سازنده اکباتان، از دادگاه لاهه تا سینما نیاگارا

سازنده اکباتان، از دادگاه لاهه تا سینما نیاگارا

رحمان گلزار به عنوان سازنده شهرک اکباتان برای بسیاری از قدیمی های این محدوده، شناخته شده است. اما شاید خیلی ها از آنچه که وی طی سالها و حتی دهه های گذشته به انجام رسانده اطلاع چندانی نداشته باشند.

به گزارش سایت خبری اکباتان، واقعیت این است که وی علاوه بر گرایش تخصصی اش زمینه های دیگری همچون سینما را نیز تجربه کرده است. هر چند همانطور که اشاره شد بیشترین وجهه کاری او «معماری» بوده است و بر همین اساس موفق شده است در خارج از کشور هم، 3 شهرک مشابه اکباتان احداث نماید.

در بهمن ماه 95 اتاق بازرگانی ایرانی به مناسبت جشن 133 سالگی تآسیس خود از برخی کارآفرینان و فعالان اقتصادی تجلیل به عمل آورد که در این مراسم رحمان گلزار شبستری در مقام بنیانگذار ساختمان‌ سازی نوین در ایران، نشان یادبود مراسم را البته به صورت غیر حضوری دریافت نمود.

در ادامه 3 پرده مختلف از زندگی رحمان گلزار نقل شده است تا هم آشنایی بیشتر با شخصیت این مرد بزرگ صورت گیرد و هم تأثیر گذاری او در سایر حوزه های کاری اش مشخص شود.

شهادت در دادگاه لاهه برای موضوع شهرک اکباتان

رحمان گلزار [سازنده شهرک اکباتان] با همه ايرانيان كه بعد از انقلاب از كشور خارج شده بودند متفاوت می باشد. اين گروه از ايرانيان هرگاه براي كار در ايران فراخوانده مي شدند قبل از هر چيز خواستار برگرداندن اموال مصادره شده خود بودند. گلزار يك بار در جريان شكايتي كه برادر وي از جمهوري اسلامي، به دادگاه بين المللي لاهه كرده بود، مردانگي خاصي كرده بود. بنا به گفته آقاي افتخار جهرمي نماينده ايران در دادگاه لاهه، برادر آقاي گلزار (تبعه آمريكا) با همكاري يك دفترخانه اسناد رسمي در تهران، سندي جعل كرده بودند كه به موجب آن آقاي رحمان گلزار، يك سال قبل از پيروزي انقلاب اسلامي اكباتان را به ايشان فروخته بوده است، بنابراين وي به حكم مصادره اكباتان معترض و چون تبعه آمريكا بود به دادگاه لاهه شكايت كرده بود. افتخار جهرمي مي گفت، ما وقتي با اين شكايت مواجه شديم از رحمان گلزار كمك خواستيم و او گفت: «اين سند جعل است و من تبعه ايرانم و اكباتان متعلق به من بوده است» (با وجود مصادره اكباتان) او به دادگاه لاهه آمد و اين شهادت را داد و پرونده ادعاي يك ميليارد دلاري عليه ايران، مختومه شد.

خرید سهام نیاگارا همراه با فردین

سینما «نیاگارا» که امروز با نام «جمهوری» شناخته می شود، در سال 1337 با 960 صندلی ساخته شد و در دهه ۴۰ اولین سینمای ایران بود که به سیستم صندلی‌های متحرک مجهز شد.

در سال 1351 محمدعلي فردين همراه با رحمان گلزار [سازنده شهرک اکباتان] سهام سينما را خريداري کردند. اولين پروانه فعاليت اين گروه که در دسترس است، به تاريخ 29 بهمن 1353 ثبت شده و فهرست شرکا اين افراد بوده اند؛ محمدعلي، عاطفه و آمنه فردين که 50 درصد سهام را در اختيار داشته اند و رحمان گلزار که 50 درصد ديگر را به دست آورده بود. سينما نياگارا تا زمان پيروزي انقلاب با اين ترکيب مديريتي فعاليت مي کرد.

پس از انقلاب 50 درصد سهام گلزار مصادره می شود و سينما نياگارا به جمهوري تغییر نام می دهد؛ نامي که خيابان اصلي هم همان را به خود گرفته است. محمدعلي فردين هم که ديگر اجازه حضور در بدنه سينما را نداشت، مديريت سالن را به برادرش عبدالله فردين واگذار مي کند. در اواسط دهه 60 درهاي سالن به دليل آنچه «عدم بازدهي مالي» ناميده مي شود، بسته مي شوند.

تهیه کنندگی در یک فیلم تحسین شده

در سال 1350 رحمان گلزار تهیه کنندگی یک فیلم سینمایی با نام «آدمک» را بر عهده می گیرد که نویسندگی، کارگردانی و آهنگسازی آن توسط «خسرو هریتاش» به انجام می رسد.  

این فیلم نخستین فیلم بلند هریتاش در سینمای ایران می باشد که در آن سال عنوان یکی از بهترین فیلمهای سال ۵۰ را در کنار داش آکل (ساختهٔ مسعود کیمیایی) به خود اختصاص داد. طبق روایت های صورت گرفته هریتاش همراه با رحمان گلزار در تمام مراحل تهیه فیلم حضور داشتند.

داستان فیلم در ظاهر ساده است، بابک، فرزند پزشکی که در شهر کاشان صاحب یک بیمارستان خصوصی است، اعتنائی به موقعیت اشرافی خانواده اش ندارد، به همین دلیل حاضر به ازدواج با مینا، دختری که مادرش برای او در نظر گرفته، نمی‌شود.

اما در عمل، فیلم بطورجدی به شکاف بین دونسل قدیم و جدید پرداخت و برای اولین بار در یک فیلم ایرانی از رنگ برای بیان احساس آدمها به نحوی موثری استفاده می شود. سکانس‌های مختلف این فیلم که به زندگی و تحول یک جوان اشرافی به نام بابک می‌پرداخت، ازهجوم تمدن شهری به سنتهای دیرینه سخن گفته و البته بدون یک ریشه یابی مستدل، این تمدن را محکوم می کند.

در این فیلم بازیگران شناخته شده ای همچون زری خوشکام (زهرا حاتمی)، بهروز به نژاد، ژاله علو، تورج شعبانخانی و ... حضور داشته اند. 

منتشر شده در سه شنبه 29 فروردين 1396       کد خبر : 6367
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح