پاشنه آشیل وزیر مستعفی ارشاد از نگاه مردم

پاشنه آشیل وزیر مستعفی ارشاد از نگاه مردم  

رأی ‌دهندگان در نظرسنجی «تابناک»، ضعیف‌ترین حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره صدارت علی جنتی را معاونت هنری ارزیابی کردند؛ معاونتی که حواشی برآمده از موسیقی و هنرهای تجسمی به آن بازمی‌گشت و اگر تغییر می‌کرد، احتمالاً جنتی همچنان وزیر بود، ولی ظاهراً پشتوانه سیاسی این معاونت از وزیر نیز قوی‌تر بود!

به گزارش «تابناک»؛ پس از آنکه علی جنتی از مسئولیتش استعفا کرد و رئیس جمهور برای این وزارتخانه سرپرست منصوب کرد، «تابناک» در نظرسنجی‌ از عموم کاربران فضای مجازی پرسید: «کدام حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم ضعیف‌تر عمل کرد؟» و پنج گزینه بر اساس پنج معاونت اصلی این وزارتخانه در نظر گرفته شدند.

بر اساس 17140 رأی اخذ شده به صورت آنلاین، سیدعباس صالحی ـ که موقتاً سرپستی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برعهده دارد و در سه سال اخیر معاونت فرهنگی را داشته و مسئولیت حوزه «کتاب» را برعهده او بوده ـ با رویکرد فعالیت‌هایش در حوزه کتاب، 8.24 درصد آرا را به دست آورد و کمترین نظرات منفی را متوجه خود ساخت. حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی که حوزه تحت مدیریتش با گزینه «سینما» در این نظرسنجی حاضر بود، با 9.21 درصد آرا، نظرات منفی چندانی نداشت.

حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز که حوزه تحت مدیریتش با عنوان «مطبوعات» در این نظرسنجی قرار داشت، تنها 10.43 درصد آرای منفی را از آن خود کرد و در رضایتمندی عمومی نسبت به سایر حوزه‌ها، جایگاه سوم را داشت. «فعالیت‌های قرآنی و دینی» که عمدتاً در حوزه تحت مدیریت حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعریف می‌شود نیز 14.38 درصد آرای منفی را داشت و از سایر معاونت‌ها با نقدهای بیشتری همراه بود.

اما در صدر این نظرسنجی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که با گزینه «موسیقی و تئاتر» در این نظرسنجی به رأی گذاشته شده بود و 57.75 درصد رأی دهندگان ضعیف‌ترین حوزه دوران وزارت علی جنتی تلقی‌اش کردند. علی مرادخانی که جزو چهره‌های خاص دولت محسوب می‌شود و از ارتباطات ویژه‌ای برخوردار است، به عنوان معاونت هنری این وزارتخانه بیشترین هزینه را به واسطه بی‌تدبیری و عدم توان کنترل فضا برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وجود آورد.

برخی دلسوزان پیش از اوج ‌گیری حواشی در نوشتارهایی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم پیشنهاد کردند تا تغییر معاونت هنری این وزارتخانه را در دستور کار داشته باشد و به جای مرادخانی، فردی معتدل منصوب کند که به دور از نگاه باندی، اقدام به مدیریت این عرصه نماید و در عین حال با منتقدان این وزارتخانه در عرصه موسیقی گفت‌وگو و تعامل کند؛ شیوه‌ ای که در دو معاونت فرهنگی و سینمایی پیگیری شد و اگر رخ نمی‌داد، برخی فیلم‌ها اکران نمی‌شد، برخی کتاب مجوز نمی‌گرفت و بحران‌های دیگر در این مدت رقم خورده بود.

با این حال، جنتی یا نخواست و یا نتوانست مرادخانی را تغییر دهد تا هر روز بحرانی تازه از معاونت هنری و زیرمجموعه‌ هایش شکل بگیرد؛ یک روز لغو کنسرت‌ها، روز دیگر استعفای رهبران ارکسترهای ملی، روز دیگر تلاش برای واگذاری موزه هنرهای معاصر و عدم صداقت با افکارعمومی درباره واگذاری، روز دیگر پروژه انتقال گنجینه میلیارد دلاری موزه هنرهای معاصر ایران به خارج از کشور ـ که باید در این شرایط بلاتکلیفی وزارت ارشاد مانع از انجامش شد ـ روز دیگر استفاده نامشروع و تجاری از تالار وحدت و....

بر خلاف اکثر معاونت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، که مکرراً در حال گفت‌وگو با منتقدین و به ویژه علما و فضلا هستند، لااقل خبرنگار «تابناک» نتوانست از تلاش مشابهی توسط معاونت هنری برای چنین نشست‌هایی میان علما و اهالی موسیقی مصداقی بیابد و در واقع اساساً کوچک‌ترین کوششی برای کاهش این حساسیت‌ها کند که طبیعتاً دودش در چشم موسیقی این مملکت رفت.

انتظار می رود برای ترمیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تغییر مرادخانی یک اولویت باشد و معاونی برای این عرصه منصوب شود که به جای خلق بحران، برخی بحران‌های تحمیلی را نیز مدیریت کند. البته بعید نیست مرادخانی با کارنامه درخشانش همچنان در این معاونت جا خوش کند و تغییر وزیر نیز نتواند تأثیری در جابجایی‌اش داشته باشد، چون در ماه‌های پیش رو برای برخی امور به او نیاز مبرمی خواهند داشت!

منتشر شده در شنبه 1 آبان 1395       کد خبر : 5097
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح