فروشنده فرهادی و رویاهای شورایاری اکباتان

فروشنده فرهادی و رویاهای شورایاری اکباتان

در روزهای گذشته زمزمه هایی به گوش می رسد از اینکه شورایاران شهرک اکباتان قصد دارند سالن آمفی تئاتر سرای محله شهرک اکباتان را به محل نمایش فیلمهای روز تبدیل کنند. مهمتر اینکه شورایاران اکباتانی لیستی از فیلمهای روز تهیه و در اختیار اداره اجتماعی شهرداری ناحیه 6 قرار داده اند تا مقدمات فراهم سازی و نمایش آنها مهیا شود. در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

فروشنده فرهادی و رویاهای شورایاری اکباتان

لیست فیلمهای تهیه شده شامل 7 فیلم است که مهمترین فیلم در این لیست فروشنده اصغر فرهادی است که در حال حاضر اکران جهانی آن در جریان است. واقعا معلوم نیست که بر اساس کدام داشته ها نام این فیلم در لیست مذکور قرار گرفته اما محض اطلاع باید عرض کنیم که اکران آخرین اثر فرهادی در آمریکا بر عهده کمپانی «آمازون»، در اروپا بر عهده شرکت «ممنتو» و در ایران «فیلمیران» می باشد. چندی پیش صحبت هایی از خرید حق پخش 4 میلیاردی این فیلم در ایران به گوش رسید که هنوز قطعیت آن مشخص نشده است.

با این تفاسیر احتمالا مشخص است که سرای محله شهرک اکباتان در پخش این فیلم چه جایگاهی می تواند داشته باشد. بله درست حدس زدید، نصب پوستر فیلم بر در و دیوار سرای محله !!  و بدین ترتیب در این یک مورد به نظر بیش از حد رویا پردازی شده است.

امکانات فنی آمفی تئاتر در چه حد است؟

آمفی تئاتری که در سرای محله شهرک اکباتان وجود دارد نتیجه «گل کاری هایی» است که در زمان مدیریت محله پیشین این مجموعه صورت گرفته و به گواه دوست و دشمن تنها محلی است که صندلی برای نشستن های «دور همی» دارد! اندازه سن (استیج) این مکان غیر استاندارد و حتی فاصله سن با ردیف اول تماشاگران نیز غیر اصولی تعریف شده است.

مهمترین بخش کار هم که پخش فیلم است توسط یک «ویدئو پروژکشن» معمولی صورت می گیرد که نه کیفیت تصویر دارد و نه کیفیت صدا. در خصوص نور سالن هم اگر بخواهیم صحبت کنیم احتمالا متهم به سیاه نمایی خواهیم شد.

گفتنی است سالانه مبالغ قابل توجهی صرف نگهداری آمفی تئاتر سرای محله اکباتان می شود که مهمترین دلیل آن استفاده از مواد اولیه غیر استاندارد در زمان ساخت تجهیزات آن است.

 در شرایط فعلی حتی اداره هنرهای نمایشی وزارت ارشاد هم برای اجرای کمدی های شبانه، استانداردهایی را تعریف نموده که تعدادی از آنها در این مجموعه موجود نیستند و این یعنی تئاترهای کمدی موزیکال هم در سرای محله اکباتان با تبصره اجرا می شوند، دیگر چه برسد به پخش فیلم های سینمایی.  

هدف پیشنهاد، شهرداری یا مگامال؟

ارائه طرح نمایش فیلم در سرای محله شهرک اکباتان در شرایطی عنوان شده است که از یک سو مجتمع تجاری مگامال در فاصله 3 هفته پیش آغاز به کار تجهیز پردیس سینمایی خود را جشن گرفت و از سوی دیگر صحبت هایی در خصوص اختصاص فضای دور میدان بسیج به سرای محله اکباتان از جانب شهرداری به گوش می رسد.  

واقعا معلوم نیست که هدف از این طرح رقابت با مگامال می باشد آنهم در شرایطی که 7 سالن سینمای مجهز در کمتر از یکسال دیگر توسط پیمانکار این مجموعه یعنی منوچهر محمدی (تهیه کننده با سابقه سینما) به بهره برداری خواهد رسید یا مقاومت در برابر طرح شهرداری. بالاخره سرای محله اکباتان هر چه فعالتر باشد امکان جا به جایی آن سخت تر و در نتیجه طرف مقابل باید امتیازات بیشتری برای رسیدن به خواسته اش بدهد.  

نیازهای واقعی اکباتانی ها همچنان خاک می خورد

هنرمندان بسیار ارزشمندی در شهرک اکباتان سکونت دارند که از بی توجهی محیط پیرامون کنج عزلت برگزیده اند. شاید به جای پخش فیلمهای سینمایی بد نباشد فکری هم به حال این عزیزان کرد و با تدارک مراسم های کوچک حداقل نام آنها را یکبار به زبان جاری ساخت. یا اینکه چرا شهرک اکباتان با وجود حضور هنرمندان صاحب نام هیچگاه در مناسبت های خاص محصولات هنری اختصاصی و ویژه برای عرضه ندارد تا از بعد فرهنگی بودن این شهرک، تنها به سکونت هنرمندان در آن اشاره نشود؟  

ای کاش طرح ها پیش از طرح کمی پخته تر شوند. ای کاش طرح ها ارائه نشوند تا فقط ارائه شده باشند و ای کاش و ای کاش فرصتی که در اختیار برخی منتخبین محلی مردم قرار دارد صرف تجربه و خطاهای غیر منطقی نشود.

منتشر شده در سه شنبه 13 مهر 1395       کد خبر : 4990
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح