تبدیل عکسهای مردم یک روستا به استیکرهای توهین آمیز

تبدیل عکسهای مردم یک روستا به استیکرهای توهین آمیز

محسن پسر ١٩ ساله‌ای که اهل یکی از روستاهای شهرستان شاهرود بود، وقتی که در تلگرام با دوستانش چت می‌کرد، ناگهان در یکی از گروه‌های تلگرامی عکس خودش را دید. عکسی از خودش که به صورت استیکر ساخته شده و با یک متن توهین‌آمیز دست به دست می‌چرخید.

به نوشته روزنامه شهروند، با یک نگاه به آن عکس متوجه شد که چند وقت پیش همین عکس را روی پروفایلش گذاشته بود. مشخص بود که کسی با سوءاستفاده از عکس پروفایلش چنین استیکر توهین‌آمیزی را ساخته است.

محسن شوکه شده بود، برای همین همان لحظه تصمیم به شکایت گرفت. ولی هرگز تصورش را هم نمی‌کرد که با مراجعه به پلیس و تشکیل پرونده، اهالی دیگر روستا را هم ببیند که آنها نیز همین شکایت مشابه را داشته باشند. تازه آن‌جا بود که مشخص شد یک روستا به هم ریخته است، آن هم به‌خاطر ساخت استیکرهای توهین‌آمیز از عکس روستاییان در تلگرام؛ همه یک شکایت مشابه داشتند. اما این موضوع تنها به اهالی روستا ختم نشد، کم‌کم در میان شاکی‌ها، مسئولان و شخصیت‌های مذهبی روستا هم دیده شدند. آنها نیز از سازنده استیکرهای توهین‌آمیز شکایت داشتند. عامل یا عاملان این اتفاق به شخصیت‌های مذهبی و مسئولان روستا هم رحم نکرده و با سوءاستفاده از عکس پروفایل‌شان استیکرهای توهین‌آمیزی را ساخته بودند. هنوز هیچ‌کس نمی‌دانست که چه کسی با ساخت چنین استیکرهایی یک روستا را به هم ریخته است؛ تا این‌که با افزایش شاکیان، کارآگاهان پلیس فتا با جدیت بیشتری روی این پرونده متمرکز شدند و درنهایت سه پسر جوان را در این رابطه دستگیر کردند.

سرهنگ سیدعلی میراحمدی، رئیس پلیس فتای استان سمنان درباره جزییات دستگیری این سه جوان دردسرساز گفت: «۳ جوان مزاحم تلگرامی که با ساخت و انتشار استیکرهای توهین‌آمیز برای اهالی روستایی در شهرستان شاهرود مشکل ایجاد کرده بودند، دستگیر شدند.

ماجرای این پرونده با شکایت جوانی ١٩ ساله اهل و ساکن یکی از روستاهای شهرستان شاهرود آغاز شد. چندی پیش بود که او به پلیس فتا مراجعه و از افرادی ناشناس که با استفاده از عکس وی استیکر توهین‌آمیز ساخته و در فضای مجازی منتشر کرده بودند، شکایت کرد. با شکایت او تحقیقات در این رابطه آغاز شد و ماموران به دنبال متهم یا متهمان گشتند. چند روز پس از شکایت شاکی جوان، چند نفر دیگر از اهالی این روستا نیز مراجعه و در همین رابطه شکایت کردند. به همین دلیل ماموران پلیس خود را در برابر یک پرونده عجیب دیدند که فرد یا افرادی از عکس‌های خصوصی اهالی روستا یک‌به‌یک درحال سوءاستفاده هستند. با اعلام شکایت‌ها و افزایش شاکی‌ها، مشخص شد که ساخت و انتشار استیکرهای توهین‌آمیز برای اهالی، به‌ویژه شخصیت‌های مذهبی و مسئولان روستا، جو روانی نامناسبی پدید آورده است. همین موضوع اهمیت رسیدگی سریع به پرونده و دستگیری متهمان را دوچندان می‌کرد، از این‌رو کارشناسان سایبری پلیس فتا دست‌به‌کار شدند.»

سرهنگ میراحمدی از شناسایی سه متهم جوان که همگی اهل و ساکن همان روستا بودند، خبر داد و گفت:  «در نهایت با کار و تلاش شبانه‌روزی کارآگاهان سه متهم که از اهالی همان روستا بودند، دستگیر شدند. متهمان با هماهنگی قاضی پرونده به اداره پلیس احضار و بازجویی شدند. آنها در بازجویی‌ها به جرم خود اعتراف کردند و گفتند که تنها به خاطر سرگرمی این کار را می‌کرده‌اند. متهمان به ماموران گفتند: «فکر نمی‌کردیم که دستگیر شویم. تنها برای این‌که کمی سرگرم شویم این کار را انجام می‌دادیم.»

رئیس پلیس فتای استان سمنان در ادامه صحبت‌هایش گفت: «در تحقیق از متهمان مشخص شد که آنها از عکس پروفایل افراد یا تصاویر خصوصی منتشر شده در گروه‌های مجازی در آن محله و روستا، سوءاستفاده کرده و با ساخت و انتشار استیکرهای توهین‌آمیز، این مشکل را ایجاد کرده بودند.»

رئیس پلیس تولید و تبادل فضای اطلاعات فرماندهی انتظامی استان سمنان در پایان از تکمیل تحقیقات و معرفی متهمان به دادسرا خبر داد.

منتشر شده در دوشنبه 17 آبان 1395       کد خبر : 5189
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح