سایت پلان اکباتان در ضلع شرقی از اول مشکل داشت

سایت پلان اکباتان در ضلع شرقی از اول مشکل داشت

دکتر مهدی کلهر که سابقه بیش از 30 سال سکونت در شهرک اکباتان را دارا می باشد مطالبی را در خصوص اکباتان مطرح کرده است که در ادامه این صحبت ها آمده است. کلهر تحصیلات خود را در رشته معماری به پایان رسانده است و از همین روی گفته های وی کاملا رنگ و بوی کارشناسانه دارد.

اکباتان در ابتدا شهرک خوابگاهی

شهرک اکباتان در زمانی که کنگ ساخت آن زده شد و طرح اولیه آن آماده شد به نظرم بزرگترین شهرکی بود که در دنیا ساخته شد یعنی اینجا برای یکصد هزار نفر سکنه طراحی شد. البته در قبل از انقلاب اسلامی اکباتان یک شهرک خوابگاهی طراحی شده بود اما در بعد از انقلاب به مدلی تبدیل شد که الان قابل مشاهده است. به عبارتی بر روی پارکینگ های فاز 1 طرح اضافه شدن سوپرها بوجود آمد و اکنون می توان گفت که اگر کسی به بیرون از جغرافیای اکباتان کاری نداشته باشد می تواند امور خود را در همین شهر به انجام برساند.   

هزینه های کم برای کلانشهر تهران

من اگر بخواهم یک مقایسه ای کنم بین شهرک اکباتان و یک شهر یکصد هزار نفری دیگر در ایران باید بگویم که شهرک اکباتان از نظر تعداد پلیس باید با شهری مثل تنکابن قابل مقایسه شود و از همین روی باید بدانیم که در تنکابن چه تعداد کلانتری و نیروی پلیس وجود دارد و در شهرک اکباتان چه مقدار وجود دارد؟ از این نکته می توان فهمید که طراحی این شهر به گونه ای است که از نظر سرویس های نظم اجتماعی و کنترل اجتماعی کمترین هزینه را برای کلانشهر تهران دارد.

در شهرک اکباتان شهرداری تهران تنها برای خیابان های اصلی هزینه هایی همچون آسفالت و آبیاری درختان را پرداخت می کند چون خود اهالی از درب در آپارتمان تا منتهی الیه حصاری های ورودی بلوکها هزینه های باغچه، گل و چمن را می پردازند. این در حالی است که در بقیه نقاط تهران و حتی شهرهای دیگر در پشت دیوار خانه هر فرد ادارات دولتی مجبور به ارائه خدمات هستند و به طور مثال اداره برق موظف به تأمین روشنایی است اما در اکباتان خود اهالی این هزینه ها را پرداخت می کنند.

برج های اکباتان پناهگاه محسوب می شدند

شهرک اکباتان در زمان خودش بزرگترین شهرک خاورمیانه محسوب می شد و هنوز هم نمی دانم که آیا در این منطقه شهرکی با سکونت بیش از 100 هزار نفر ساخته شده است یا نه؟ این شهرک در زمان ساخت از پیشرفته ترین سیستم فاضلاب شهری بهره مند شد و البته هنوز هم همینطور است. حتی در بحث مقاوم بودن ساختمان من در زمان جنگ و در دولت مهندس موسوی مسوولیتی داشتم که به همراه 100 نفر از مهندسین برجسته آن زمان بررسی کنیم که در شهر تهران چه نقطه ای در مقابل بمباران ها از بقیه جاها مقاوم تر است و در نهایت متوجه شدیم که در آن مقطع شهرک اکباتان دارای چنین خاصیتی است. در آن زمان ما متوجه شدیم که در زمان بمباران اگر مردم در برج های اکباتان حالا چه 12 طبقه یا 10 طبقه، اگر 3 طبقه به پایین بیایند از طبقه چهارم (از بالا) به بعد ساختمان خودش حالت پناهگاه را پیدا می کند و البته بحث مقاومت در برابر 8 ریشتر زلزله را هم که همان زمان می دانستیم.

سایت پلان اکباتان در ضلع شرقی از اول مشکل داشت

سایت پلان شهرک در ضلع شرقی به نظر می رسد که از همان روز اول دچار اشکال بوده است. در ضلع شرقی اکباتان که خیابان اصلی و همسایه ما بیمه قرار دارد، در نقشه اصلی هیچ راهی نباید وجود داشته باشد به خیابان هایی که خیابان های بیمه را قطع می کند که در حال حاضر اینگونه نیست و این اشکالی است که از روز اول در نظر گرفته نشده چون بالاخره در کشور ما برخی از اتفاقات همینگونه که دیوارهای بیمه برداشته شده اند رخ می دهد یعنی آنقدر شبانه این دیوارها را خراب کردند تا در نهایت کلا برداشته شدند. به نظر من برداشته شدن دیوارهای بیمه همان رویه ای بود که شهرهای بزرگ ما ساخته شدند چون شهرهای ما معمولا «زود آباد» هستند بعد از آن «چه کنم آباد» می شوند و بعد از آن یک آب و برقی برای آن در نظر گرفته می شود و شهرها بوجود می آیند.

اما در قسمت های غربی، جنوبی و شمالی مشاورین اکباتان خوب فکر کرده اند چون در این قسمت ها اتوبان وجود دارد و اتفاقی نمی افتد اما در شرق اکباتان با توجه به اینکه من از 30 سال پیش دیده ام که این روزنه ها چگونه باز شدند می گویم که به نظر من هیچ راه حلی وجود ندارد.

در توضیح بیشتر اینکه راه حلی وجود ندارد باید به این نکته توجه کنیم که مثلا شرکت هواپیمایی ..... در آنجا یک ساختمانی را احداث می کند و شما دیگر نمی توانید آن را جا به جا کنید. خود این عدم تجانس رخ داده بین یک بافت بیرونی با اکباتان هم از نظر زیبایی تأثیر گذار است و هم از نظر تجمع اتومبیلی که قبلا به آن فکر نشده است پس به همین دلیل عرض خیابان پاسخگو نمی باشد و در نهایت بازهم می گویم که راه حلی وجود ندارد.

منتشر شده در پنجشنبه 27 آبان 1395       کد خبر : 5242
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح