معمای تیراژ نشریات اکباتان بالاخره به یک سرنخ رسید

معمای تیراژ نشریات اکباتان بالاخره به یک سرنخ رسید

تیراژ نشریات مکتوب شهرک اکباتان یکی از مواردی است که صاحبان آگهی به عنوان اصلی ترین حامی آنها همیشه در پی یافتن واقعیت موضوع هستند.

در تمام بیش از بیست سالی که ازعمر نشریات اکباتان می گذرد موضوع تیراژ یکی از معدود مسائلی است که همیشه به صورت شفاهی بیان شده و هیچگاه بصورت رسمی نه در قسمت شناسنامه نشریات به آنها اشاره مستقیمی صورت گرفته و نه مدارک مستندی دال بر صحت عدد مطرح شده از سوی گردانندگان آنها ارائه شده است که همین امر همیشه بر معمای تعداد نسخه های چاپ شده مکتوبات در شهرک اکباتان دامن زده است. 

ازسوی دیگر تیراژ یک نشریه برای مخاطبان نیز موضوع جذابی است چون این مسئله نشان می دهد که در یک دوره زمانی چه تعداد مخاطب برای این محصول فرهنگی وجود دارد. 

طی روزهای گذشته فیلمی که توسط دوربین موبایل یکی از دست اندکاران مجله جدول «پ» از فضای چاپخانه تهیه و در فضای مجازی قرار گرفته است، حداقل سرنخ های روشنی از تیراژ مجله جدول شهرک اکباتان مشخص می کند و شاید بتوان آن را به سایر نمونه های مشابه نیز تعمیم داد.    

در این فیلم کوتاه موبایلی نسخه های چاپ شده جدول «پ» بر روی هم در فضای چاپخانه نشان داده می شود و صدای پس زمینه اشاره می کند: «اینم تیراژ مجله جدول ...»

اما با کمی دقت در این فیلم می توان به نکات قابل توجهی دست پیدا کرد.

نخست در بخش عمده نشریات دسته بندی شده که در تصویر تهیه شده از فیلم مذکور مشخص است، مجلات در 6 ردیف بر روی هم قرار گرفته اند که در هر ردیف 12 بسته (4X3) وجود دارد که به عبارتی 6 ضربدر 12 می شود 72 بسته مجله. از سوی دیگر با کمی زوم بر روی بسته ها متوجه می شوید که در داخل هر بسته 100 نسخه نشریه قرار گرفته است که از حاضلرب 72 (تعداد بسته ها) در 100 (تعاد نسخه های هر بسته) مشخص می شود که در این بخش 7200 نسخه نشریه وجود دارد.

اما در ادامه فیلم تعداد بسته بندی دیگر از این نشریه نیز وجود دارد که البته در کنار یک سری کارهای چاپی دیگر چاپخانه قرار گرفته است اما با کمی زوم تصویر به راحتی می توان فهمید که تعداد بسته های مربوط به مجله مذکور عدد 10 می باشد. در اینجا نیز باید عدد 10 (تعداد بسته ها) را در 100 (تعداد نسخه های هر بسته) ضرب نمود که حاصل عدد 1000 خواهد بود و از حاصل جمع 7200 نسخه بخش اول فیلم با 1000 نسخه قسمت دوم به عدد 8200 نسخه یعنی تیراژ این مجله در آن شماره می رسیم. 

معمولا مدیران نشریات شهرک اکباتان در مرحله توزیع خود چیزی نزدیک به 2000 نسخه را در اماکن تجاری که صاحبان آگهی ها در آن قسمت حضور دارند و شاهراه اصلی ادامه تولیدات آنها به شمار می روند، توزیع می کنند و طبق آمارهای میدانی و با توجه به مشکلات سخت افزاری در بلوکها، از باقیمانده نسخه های توزیع شده نزدیک به 50 درصد در اختیار مخاطبین قرار می گیرد.  

منتشر شده در سه شنبه 23 شهريور 1395       کد خبر : 4854
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح