«مانیفست» نسخه مهم قرارگاه مردمی ناحیه 6

«مانیفست» نسخه  مهم قرارگاه مردمی ناحیه 6

مسجد امام رضا (ع) در فاز 3 یکشنبه شب میزبان جلسه ای بود که با هدف هم اندیشی در خصوص نحوه ادامه فعالیت قرارگاه مردمی ناحیه 6 تشکیل شده و به نام شهدای مدافع حرم نامگذاری شده است.

پیش از آغاز جلسه دست اندکاران مسجد امام رضا (ع) که میزبانان اصلی این نشست به شمار می رفتند تدارک سفره شامی دیده بودند که بدون هیچگونه ریا و منت شرکت کنندگان از آن بهره مند شدند. پس از آن نفرات مدعو در گوشه ای از مسجد گردهم آمدند و به همراه چهره های جدیدی که تا پیش از این حضور آنها در جلسات اینچنینی دیده نشده بود، موضوع همفکری و بیان نظرات در خصوص نحوه فعالیت این قرارگاه و همچنین شکل ارتباط و تعامل با ارگان های دولتی مورد بحث قرار گرفت.

در این نشست بحث اصلی بر سر یک مسئله مهم بود و آنهم اینکه قرارگاهی که طی 6 ماه گذشته  مراسم های مهمی همچون نخستین پیاده روی خانوادگی سطح ناحیه 6، تجمع هیئت های مذهبی در روز هشتم محرم بر مزار شهید گمنام و ... را برگزار کرده، باید ماهیت مردمی خود را تقویت و به فعالیت های خود ادامه دهد یا اینکه همچنان باید زیر سایه برخی نهادهای دولتی و بصورت اداری مدیریت شود؟  

در این خصوص نکته ویژه ای که از ابتدای صحبتها مشخص بود تضارب آرائی بود که از دل نقطه نظرات بر می آمد و انصافا تا پایان جلسه هم بر خلاف گردهمایی های پیشین نظرات بدون وجود ملاحظات خاص مطرح شدند که همین مسئله نشانه مهمی از پویایی این نشست به شمار می رفت.

پس از طرح صحبت های گوناگون که قریب به 2 ساعت به طول انجامید در نهایت بنا به پیشنهاد حجت الاسلام و المسلمین احمد آیینه وند که از شاخص ترین چهره های فرهنگی شهرک اکباتان به حساب می آید، قرار بر تهیه «مانیفست» یا «مرامنامه ای» شد که در آن وضعیت تعامل این تشکل مردمی با ارگان های دولتی بصورت کاملا شفاف مشخص شود و به این ترتیب دغدغه ها و توقعات بر طبق آن مانیفست تعیین وضعیت شود.       

پیشنهاد ارائه شده از سوی این چهره فرهنگی که اتفاقا با استقبال بسیار مناسبی از سوی حاضرین مواجه شد در یک زمینه دارای اهمیتی خاص است و آن ازبین بردن فرآیند «مال خود سازی» انحصاری در بحث فعالیت های فرهنگی البته در قالب محلی است. در این خصوص مسئله ای که تاکنون به دفعات مشاهده شده است ذائقه خاص برخی مدیران برای سند زدن تلاش های مردمی و بومی به نام خود می باشد تا در نهایت رزومه کاری آنها پر بار تر به نظر برسد و برای رسیدن به «مدیریت های جدید» راه آسانتری را طی کنند که البته با تهیه این مرامنامه عملا مورد مذکور منتفی خواهد شد.

شاید توجه به این نکته بد نباشد که ماحصل فعالیت های تشکل های مردمی نباید «آسانسور» ترقی برخی افراد باشد. افرادی که ظاهرا عنوان فرهنگی را یدک می کشند اما دغدغه خاصی برای فرهنگ عموم جامعه ندارند و «مستند سازی های» اغراق شده تمام کارکرد آنها است، در نهایت نیز به دنبال چرب تر شدن رقم «اضافه کاری» در فیش حقوقی خود می باشند که از بابت حضور بدون کارکرد مشخص در جلسات مردمی حاصل می شود.

ذکر این نکته مهم است که در تمام روزهایی که از آغاز به کار فعالیت قرارگاه شهدای مدافع حرم می گذرد حمایت های آشکار و پنهان شخص شهردار ناحیه 6 از این حرکت اجتماعی و فرهنگی کاملا محسوس بوده که از همین روی  نمی توان چشم بر همکاری های سازنده وی بست. به عبارتی همراهی های شخص شهردار الگو و دستمایه خوبی برای تعامل کاملتر با نهادهایی است که می توان فرصت حضور آنها را در فعالیت فرهنگی ترسیم نمود و بدین شکل موجبات تقویت برنامه ها را بوجود آورد.     

منتشر شده در سه شنبه 9 آذر 1395       کد خبر : 5452
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح