وقتی برنج کاران تایلندی دلالان را دور می زنند!؟

وقتی برنج کاران تایلندی دلالان را دور می زنند!؟

در حالی در ایران دلالان روز به روز به مدل ماشین‌های لوکسشان و برج‌های بلندشان اضافه می‌کنند و کشاورزان در انتظار تأمین نان شب برای فرزندانشان می‌مانند که در تایلند برنج‌ کاران روش بهتری برای دور زدن دلالان یافته‌ اند.

به گزارش فارس، در کشور ما دلالی و واسطه‌گری در بخش کشاورزی به معضل مهمی شده و در بسیاری موارد به دلیل وجود دلال‌ها و واسطه‌های لایه به لایه فاصله قیمت از زمین تا رسیدن به دست محصول بیش از 300 درصد افزایش می‌یابد.

اگرچه روش فروش اینترنتی و آنلاین جدید نیست اما به تازگی در بخش کشاورزی وارد شده و برنجکاران تایلند به این نحو توانسته‌اند تفکر سنتی فروش به دلال و یا کارخانه‌های آسیاب را کنار گذاشته و محصول خود را در شبکه‌های اجتماعی به فروش برسانند، آنها با این روش فروش خود را مستقیم کرده و درآمد بیشتری نصیبشان می‌شود.

این ایده زمانی مطرح شد که کشاورزان به دلیل نرخ پایین بازار و قیمت زیاد هزینه‌ها و نیز نفوذ دلالی و واسطه‌گری در این بخش دیگر سودی برایشان نمی‌ماند از سوی دیگر دولت هم در این زمینه کاری انجام نمی‌داد و آنها از حمایت مسئولان دولتی ناامید شده بودند.

این گزارش به نحوه مقابله کشاورزان با این مشکلات می‌پردازد

بر اساس این گزارش در کشورهای آسیایی قیمت برنج به شدت افت کرده است. در همان زمان هزینه‌های تولید این محصول نیز به شدت افزایش یافته و کشاوران نمی‌دانند که از چه کسی کمک بخواهند،برخی از آنها حتی نمی‌توانند میزان پولی را که برای تولید محصول هزینه کرده‌اند را به دست بیاورند.

کارشناسان می‌گویند طرح ذخیره‌سازی برنج که از سوی دولت تایلند مطرح شده پاسخ کوتاه مدتی خواهد بود و این دقیقاً مشابه همان طرحی است که توسط «یین گلوک شیناواترا» نخست وزیر این کشور انجام شد و به نتیجه نرسید.

طی سالهای گذشته نخسست وزیر «شیناواترا» این طرح را اجرا کرد اما با شکست مواجه شد بنابراین ارتش علاوه بر اینکه او را برکنار کرد یک میلیارد هم وی را جریمه کرد.

بسیاری کارگران تایلندی بر این باورند که دولت نمی‌داند چگونه اقتصاد این کشور را مدیریت کند. آنها معتقدند که دولت بیشتر علاقمند به کنترل کشور است نه کمک به کشاورزان. این در حالی است که 40 درصد کارگران تایلند شغل کشاورزی دارند.

«لانگ چای» یک برنج‌کار در شیانگ مای می‌گوید: شرایط سخت کشاورزان را تحت تاثیر قرار داده است، او می‌گوید که همه پولش را از دست داده و نمی‌داند که دردش را به که بگوید، هیچکس صدایش را نمی‌شنود.

در حال حاضر تایلند با رقبای بسیاری در صادرات برنج  از جمله هند و ویتنام دست و پنجه نرم می‌کند و از آنجایی که این کشورها قیمت پایین و تولید فراوانی دارند نگرانی برنج‌کاران تایلند برای صادرات بیشتر شده است.

تحقیقی که اخیراً بانک تایلند انجام داده نشان می‌دهد کشاورزان باید به محصول دیگری غیر از تولید برنج هم بپردازند،کشاورزان باید آموزش داده شوند تا بتوانند پیش‌بینی مناسبی از بازار محصولات داشته باشند.

«سینگاچای بونیایوتین» مقام ارشد بانک تایلند معتقد است این کشور باید نوع دیگری از برنج سفید را برای مبارزه با رقبای خود در ویتنام و کامبوج بکارد.

«واچی راجاک نینخونتود» در این میان با روش بهتری به پدر کشاورزش برای بازاریابی کمک کرده است. او محصول برنج را در بسته‌های مناسبی و به صورت اینترنتی در بازار به فروش می‌رساند و از این مسیر درآمد خوبی کسب کرده است.

او می‌گوید: والدین من ابتدا باور نمی‌کردند که می‌توانند محصول خود را در رسانه‌های اجتماعی به فروش برسانند چرا که اکثر کشاورزان فکر می‌کنند تنها می‌توانند برنج را به دلال و واسطه و یا کارخانه‌های آسیاب بفروشند اما اکنون او می‌گوید والدینش متوجه شده است که می‌توان محصولات خود را به اشخاصی به غیر از دلال نیز فروخت.

در حال حاضر عمده‌ترین مشکل بخش کشاورزی ایران دلالی و واسطه‌گری است که در بسیاری موارد کشاورز در پایان برداشت همچنان به نان شب محتاج می‌شود اما دلالان و واسطه‌گران روز به روز پیشرفت می‌کنند. آنها به ماشین‌های لوکس و برج‌های بلندشان اضافه می‌کنند و کشاورزان در انتظار تأمین نان شب برای فرزندانشان می‌مانند.       

منتشر شده در يكشنبه 23 آبان 1395       کد خبر : 5216
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح