تنها راه حل بحران آب از نظر پرفسور کردوانی

تنها راه حل بحران آب از نظر پرفسور کردوانی

2 یا 3 سال است که می گوییم ایران درگیر بحران آب است، علت آن هم تغییر دولت نیست بلکه علت این است نه روستاها بلکه شهرهای بزرگ هم دیگر آب ندارند.

پروفسور پرویز کردوانی پدر کویر شناسی ایران در گفت و گو با خبرآنلاین در رابطه با مشکلات آب گفت: قبلا هر شهری که می گفت آب ندارد وزارت نیرو، آب کشاورزی یا هر حوزه دیگری را می بست و وارد آن شهر می کرد، اما الان دیگر آبی برای اینکار وجود ندارد.

تهران الان فقط 5 سد دارد و منبع آب دیگری هم ندارد، و تنها راه حل برای حل مسئله آب پایتخت قرار دادن راکتور اتمی در کنار دریای خزر و شیرین کردن آب است. پیش از این آب رود لار که برای مازندران بود، رود جاجرود و رود کرج هم فقط اسمش کرج است و آب سد شاهرود را به تهران منتقل می کردند ولی الان دیگر آبی در تهران وجود ندارد. وضعیت ما الان مثل شوهری است که دیگر پول ندارد و به همسر خود می گوید که باید فقط صرفه جوی کند و اگر این کار را انجام ندهد هم میزان آبی که به خانه می رسد را کم می شود هم قیمت آن را زیاد شود.

وی همچنین در مورد کارهایی که باعث تشدید بحران شده است هم اذعان کرده است: در شهرها برای حل بحران آب هیچ کاری انجام ندادیم و شهرها دارند به روند قبلی ساخت و ساز خود ادامه می دهند. الان خانه من که قبلا یک طبقه بود 10 طبقه شده است. شهرداری پول تراکم می گیرد از سویی وزارت نیرو هم که باید با شهرداری مخالفت می کند چون منابع آبش تمام شده است، شهرداری را به انجام این کار تشویق می کند به دلیل این که به فکر پول است. در واقع از ساخت و ساز شهرداری و وزارت نیرو پول می گیرند؛ شهرداری پول تراکم می گیرد و وزارت نیرو از سه انشعاب پول می گیرد، یکی وصل کردن انشعاب آب که بسیار گران است، دومی هم وصل کردن فاضلاب و الان 70% قبض آب شما برای فاضلاب است. پس ساخت و ساز بیشتر یعنی پول گرفتن بیشتر.

پدر کویر شناسی ایران در زمینه بحث صرفه جویی هم نظرات قابل تعمقی ارائه داده است: مسئولان فقط می گویند صرفه‌جویی کنید، ولی به مردم برای صرفه‌جویی در مصرف آب هیچ امکاناتی نمی‌دهند. مثلا من که می خواهم صرفه جویی کنم، یک لگن داخل دست شویی خانه خودم قرار دادم، که آبی اسراف نشود. هنگام حمام آب را در سطل می ریزم. ولی بهتر بود به جای این سیستم کنتور آب وجود داشت. دارند به ساخت و ساز ادامه می دهند و هیچ خبری هم از کنتور آب وجود ندارد. الان فقط در روستا ها این کار را انجام می شود، چون اعلام کرده اند که کشاورز ها 90 درصد آب را مصرف می کنند، اما نه اصلا چنین چیزی درست نیست. مثلا در همین استان تهران، چگونه 90 درصد آب در کشاورزی مصرف می شود؟ 10 درصد آب استان تهران وارد روستاها هم نمی شود، استان البرز هم همینطور. این ها همه دروغ هستند و عامل آن هم ستاد احیا دریاچه ارومیه است که تقصیر را به گردن کشاورزی انداخته است. الان هم می گویند که دریاچه ارومیه باید برای همه ایران الگو باشد، من مدارکی دارم که گفتند دریاچه ارومیه را کشاورز ها بلعیدند و باید از آن ها این آب را پس بگیریم.

کردوانی همچنین در خصوص مصرف بیش از حد آب در بخش کشاورزی گفته است: می گویند که  90 درصد آب را روستا ها و کشاورزان مصرف می کنند، اما 90 درصد درست نیست برای مثال معاون وزیر کشاورزی گفته است که در بسیاری از جاها این میزان 40 درصد است. از سوی دیگر برخی می گویند در کشور های خارجی با میزان آبی مشخص 5 برابر ایران محصول تولید می شود، اما مقصر چه کسی است؟ مقصر وزارت کشاورزی است،شرایط صنایع بد شده بود و چندی بعد امکانات داده شد تا شرایط بهتر شود اما برای کشاورزی این کار را انجام نمی دهند. یک کشاورز که 3 تن گندم تولید می کند می تواند 13 تن گندم تولید کند، ولی وزارت کشاورزی باید این کار را انجام دهد. الان در استرالیا این یک قانون است که در این کشور که در شهر هایی که آب ندارد دسترسی به آب کشاورزی را نصف می کنند و به ازای آن وزارت کشاورزی این کشور به کشاورزان امکانات می دهد تا تولید کشاورز دو برابر شود. پس نباید بگویند که مقصر این موضوع کشاورزان است، مقصر دولت و وزارت کشاورزی است. الان شرایط ما مثل فردی است که 3 بچه دارد؛ به دو فرزند خود که شهر و صنعت است هیچ چیز نمی گوید و بچه دیگر که روستا است را اذیت می کند.

منتشر شده در پنجشنبه 27 آبان 1395       کد خبر : 5243
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح