زمان تغییر تعداد مناطق و محلات تهران مناسب است؟

زمان تغییر تعداد مناطق و محلات تهران مناسب است؟

طرح «اصلاح تقسیم‌ بندی مناطق تهران» آن هم در شرایطی که فعلا فقط مطالعات آن در قالب «کاهش 22 منطقه فعلی به 11 منطقه جدید» انجام شده، واکنش گروهی از پایتخت ‌نشین‌ها را موجب شده است.

به گزارش دنیای اقتصاد، مدیریت شهری تهران بنا دارد تقسیمات منطقه‌ای پایتخت را جراحی کند؛ به‌ طوری ‌که تعداد مناطق 22 گانه فعلی تهران را به نصف کاهش دهد. مبنای اولیه خانه ‌تکانی در تقسیم‌ بندی منطقه ‌ای شهر تهران که در یک نهاد مطالعاتی وابسته به شهرداری تهران انجام شده مشخص کرده‌ است که در جریان تغییر منطقه ‌بندی شهر تهران مناطق به جای «شماره‌ بندی» با «اسامی» عناصر یا تاریخی شاخص هر منطقه نام‌ گذاری شوند.

همچنین در این طرح بنا شده برای ایجاد ساختار جدید و دستیابی به منافع حاصل از تقسیم شهر به اجزای کوچک‌ تر، از طریق تجزیه مناطق بزرگ ‌تر به تعدادی مناطق کوچک‌تر و ادغام مناطق کوچک‌ تر ساختار تقسیم‌ بندی شهر تهران به ‌گونه ‌ای تغییر کند که تعداد نواحی از 116 به 161 و تعداد محله‌ها از 376 به 539 محله افزایش یابد.

در این باره پژمان پشمچی زاده معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به چرایی انجام مطالعات طرح اصلاح تقسیم ‌بندی شهر تهران، به دو دلیل اجرای طرح کاهش تعداد مناطق شهری تهران را به نصف در زمان کنونی مناسب نمی ‌داند.

او با تاکید بر اینکه طرح موضوع کاهش تعداد مناطق شهری و افزایش تعداد نواحی و محلات پایتخت نشانه ضعف و نقصان در ارائه خدمات شهری نیست، می‌گوید: آنچه باعث شده طرح اصلاح تقسیم ‌بندی مناطق تهران با اهمیت باشد بروز تغییرات ساختاری در مدیریت شهرداری پایتخت است. به این معنا که طی سال‌های گذشته مدیریت محله با شکل جدید خود مبتنی بر دو رکن ناحیه  و محله شکل گرفته و توسعه پیدا کرده‌ است.

بخش مدیریت محله ساز ‌و کارهای اجتماعی و فرهنگی محلات را با ساختارهایی که در قالب آن به وجود آمده‌ است همچون سراهای محله بر عهده دارد. همین ‌طور زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی بخش خدماتی محله هم با موضوع ناحیه ‌محوری توان مضاعفی پیدا کرده است. به گونه ‌ای که موضوع ناحیه محوری در چند سال گذشته یکی از اساسی ‌ترین رویکردهای مدیریتی شهرداری تهران بوده است. این تغییر در ساختار مدیریت محلات سبب شده‌ است نواحی و محلات که قبلا مسوولیت ارائه خدمات در امور جزئی را داشتند الان با ساختاری که در اختیار دارند، بتوانند عمده خدمات موردنیاز شهر را مدیریت کنند.

او ادامه می‌دهد: ساختار و فضای جدید به وجود آمده در مدیریت شهری این امکان را به وجود آورده که از موازی کاری در حوزه‌های معاونتی مناطق و نواحی جلوگیری شود. بنا بر این بستر سازی برای ایجاد تغییر در منطقه ‌بندی شهر تهران به‌ دلیل تغییر ساختار در مدیریت محلات و مناطق اتفاق افتاده است نه به‌ دلیل ضعف در خدمات مناطق مختلف. به‌ ویژه آنکه زیر ساخت‌ ها نیز تابع مرزها و قلمروهای قراردادی نیستند. به این معنا که نمی ‌توان گفت اگر پارکی در یک محله قرار دارد محله مجاور از آن بی ‌بهره است.

معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه زمینه ‌ساز طرح این موضوع توسعه و تقویت مدیریت محلی است، در توضیح مناسب نبودن زمان کنونی برای اجرای این طرح به دو دلیل اشاره می‌کند و چنین توضیح می‌دهد: دلیل نخست آنکه در حال حاضر در سال پایانی فعالیت شورای شهر چهارم قرار داریم و بررسی این طرح در زمان حاضر منجر به کاهش کیفیت تصویب نهایی طرح و بروز برخی نواقص احتمالی در زمان اجرای آن خواهد شد.

او در توضیح دلیل دوم نیز می‌گوید: اجرای این طرح در دوره کنونی که نشانه‌های خروج از رکود در بازار مسکن مشاهده شده ممکن است در کوتاه‌ مدت و میان ‌مدت رونق بازار ملک را دچار تعویق کند. طرح موضوع اصلاح منطقه‌ بندی شهر تهران در شرایط کنونی به بازار مسکن که کماکان دچار رکود است و این امید وجود دارد که از طریق برخی ابزارها امکان خرید واحدهای مسکونی خالی از سکونت فراهم شود و مجددا سازندگان مسکن به تکاپوی تولید مسکن جدید بیفتند، مستقیما ضربه بزند. چرا که از یکسو باعث ایجاد بلاتکلیفی و ناتوانی متقاضیان و عرضه ‌کنندگان بازار مسکن از آینده بازار خواهد شد. به این معنا که فروشنده یا خریدار نمی‌داند آیا باید معامله خود را انجام دهد یا منتظر افزایش یا کاهش قیمت مسکن بماند.

از سوی دیگر، بی ‌تردید جدا‌شدن یک محله از یک منطقه و اضافه ‌شدن آن به منطقه دیگر منجر به ایجاد تغییراتی در جهت کاهش یا افزایش قیمت هرمترمربع خانه‌ ها خواهد شد. ضمن آنکه این تغییرات باعث ایجاد یک بلاتکلیفی در دریافت خدمات شهری نیز خواهد شد.

او با تاکید بر اینکه ایجاد این تغییرات در روند بازار مسکن از این ناحیه پایدار نخواهد بود، می ‌گوید: در عین حال در زمان درست برای اجرای این طرح باید یک نکته مدنظر قرار داشته باشد که مسیر اجرای این طرح باید از محل تقویت ساختار مدیریت محله و با هدف تقویت مدیریت محله‌ ای انجام شود.

منتشر شده در يكشنبه 7 آذر 1395       کد خبر : 5446
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح