موشکافی در جلسه گزارش کار وکلای درالقرآن

موشکافی در جلسه گزارش کار وکلای درالقرآن

قبل از هر درج هر مطلبی باید به این نکته اشاره کنیم که احتمالا پس از انتشار این نوشته بازهم متهم به جانبداری، ایجاد تفرقه و عدم همراهی با منافع مردم اکباتان می شویم اما به هر صورت یکی از مهمترین وظایف یک رسانه انعکاس جنبه های گوناگون رویداد ها می باشد. فارغ از تمام موارد ذکر شده.

به گزارش سایت خبری اکباتان، پس از برگزاری جلسه دادگاه تجدید نظر دیوان عدالت اداری در خصوص پرونده دارالقرآن شهرک اکباتان که البته با حضور تنی چند از ساکنان در مقابل دادگاه صورت گرفت، باز هم طی روزهای گذشته شاهد برگزاری یک جلسه با عنوان «گزارش وکلای اکباتان» بودیم که فراخوان در فضای مجازی منتشر و در سالن اجتماعات بلوک 2 برگزار گردید. در این رابطه بررسی موضوع از چند زاویه شاید نه تنها بد نباشد بلکه برخی جنبه های کمتر دیده شده را نیز آشکارتر به نمایش بگذارد.

برگزاری چند باره جلسه گزارش وکلا                                                     

برای چندمین بار در طول رسیدگی به پرونده دارالقرآن، جلسه گزارش وکلا توسط برخی برگزار کنندگان برپا می شود آنهم در شرایطی که هنوز نتیجه دادگاه به صورت قطعی مشخص نیست و باید برای حصول رأی نهایی منتظر ماند. واقعا مشخص نیست که وقتی هنوز کار به سرانجام نرسیده است چگونه گزارش کار ارائه می شود؟ البته شاید به همین دلیل باشد که معمولا صحبت هایی که در این دست جلسات از سوی برخی افراد صورت می گیرد، رنگ و بوی تکرار دارد چون بی تردید تا زمان صدور نهایی نه وکلای محترم و زحمت کش می توانند به سبب برخی ملاحظات تمام ابعاد پرونده را به صورت کامل برای موکلین شرح دهند و نه اینکه فعل و انفعال آنچنانی رخ می دهد که لزوم در جریان قرار گرفتن فوری افراد ذینفع ضروری باشد.  

به هر روی به نظر می رسد می توان در هر مرحله از پرونده به جای برگزاری جلسات اینچنینی که صحبتهای به دفعات شنیده شده در آن طرح می شود، به یک بیانیه مکتوب و مختصر اکتفا کرد و یا همانطور که در تلگرام فراخوان منتشر می شود، یک پست کوتاه هم برای توضیح آخرین روند پرونده ارسال نمود تا کار به شکلی مفید و بدور از برخی مسائل به انجام برسد.

فراموش نکنیم که وقتی مردم در هنگام برگزاری جلسه دادگاه در محوطه بیرونی آن حضور پیدا می کنند دیگر حرف و صحبت ناگفته و تازه ای برای بیان در جلسه «گزارش وکلا» وجود ندارد و «همه از همه چیز» مطلع هستند.

خدای نکرده اگر به «ساحت اجتماعی» و «کنشگری» عزیزان بر نمی خورد این جلسات تا حدودی مصداق «شوآف» را پیدا کرده است.

چرا برخی واقعیت ها شفاف مطرح نمی شوند

پرونده دارالقرآن شهرک اکباتان فارغ از اینکه رأی به نفع کدام طرف صادر شود، مطالبه ی بخشی از اهالی اکباتان به شمار می رود که خوشبختانه از طریق مراجع ذیصلاح قانونی در حال پیگیری است. اما نکته ای که برخی تمایل ندارند به آن اشاراتی صورت گیرد این است که پیش از طرح قانونی این مطالبه در مراجع قضایی، اقداماتی از طرف برخی ساکنین صورت گرفته است که متأسفانه ماهیت این خواسته را صرفا از حالت یک خواست مردمی و اجتماعی تغییر داده است. مهمترین مصداق این گفته را می توان در نامه چندی پیش امناء هیئت عشاق المهدی (عج) هم مشاهده کرد و آن چیزی نیست جز زیر ذره قرار گرفتن موضوع داخلی اهالی اکباتان توسط رسانه های معاند خارج از کشور که قطعا با قصد دلسوزی انجام نمی گیرد.

بر همین اساس چه منطق پیشه کنیم یا تعصب، باید لحظه ای درنگ کرد که ارسال برخی کلیپ های موبایل و عکسهایی که توسط یک سری محدود از اکباتانی ها که خود را کارشناساس اطلاع رسانی می دانند و مدعی شفاف سازی، چه تأثیری در روند جاری خواسته مردم اکباتان داشته است؟

فراموش نکنیم که 11 باب مغازه های پیرامونی مسجد امام رضا (ع) که بصورت غیر قانونی ساخته شده بودند با حکم «قانون» که از طریق مجاری رسمی پیگیری شده بود و البته همراهی خود اهالی مسجد تخریب شدند و آب از آب تکان نخورد اما در این فقره ...  

تلاش برای حفظ موضوع دارالقرآن در کانون توجهات  

یکی از مهمترین برنامه هایی که در خصوص پرونده دارالقرآن از جانب فعالین اجتماعی اکباتان اعمال می شود این است که مدام این موضوع در کانون توجهات باقی بماند و به قول معروف از میزان داغی آن کاسته نشود. شاید این سوال پیش بیاید که چرا این سطح از تلاش صورت می گیرد تا پرونده ای که روال طبیعی خود را در مراجع قانونی طی می کند، مدام مورد توجه بیشتر واقع شود؟

پرسش این سوال در 2 نکته مهم است. نخست گروهی از فعالین اجتماعی اکباتان در انتخابات سال 93 شورایاری، شعارهای بسیاری را طرح کرده اند که در فاصله یکسال تا پایان دوره چهارم شورایاری ها نه تنها هیچکدام از آنها محقق نشده است بلکه رخدادهایی مثل «پذیرش امضاء صورتجلسه مگامال» توسط یکی از شورایاران فعلی هم رخ داده است تا در عالم واقعیت نتایج کار منتخبین محلی مردم اصلا چنگی به دل نزند.

در این شرایط تنها راه حل موجود این است که به قول معروف تمام تخم مرغها در سبد پرونده دارالقرآن قرار گیرد تا شاید آخرین تیر به سیبل مورد نظر اصابت کند و پس از آن کف و سوت و هورا و البته اظهار نظرهای روشنفکرانه، آنهم بدون توجه به اینکه موضوع سازه دارالقرآن درست یا غلط مطالبه بخشی از مردم اکباتان بوده و به هیچوجه نباید دستاویز یک گروه خاص تلفی شود.  

اما نکته دوم اینکه، این کار یعنی در کانون توجه نگهداشتن موضوع دارالقرآن یک حسن دیگر هم برای گروه پیگیری کننده دارد و آن اینکه اگر رأی دادگاه تا انتخابات شورایاری دوره پنجم (در سال 97) صادر و حتی به ضرر شاکی ها باشد، باز هم این عده با توجه به برگزاری جلسات گزارش کار تکراری و ... مدعی خواهد شد که ما تلاش خودمان را کردیم و به دنبال احقاق حق مالکانه ساکنین بودیم که در آن صورت بازهم باید منتظر قیافه های حق به جانب که هیچ هدفی جز پیگیری حقوق همسایگان ندارند، بود.

مضاف بر این طبق شنیده ها شماری از برگزار کنندگان این جلسات احتمالا کاندیدای شورایاری شهرک اکباتان در انتخابات آتی هم خواهند بود، پس این جلسات حکم معرفی و شناساسی بیشتر را در میان مردم خواهد داشت و حاضرین پیگیری کنندگان حقوق خود را بهتر خواهند شناخت.    

------------------------------------------------------

به هر روی بهتر است همانطور که کار به مراجع قضایی سپرده شده است اندکی صبر پیشه کرد چون جلسات گزارش کار، گردهمایی یا هر فعل و انفعال دیگری که به انجام برسد تأثیرات لحظه ای خواهد داشت و در نهایت مردم ماحصل کار یعنی حکم صادره توسط دادگاه را به خاطر می سپارند و البته تمکین می کنند و آن روز مشخص خواهد شد که ادعاهایی صورت گرفته از روز نخست و همه انرژی های مادی و معنوی صرف شده به حق بوده یا ناحق.  

منتشر شده در سه شنبه 29 فروردين 1396       کد خبر : 6369
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح