ماهی تیلا پیا، پروژه چین در صادرات ارزان ماهی

ماهی تیلا پیا، پروژه چین در صادرات ارزان ماهی

در حالی که در بسیاری از کشورهای اروپایی مصرف ماهی تیلاپیا منع شده است، نه تنها واردات این ماهی به کشورمان رشدی بی‌رویه داشته بلکه بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته مصرف زیاد این ماهی باعث بروز آلزایمر، التهاب روده و مشکلات قلبی می‌شود.

به گزارش پایگاه سلامتی، ماهی تیلاپیا در چین به عنوان یک پروژه تولیدی در حجم عظیم و با قیمتی ارزان برای صادرات در مزارع به راه افتاد که دارای محیط های پرورش بسیار آلوده‌ای هستند در واقع از کود و پساب حیوانی مزارع به عنوان غذای این ماهی استفاده می‌شود؛ رشد سریع و غذای بی‌کیفیت و ارزان ماهی تیلاپیا آن را به محصولی با صرفه و سودآور برای کشور چین تبدیل کرده است.

تنها جنس نر این ماهی خوراکی است، پرورش دهندگان برای رشد بهتر و سریع‌تر این ماهی، از هورمون و آنتی‌بیوتیک‌های زیادی در محیط پرورش آن استفاده می‌کنند که بالطبع جذب گوشت این ماهی می‌شود. براساس گزارش‌های مجامع علمی و تحقیقاتی در دنیا که در رسانه‌های بین‌المللی نیز بازتاب زیادی داشته است، این ماهی نسبت به دیگر ماهی‌ها دارای امگا ۳ بسیار کم‌تری بوده و در عوض امگا ۶ بالایی دارد که برای سلامتی بسیار مضر است.

بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته مصرف زیاد این ماهی باعث آلزایمر، التهاب روده و مشکلات قلبی می‌شود و رشد بی رویه واردات این ماهی به کشورمان در حالی است که در بسیاری از کشورهای اروپایی، مصرف آن منع شده است.

براساس آخرین اطلاعات سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، ایران با تولیـد سالانه ۶۹۲ هزار تن انواع آبزیان، رتبه دوم جهان را در آبزی پروری داشته است،  با وجود این حجم تولید که قطعا درپی آن صدها فرصت شغلی ایجاد شده است، معلوم نیست چرا از واردات این ماهی مضر به کشورمان در حالی که در کشورهای مختلف دنیا مصرف آن منع شده، جلوگیری نمی شود.

با توجه به اینکه رشد این ماهی سریع بوده و از هرچیزی نیز تغذیه می‌کند، پرورش آن در آب‌های داخلی موجب از بین رفتن آبزیان دیگر و تغییرات اکوسیستمی خواهد شد.

منتشر شده در شنبه 15 آبان 1395       کد خبر : 5176
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح