میرحیدری: شورایاران منتخبین بخشی از مردم هستند

میرحیدری: شورایاران منتخبین بخشی از مردم هستند

ابوالقاسم میر حیدری یکی از مدیران بومی شهرک اکباتان است که ذهن محاسباتی خوبی برای مواجه با اتفاقات و رویدادها دارد. او هم خوب تحلیل می کند و هم در صورت لزوم از نقد کردن ابایی ندارد. وی طی هفته های گذشته به همراه رئیس هیئت مدیره مرکزی در جلسه شورایاری اکباتان شرکت کردند. در ادامه نقطه نظرات دبیر شورای مدیران فاز 1و 3 که البته با «کدهایی» خاص بیان شده اند در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.  

جناب ميرحيىري ىر ابتدا بپردازیم به جلسه ی شورایاران که طی هفته های گذشته برگزار شد و رئیس هیئت مدیره مرکزی به همراه شما در آن شرکت کردید. واقعیت این است که تا پیش از جلسه مذکور مجید حسیبی به عنوان رئیس هیئت مدیره مرکزی به شکل جدی جایگاه خاصی برای شورایاری اکباتان تعریف نمی کرد اما در نهایت به نشست شورایاران اکباتانی رفت. اگر ممکن است ابعاد این اتفاق مهم را بیشتر توضیح بدهید.  

  • ابتدا باید تشکر کنم از شما که بر اساس شرایط کار حرفه ای خبرنگاری خود مراجعه کردید و خواستار گفتمان بیشتر در خصوص این مطلب هستید. در ابتدا یک سوالی از شما دارم. عمر شورایاری در شهرک اکباتان چقدر است؟

4 دوره

  • 4 دوره چند ساله؟

4 دوره 4 ساله

  • هیئت مدیره مرکزی سابقه چند سال سابقه فعالیت دارد؟

31 سال

یعنی تقریبا دو برابر. 32 سال است که هیئت مدیره مرکزی اکباتان و هیئت مدیره بلوکها مشغول کار هستند و تازه در این 4 دوره ای که شورایاری مشغول فعالیت است، 2 دوره آن نیمه کاره رها شده که علت مهم آن هم در این بود که شورایاری در گذشته از افرادی تشکیل می شد که غالبا خیلی ارتباط کاملی با شهرک اکباتان نداشتند و از محلات دیگر می آمدند. اما در دوره آخر انتخابات شورایاری که دو سال پیش برگزار شد، بیشتر افرادی که ساکن اکباتان هستند و اتفاقا شماری از آنها در هیئت مدیره بلوکها هم نقش دارند انتخاب شدند.

من آن جلسه ای را که همراه آقای حسیبی در آن شرکت کردیم بسیار مفید می دانم به جهت اینکه معتقد هستم که اگر هیئت مدیره مرکزی به عنوان نهاد قانونی، مسوول و پاسخگو در امور شهرک در کنار شورایاری که به عنوان منتخبین «بخشی از مردم» می باشد، قرار گیرد و صدای واحدی را بر اساس منافع شهرک شکل بدهد قطعا اثر گذار خواهد بود. من این پختگی و تأثیر را می بینم که همه در حال رسیدن به عقلانیتی هستند که در کنار هم قرار بگیرند ولو با سلایق و نظرات مختلف.

نکته ای که در مسئله حضور رئیس هیئت مدیره مرکزی در میان شورایاران حائز اهمیت به حساب می آید آن است که یکسال اول آقای هوشنگ هموطن دبیر شورایاری بودند که اتفاقا ایشان عضو هیئت مدیره مرکزی هم به حساب می آید اما اختلاف نظراتی را با رئیس هیئت مدیره مرکزی دارا می باشد. جناب حسیبی در یکسال اول به رغم دعوت هایی که از وی برای حضور در جلسات شورایاری صورت می گرفت به این کار مبادرت نکرد اما در سال دوم وقتی در جلسه شورایاری حضور پیدا می کند طبعا به نوعی حمایت از دبیر جدید شورایاری به حساب می آید. به نظر شما نگاه هیئت مدیره مرکزی نباید فراتر از شخصی نگری باشد؟

  • من با نگاه شما خیلی احساس قرابت نمی کنم که مثلا هیئت مدیره مرکزی به جهت تغییرات صورت گرفته در مجموعه  مدیریت شورایاری آمده است چرا که اگر خاطرتان باشد ما سال گذشته شبیه همین جلسه را در دفتر هیئت مدیره مرکزی برگزار کردیم. مدیران اجرایی، هیئت مدیره مرکزی و شورایاری در بدو انتخاب دوستان شورایار دور هم جمع شدند تا یک صدای واحد داشته باشیم، نه بر اساس منافع شخصی و نگاه فردی بلکه بر اساس نگاه جمعی به منافع شهرک نگاه کنیم. امروز اگر شما افرادی را نام می برید که در یکسال گذشته مسوولیت هایی داشتند و دیگر ندارند اما خوشبختانه باید توجه کنید که همان افراد همچنان در مجموعه شورایاری حضور دارند. این را بپذیریم که ممکن است سلایق افراد با یکدیگر متقاوت باشد اما این سلایق در زمان تصمیم گیری ها نباید اعمال بشود و ما باید این مسائل را از سر بگذرانیم چون حق نداریم توسط سلایقمان با جامعه برخورد کنیم.

بپذیرید که حضور رئیس هیئت مدیره مرکزی در جلسه شورایاری نشانگر این است که هیئت مدیره مرکزی می خواهد از ظرفیت شورایاری «هم» استفاده کند، همانطور که این مجموعه از ظرفیت مدیران اجرایی و سایر تشکلها هم استفاده می کند. اما در یکسال نخست عمر شورایاری دوره چهارم این میل و رغبت برای استفاده از ظرفیت مذکور وجود نداشت و در سال دوم ایجاد شد.

  • درست است همانطور که خودتان هم بارها اشاره کرده اید شورایاری در سال اول بگو مگوهایی داشتند و امسال پس از گذشت یکسال به یک پختگی نسبی رسیده اند. یکسال نخست را بگذاریم به حساب اینکه همه ما در حال کسب تجربه بودیم و البته منظور من از ما هیئت مدیره مرکزی، مدیران اجرایی و شورایاری است. اکنون به آن پختگی رسیده ایم که همان حرفی که هیئت مدیره مرکزی پیرامون مسائل اصلی شهرک می زند را شورایاری و مدیران اجرایی هم تکرار کنند. من حرف شما را قبول دارم که شاید دیر شده باشد اما ظرفیت پختگی در خصوص مواضع طرفین امروز فراهم شده است.

این را هم باید قویا اعلام کنم که در آن جلسه اعضای شورایاری به اتفاق از هیئت مدیره مرکزی حمایت کردند و با صراحت گفتند که آقای حسیبی ما شما را به عنوان سمبل و بزرگ شهرک اکباتان می شناسیم و پشت سر شما قرار داریم.

بیشتر شهرک هایی که در همسایگی اکباتان قرار دارند روزگاری بصورت سیستم هیئت مدیره ای اداره می شدند اما در حال حاضر قالب اجرایی این ساز و کار تا حدود بسیاری کم رنگ شده یعنی بدون تعارف منسوخ شده است. شما به عنوان یک مدیر اجرایی در شهرک اکباتان آینده را برای هیئت مدیره مرکزی اکباتان چگونه ارزیابی می کنید؟ سرنوشت هیئت مدیره مرکزی اکباتان متفاوت از نمونه های مشابه خودش خواهد بود؟

  • بنا بر اطلاعاتی که من دارم دخالتهای بیرونی در سرنوشت مجموعه های مدیریتی شهرکها اثر گذار بود و موجب گسست و از بین رفتن تشکیلات اداره شهرکها شد اما در اکباتان خوشبختانه این اتفاق نیفتاده است علیرغم تلاشهایی که در حال صورت گرفتن است و علیرغم منافعی که برای بخش کوچکی از شهرک اکباتان در صورت وجود اختلافات وجود دارد. خوشبختانه همانطور که عرض کردم مرز پختگی در بلوکهای ما به یک حد قابل توجهی رسیده است. دیگر زمان آن فرا رسیده که بپذیریم که هر بلوک یک محدوده ای را برای خود ش دارد و بلوکها به تنهایی نمی توانند از تمام کلیات قانونی شهرک دفاع کنند پس تنها مرجعی که می تواند این دفاع را از کل موجودیت شهرک اکباتان به نمایندگی از کل بلوکها داشته باشد هیئت مدیره مرکزی است. من معتقدم که هر چه جلوتر برویم این انسجام برای ماندگاری و پایدار کردن هویت قانونی شهرک خود را بیشتر به رخ خواهد کشید.

و صحبت پایانی شما؟

  • من در اینجا باید تشکر بکنم از ساکنین خوب بلوک A3، واقعیت این است که من ساکنین A3 را نماد پاکدستی، انضباط و مسوولیت پذیری در شهرک می دانم. هم موقعیت جغرافیایی ما در شهرک اکباتان خاص تلقی می شود و هم ساکنین ما. من افتخار می کنم که در هیئت مدیره ما جناب آقای مهندس غفاری به عنوان رئیس، سالها در سازمان مدیریت و برنامه ریزی و به عنوان مدیر ارشد مسوولیت آبهای زیر زمینی مملکت را داشته اند که هنوز هم مسوولین از نظرات کارشناسی ایشان استفاده می کنند.  

بی تردید هر چه ساکنین در جلسات مجامع عمومی مشارکت بیشتری داشته باشند و افراد نخبه و کاردان که با مسائل اجرایی آشنایی بشتری دارند انتخاب شوند می توانیم با امیدواری بیشتری در جهت حل مشکلات محل زندگی خود تلاش کنیم. 

منتشر شده در شنبه 24 مهر 1395       کد خبر : 5028
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح