سد سازی، موضوع مناقشه محیط زیست و وزارت نیرو

سد سازی، موضوع مناقشه محیط زیست و وزارت نیرو

کارشناسان سازمان محیط زیست معتقدند، ظرفیت سدهای مخزنی کشور بسیار بیشتر از حجم آبی است که در کشور وجود دارد و هم اکنون مسئولان وزارت نیرو، بدون توجه به مصالح ملی به ساخت سد مشغول هستند. این گفته ها در حالی است که کارشناسان وزارت نیرو، ضمن نادرست دانستن آمارهای سازمان محیط زیست، فشارهای سیاسیِ غیرکارشناسی شده را عاملی در اجرای طرح های آبی اشتباه می دانند.

مهندس بهیه جعفری رئیس گروه برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو در این زمینه معتقد است: در سال های گذشته و به دلیل خشکسالی هایی که رخ داده است، حجم آب سطحی کشور کاهش پیدا کرده، ولی هم اکنون نیز 70 میلیارد متر مکعب آب سطحی در کشور وجود دارد و اینکه برخی کارشناسان و مدیران محیط زیست می گویند، منابع آب سطحی کشور 46 متر مکعب است، اشتباه است و من نمی دانم آنها این رقم را از کجا آورده اند! متأسفانه برخی افراد در سازمان محیط زیست به دنبال ایجاد همجه و موج اعتراضی علیه وزرات نیرو هستند و اینکه چهار تا آدم را که آنها هم از آمار و ارقام دقیق اطلاعی ندارند، دنبال خود راه بیندازند.

وی در رابطه با این ادعای مسئولان سازمان محیط زیست، که می گویند ظرفیت سدهای کشور 76 میلیارد مترمکعب است، ادامه داد: همان طور که گفتم هم اینک منابع آب سطحی تجدید شونده کشور 70 میلیارد متر مکعب است و از سویی نیز ظرفیت سدهای مخزنی که ساخته ایم، 51 میلیارد متر مکعب است که البته همگی سد تنظیمی نیست و تنها 35 میلیارد متر مکعب این سدها تنظیمی یعنی برای مصارف کشاورزی و صنعت است. به این موضوع این نکته را نیز اضافه کنید که مخزن بسیاری از سدها نیز عمداً بزرگ ساخته می شود تا به دلیل رسوب هایی که در طول زمان در آن جمع می شود، توان سد کاهش نیابد. اینکه مدیر پشت میز خود بنشیند و بدون اطلاعات دقیق بگوید سدها همه چیز را نابود کردند، پذیرفته نیست.

یکی دیگر از انتقادهایی که به تازگی مدیران سازمان محیط زیست به وزارت نیرو وارد کردند، افتتاح بیش از ده سد در هفته دولت به رغم نداشتن پیوست محیط زیستی بود که «جعفری» در این رابطه تأکید کرد: وزارت نیرو در سال جدید تنها دو سد افتتاح کرده و این هم یکی دیگر از آمارهای اشتباهی است که مسئولان محیط زیست می دهند، آنها چند سال است که در برابر ساخت سدها بدون اینکه دلیل منطقی بیاورند، ایستاده اند. این در حالی است که همین سازمان برای طرح انتقال آب خزر به سمنان مجوز مشروط صادر کرده است. شما به محیط زیست بگویید آیا تا به حال یک ضابطه مشخص برای طرح های آبی داده اید؟

منتشر شده در شنبه 1 آبان 1395       کد خبر : 5091
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح