صبحانه بستنی بخورید تا باهوش تر شوید

صبحانه بستنی بخورید تا باهوش تر شوید

یک محقق ژاپنی به تازگی دریافته است که خوردن بستنی در هنگام صبح می تواند میزان هوشیاری و توانایی ذهنی افراد را افزایش دهد. سایر تحقیقات نیز نشان داده است که خوردن بستنی می تواند باعث شادی افراد شود.

به گزارش کلیک، فردی به نام پروفسور یوشیهیکو کوگا که در زمینه روان شناسی فیزیولوژیک تخصص دارد و در  مورد رابطه بین مصرف غذاهای مختلف و کاهش استرس تحقیق می کند، مدتی پیش تصمیم گرفت یک سری آزمایشات بالینی انجام دهد و از افرادی که در این آزمایشات شرکت داشتند، خواست تا چند روز بلافاصله پس از بیدار شدن بستنی بخورند. سپس این افراد با آزمایشاتی که توسط کامپیوتر برای سنجش عملکرد ذهنی انجام می شد، مورد بررسی قرار گرفتند.

یوشیهیکو کوگا پس از انجام این آزمایش دریافت افرادی که پس از بیدار شدن بستنی خورده اند، نسبت به سایر افراد مورد آزمایش، واکنش سریع تری از خود نشان داده اند و توانایی مغز آن ها در پردازش اطلاعات بهتر بوده است.

کنترل و بررسی فعالیت مغز نشان داد که میزان امواج آلفا در مغز افرادی که بستنی خورده اند، افزایش پیدا کرده است. افزایش میزان این امواج در مغز نشانه افزایش میزان هوشیاری و کاهش میزان التهاب روانی در افراد است.

یوشیهیکو کوگا این احتمال را مطرح کرد که ممکن است دلیل افزایش سرعت واکنش ذهنی در افرادی که بستنی خورده اند، تنها به دلیل وارد شدن شک به مغز در اثر دمای پایین بستنی و در نتیجه افزایش میزان هوشیاری بوده باشد و ربطی به ترکیبات بستنی نداشته باشد و به همین دلیل آزمایش خود را با آب سرد نیز تکرار کرد.

یوشیهیکو کوگا پس از انجام آزمایش متوجه شد که میزان هوشیاری و توانایی ذهنی افرادی که پس از بیدار شدن صبح خود را با آب سرد شروع کرده اند، نیز افزایش یافته است؛ اما افزایش این موارد در این افراد در مقایسه با افرادی که بستنی خورده اند، به میزان چشمگیری کمتر است.

پروفسور کوگا در زمینه تحقیق در مورد رابطه بین مصرف غذاهای مختلف و روند پیر شدن انسان، نیز فعال است.

کوگا در حال حاضر نیز در حال ادامه تحقیقات خود است و دریافته است که مصرف بستنی با ترکیبات خاص به طور قابل توجهی باعث افزایش توانایی ذهنی افراد می شود. می توان این اتفاق را اینگونه توضیح داد که مصرف بستنی بخش هایی از مغز را که با احساسات مثبت ارتباط دارند، هدف قرار می دهد و به این صورت باعث افزایش انرژی و شادابی در افراد می شود. متخصصان انگلیسی تغذیه در مورد یافته های پروفسور کوگا تردید دارند. نظر یکی از محققان انگلیسی این است که ممکن است دلیل افزایش هوشیاری در این افراد، تنها خوردن صبحانه بوده باشد و ربطی به بستنی و ترکیبات موجود در آن نداشته باشد.

مغز ما برای فعالیت موثر نیازمند قند گلوکز است و توانایی ذهنی افرادی که غذاهای سرشار از قند گلوکز را برای صبحانه انتخاب می کنند، نسبت به سایر افرادی که صبحانه نمی خورند، به میزان قابل توجهی بیشتر است؛ بنابراین می توان گفت مصرف دسرهای شیرین در هنگام صبحانه می تواند توانایی ذهنی انسان را افزایش دهند.

با انجام مطالعه ای برای بررسی مصرف غذاهایی با میزان بالایی از قند کلوگز و همچنین غذاهایی که میزان کمی از قند کلوگز در آن ها یافت می شود و مقایسه نتیجه این آزمایش با عملکرد ذهنی افرادی که صبحانه نخورده اند، می توان فهم بهتری از افزایش توانایی ذهنی در افراد به دست آورد.

لازم به ذکر است قبل از اینکه پروفسور کوگا دست به انجام چنین آزمایشی بزند، یک سری تحقیقات علمی دیگر نیز برای بررسی دلیل تاثیر مثبت مصرف بستنی بر توانایی ذهنی افراد انجام شده است.

در سال ۲۰۰۵ چند تن از متخصصان انگلیسی علوم اعصاب در آزمایشی فعالیت مغز چند نفر را پس از خوردن بستنی وانیلی مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که مصرف بستنی فعالیت مغز این افراد را سریعا تحت تاثیر قرار داده است.

یافته های این تحقیق نشان داد که مصرف بستنی بخش پاداش مغز (گروهی از ساختار مغز است که بر اثر ایجاد محرک های تقویت کننده یا لذت بخش فعال می شوند) را که با برنده شدن پول نیز تحریک می شود، فعال و تحریک می کند. سرپرست این تحقیق در آن زمان اذعان کرد که این تحقیق اولین تحقیقی است که نشان می دهد مصرف بستنی باعث شاد شدن افراد می شود. وی به بیان این مطلب پرداخت که محققان در طول آزمایشات دریافتند که حتی مصرف یک قاشق بستنی هم می تواند بخش های مرتبط با احساس شادی در مغز را تحریک کند.

این نخستین باری نیست که تحقیقات نشان می دهد مصرف دسرهایی با کالری بالا در هنگام صبحانه مفید است و در سال ۲۰۱۲ نیز محققان با انجام آزمایشی دریافتند که مصرف کیک شکلاتی به عنوان صبحانه می تواند به کاهش وزن کمک کند.

منتشر شده در پنجشنبه 11 آذر 1395       کد خبر : 5495
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح