برنامه جدید شهرداری برای ورود بسیج به هرندی

برنامه جدید شهرداری برای ورود بسیج به هرندی

منطقه ١٢ تهران شامل محله‌های قدیمی هرندی، دروازه‌غار و... که از پرآسیب‌ترین محله‌های شهر به لحاظ مشکلات اجتماعی هستند، از دیرباز شاهد آزمون و خطاهای مختلف مسئولان برای حل مشکلاتشان بوده‌اند؛ برخوردهای قهرآمیز، جمع‌آوری معتادان و موادفروشان، ایجاد فضاهای اصلاحی و مراقبتی و چندین راهکار دیگر که هیچ‌کدام تاکنون نتیجه ماندگاری نداشته است. حالا در جدیدترین اقدام و با توافق شهرداری تهران، بسیج قرار است به آسیب‌های اجتماعی این منطقه و محله‌ها ورود کند.

به گزارش شرق، اعضای شورای شهر تهران که در دوره‌های دوم، سوم و چهارم با این اقدامات اجرائی و اجتماعی شهرداری تهران در زمینه محلات منطقه١٢ همراه بوده‌‌اند، خودشان منتقدترین‌ها هستند و شاید نزدیک‌ترین و واقعی‌ترین قضاوت دراین‌میان را مرتضی طلایی داشته باشد. او که سال‌ها خودش در کسوت فرمانده نیروی انتظامی تهران بوده است، چندی قبل به‌صراحت در گفت‌وگو با «شرق»، اعلام کرد شهرداری تهران نه‌فقط در مورد هرندی و دروازه‌غار و محلات اطراف آن موفق نبوده، بلکه اوضاع این محلات را خراب‌تر هم کرده است. اما شهرداری به کار خودش ادامه داده و حالا به دنبال واردکردن بسیج به مسئله مشکلات آسیب‌های اجتماعی این محله پرآسیب تهران است.

این موضوعات ربطی به بسیج ندارد

در همین حال اما محسن پیرهادی، عضو هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران، که سال‌هاست مسئولیت بسیج شهرداری تهران را هم برعهده دارد، در پاسخ به سؤال «شرق» در این باره می‌گوید: «اصلا چنین حرفی درباره ورود بسیج در موضوعات منطقه ١٢ صحت ندارد» و بلافاصله می‌افزاید: «این موضوعات ربطی به بسیج ندارد، می‌خواهند بار اقداماتشان را به گردن بسیج بیندازند ولی ما آن‌قدر ساده نیستیم». او تصریح کرد: «شهرداری باید اول خودش مشکلش را در منطقه ١٢ و این محلات حل کند؛ مسئله این محلات کاملا شهری است و نیازی به ورود بسیج نیست. بسیج مأموریت‌های دیگری دارد».

درعین‌ حال لیلا ارشد، مددکار اجتماعی و مدیریت خانه خورشید دروازه‌غار، که سال‌هاست به عنوان یک مداخله‌گر اجتماعی در این منطقه حضور دارد، در گفت‌وگو با «شرق»، با تأیید حضور بسیج برای نظم ‌دهی به وضعیت معتادان، گفت: «ما شنیده‌ایم در ساخت‌وساز محله و همچنین جمع‌آوری معتادان متجاهر نیروهای بسیج فعالیت دارند. این در حالی است که من فکر می‌کنم شاید بهتر باشد نیروهای بسیج در جاهایی که کارکرد مؤثرتر دارند و همچنین در فعالیت‌های تعریف‌شده دیگری خدمات ارائه دهند. به نظر می‌رسد با وجود تجربه‌های مختلف و تأثیرگذار این سال‌ها و مطالعات بسیار، نگاه به گذشته و همچنین بررسی نتایج این اقدامات اصلا وجود ندارد و مدیران اجرائی کار خودشان را می‌کنند». وی می‌افزاید: «درباره ورود شهرداری، بهزیستی، نیروی انتظامی یا هر ارگان دیگر و ثمره فعالیتشان پاسخ‌گویی و ارزیابی وجود ندارد و حالا هم درباره نیروهای بسیج در عین اینکه می‌توانند با راهکار درست، مؤثر هم باشند، ارزیابی وجود ندارد. من فکر می‌کنم ابتدا باید ارزیابی از برخوردهای گذشته داشته باشیم و همچنین مشخص کنیم بسیج با چه سیاستی قرار است این مداخله را انجام دهد».

منتشر شده در شنبه 27 شهريور 1395       کد خبر : 4879
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح