12 شهر به نقشه ایران اضافه می شوند

12 شهر به نقشه ایران اضافه می شوند

ایجاد شهرهای جدید و به‌ویژه شهرهایی که در سواحل دریاها مستقرند، یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که توسط وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم پیگیری می‌شود. محسن نریمان، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید کشور که پنجشنبه‌شب به خراسان رضوی سفر کرده، در همین رابطه اعلام کرده است ١٢ شهر جدید در سطح کشور به‌ویژه در منطقه مکران و جنوب ایران و در محدوده سواحل دریای عمان و خلیج‌فارس ایجاد می‌شود.

او دراین باره توضیح داد: شهرهای «جاسک، تابناک، سیراب و تیس» ازجمله شهرهایی هستند که در قالب نسل نو شهرهای جدید کشور پس از تصویب در شورایعالی شهرسازی ایجاد خواهند شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که ایجاد شهر جدید تیس در نزدیکی چابهار به تصویب شورایعالی شهرسازی رسیده است، ادامه داد: درحال حاضر ١٧ شهر جدید در کشور دایر است که دو شهر در گلبهار و بینالود در استان خراسان رضوی استقرار دارند.

البته او تأکید کرده است برخی شهرهای جدید که در سواحل مستقر نیستند با اهدافی مانند توسعه گردشگری و صنعتی ایجاد شده‌اند و در کل تجارت‌محور هستند که این شهرها می‌توانند با ایجاد اشتغال جمعیت کشور را به سکونت تشویق کنند.

شهر پارس (در عسلویه)، هورا (در همدان)، طوسان (در تهران)، ایوانکی(در سمنان)، پرنیان (در قم) و لارستان (در فارس) نام برخی دیگر از شهرهای جدید است که در دست مطالعه و برنامه‌ریزی قرار دارند.

گویا قرار است شهرهای جدید با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایجاد شوند اما وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است جزییات دقیق ایجاد شهرهای جدید فعلا اعلام نمی‌شود زیرا اعلام این اطلاعات موجب سوداگری زمین و مسکن در آن مناطق می‌شود. بنابراین پس از پایان مطالعات و تملک زمین‌های منطقه، جزییات ایجاد شهرهای جدید رسانه‌ای می‌شود.

نابودی زندگی روستایی در استان‌های قم و البرز

موضوع ایجاد شهرهای جدید در شرایطی اعلام می‌شود که آمارهای بانک جهانی نشان می‌دهد متوسط رشد شهرنشینی در ایران طی ٥٠‌سال گذشته تقریبا دوبرابر میانگین جهانی بوده است. بر این اساس نسبت شهرنشینی در ایران در سال‌های ۱۸۸۲، ۱۹۶۱ و ۲۰۱۲ میلادی به ترتیب برابر با ۲۵.۷، ۳۴.۰۴ و ۷۲‌ درصد بوده که هم‌اکنون به بیش از ۷۳‌ درصد رسیده است. در بین شهرهای ایران نیز تهران با افزایش یک میلیون و ۷۶۷ هزار نفر از ‌سال ۸۵ تا ٩٠ بیشترین آمار افزایش جمعیت را به خود اختصاص داده است. پس از تهران استان‌های قم و البرز با‌ درصد شهرنشینی بیشتر از ٩٠‌درصد بیشترین رشد شهرنشینی در ایران را تجربه می‌کنند.

در این میان از ریزش شدید جمعیت روستایی و سرعت گرفتن نابودی روستاها که بگذریم، سیاست‌گذاری‌های کشور تاکنون در راستای جلوگیری از تمرکززدایی نبوده است و به دلیل توزیع نامتوازن بودجه و امکانات شهرهای مختلف، زندگی شهری برای بسیاری از مهاجران جذاب نبوده و نتوانسته پاسخگوی سطح انتظاراتشان باشد.

منتشر شده در شنبه 13 شهريور 1395       کد خبر : 4794
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح