دفاتر شرکت‌های بزرگ نفتی در دوبی تعطیل می‌شود؟

دفاتر شرکت‌های بزرگ نفتی در دوبی تعطیل می‌شود؟

دولت عراق از شرکت‌های نفتی بین‌المللی درخواست کرده که دفاتر مجلل خود در برج‌های سر به فلک کشیده دوبی را که از طریق آنها به اداره عملیات نفتی خود در عراق می‌پردازند، تعطیل کنند تا بدین ترتیب در مصرف بودجه خود صرفه‌جویی کنند.

به گزارش خبرآنلاین، این حرکت که از سوی برخی شرکت‌های نفتی بزرگ که وظیفه توسعه میادین عظیم جنوبی عراق را به عهده دارند آغاز شده است، می‌تواند موید این معنا باشد که شرکت‌ها مجبور به جابه‌جایی صدها نفر پیمانکاران داخلی و خارجی طی هفته‌های آتی شوند که منجر به کاهش حجم هاب منطقه‌ای این شرکت‌ها در امارات متحده عربی خواهد شد.

عراق که دومین تولیدکننده بزرگ اوپک قلمداد می‌شود، به سبب افزایش فشارهای مالی، سال گذشته از شرکت‌های خارجی خواسته بود که کمتر از میزان پیشنهاد شده قبلی خرج کنند و سرمایه‌گذاری خود را روی پروژه‌های بزرگ در نیمه نخست سال‌جاری به طور کامل متوقف کرد. شرکت‌های نفتی که به دولت عراق در توسعه میادین عظیم مساعدت می‌کنند، باید هر سال مخارج خود از قبیل هزینه‌های پرسنلی را تسویه کنند. در این موقع از محل درآمد صادرات نفت خام عراق از میادین موجود، به آنها مبالغی پرداخت می‌شود.

این ترتیبات زمانی که بهای نفت بالای 100 دلار به ازای هر بشکه بود، به خوبی عمل می‌کرد، اما سقوط بهای جهانی نفت موجب شد بغداد همان مقادیر ثابت قبلی را در محیط گران‌قیمت دوبی بپردازد؛ در حالی که درآمدش از فروش نفت به طرز چشمگیری کاهش یافته بود.

امارت دوبی با فرهنگ کلانشهری و سبک زندگی اشرافی خود، به علت رویکرد حمایت از سرمایه‌گذاری و امنیتی که دارد، یکی از محبوب‌ترین مراکز مالی جهان برای شرکت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای محسوب می‌شود. شرکت‌های بزرگ نفتی مانند رویال داچ شل، بی‌پی، توتال و لوک‌اویل که همگی در میادین نفتی عراق فعال هستند، دفاتر منطقه‌ای خود را در این شهر برپا کرده‌اند.

یکی از مقامات صنعت نفت عراق گفته است: «این یکی از تدابیری است که توسط وزارت نفت با درخواست از شرکت‌های نفتی برای کاهش مخارج پرسنل به حداقل ممکن و تعطیلی دفاتر دوبی، مدنظر قرار گرفته است. ما مزیتی در تاسیس دفاتر در دوبی نمی‌بینیم. آنها می‌توانند با هزینه بسیار کمتر در عراق مستقر شوند؛ چراکه همه مخارج از محل فروش نفت‌خام تامین می‌شود.»

یکی از پرسنل شرکت‌های نفتی فعال در عراق می‌گوید: «ما قبلا عملیات خود در عراق را از محل دفتر دوبی انجام می‌دادیم و افراد به داخل و خارج از کشور رفت‌وآمد می‌کردند. اما اکنون دولت عراق مخالفت می‌کند و از ما خواسته 6 هفته در عراق اقامت داشته باشیم و 2 هفته به کشور خود بازگردیم.»

به عنوان مثال شرکت شل که در ماه می اعلام کرده بود 12.5 درصد پرسنل خود را در سراسر جهان حذف خواهد کرد، دفاتر خود در امارات را تعطیل کرده است. مقامات عراقی به رویترز گفته‌اند که این کشور برای شروع مجدد سرمایه‌گذاری در میادین نفتی و ادامه تولید نفت در پروژه‌های متوقف شده به منظور افزایش تولید در سال 2017، با شرکت‌های بی پی، شل و لوک اویل به توافق رسیده است.

منتشر شده در سه شنبه 18 آبان 1395       کد خبر : 5200
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح