روانشناسی کودک، چگونگی مراقبت جسمی و جنسی

روانشناسی کودک، چگونگی مراقبت جسمی و جنسی

موسسه خانه طراحی کودک شهرک اکباتان دارای یک سیستم قابل توجه روانشناسی کودکان است. این سیستم علاوه بر ارائه مشاوره به والدین در بسیاری موارد از طریق اطلاعات مربیان، رفتارهای کودکان را نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد.

با توجه به اهمیت موضوع روانشناسی کودک و همینطور موافقت مدیریت خانه طراحی کودک، قرار بر استفاده اختصاصی سایت خبری اکباتان از توضیحات روانشناس کودک این مجموعه فراهم آمده و به این ترتیب هفته ای یکبار (روزهای یکشنبه) در قسمت باشگاه کودک همراه با خانم «لیلا گلرخی» خواهیم بود که سابقه فعالیت چند ساله روانشناسی کودک را در کنار والدین اکباتانی در کارنامه دارد.        

مراقبت ممکن است آسیب روانی به همراه داشته باشد

والدین معمولا تمایل دارند که بیشتر هوش و حواس خود را معطوف به مراقبت جسمی از کودکان اختصاص دهند. در برخی مواقع این مراقبت به قدری زیاد می شود که حتی ممکن است آسیب روانی به همراه داشته باشد. البته منظور از آسیب روانی بروز بیماری خاصی نیست بلکه کم شدن میزان مهارت ها و توانمندی های کودکان مورد نظر می باشد.

منظور از مراقبت های جسمی تلاش برای نیفتادن، زمین نخوردن، زخمی نشدن و اتفاقاتی اینگونه در بچه ها است و نخستین بازخورد مراقبت بیش از حد والدین از کودکان، القاء این مطلب به کودکان است که شما قادر به مواظبت و نگهداری از خود نیستید. در مراکزی که کودکان زندگی جمعی را در کنار یکدیگر تجربه می کنند تعداد کودکان زیاد است و طبعا نفرات مراقبت کننده کمتر است و به همین دلیل احساس وابستگی در کودکان کاهش و در نقطه مقابل حس استقلال نمود بیشتری پیدا می کنند.

همیشه هم پیشنهاد من به عنوان یک روانشناس به خانواده ها این است که بعد از سن دو سالگی بچه ها زمان هایی را در خارج از خانه سپری کنند چون علاوه بر یادگیری بسیاری مفاهیم، موضوع استقلال را نیز تجربه می کنند.  

راهکار مراقبت جنسی در کودکان، آگاهی یا ایجاد حریم؟

مهمترین مسئله در بحث مراقبت های جنسی در کودکان این است که بچه ها بدانند دارای یک حریم جسمی خصوصی هستند که کسی حق ندارد بدون خواست آنها به این حریم وارد شود. در بسیاری موارد والدین تصور می کنند آگاهی دادن از نحوه بروز اتفاقات به کودکان از بروز برخی مشکلات جلوگیری می کند اما واقعیت این است که تا قبل از سنین دبستان این آگاهی چندان کارآیی ندارد. آگاهی بخشی به کودکان ممکن است نگرانی هایی را برای آنها بوجود آورد چون در این فرآیند بعضا مطالبی گفته می شد که دغدغه اصلی ذهن کودکان نیست پس می تواند نگرانی و بی اعتمادی را به دنبال داشته باشد. باید توجه داشته باشیم که مهمترین ارزش های زندگی افراد در این سنین شکل می گیرد و اعتماد مولفه ای است که هر انسان سالمی به آن احتیاج دارد. انسانها نخست اعتماد می کنند و اگر شواهدی خلاف آن پیدار شد شک می کنند و در مقام عکس العمل بر می آیند اما آدم ناسالم به همه چیز مشکوک است.

اگر در این سنین نگرانی به کودکان منتقل شود، یک ارزش مهم در زندگی آنها به زیر سوال می رود. پس ترجیح این است که در سنین پیش از دبستان موضوع زیاد باز نشود و بیشتر بر وجود یک حریم جسمی و جنسی برای کودکان تأکید شود که هیچکس بدون خواست آنها حق شکستن آن را ندارد.         

منتشر شده در شنبه 27 شهريور 1395       کد خبر : 4885
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح