبال خراب کردن بزرگترین دستاورد شهرداری ناحیه 6 در این زمینه هستند؟

در این خصوص جالب است که بدانیم تا صبح روز اجرای تخریب مغازه های مسجد فاز 3، هنوز بسیاری از کارکنان شهرداری ناحیه از اجرایی شدن این قضیه مطمئن نبودند و هنگامیکه دستور حرکت عوامل به سمت فاز 3 ابلاغ می شود با تعجب می پرسند: «یعنی واقعا باید بریم؟» قضاوت عملکرد نهادهای اجتماعی اکباتان طبعا با مردم خواهد بود اما صادقانه باید پذیرفت که شهرداری پای کار مهمی ایستاد. 

منتشر شده در شنبه 6 شهريور 1395       کد خبر : 4731
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح