عدم حمایت شورایاری اکباتان از کاندیداهای بومی شورای شهر

عدم حمایت شورایاری اکباتان از کاندیداهای بومی شورای شهر

با وجود کاندیدا شدن تعداد محدودی از اهالی شهرک اکباتان برای انتخابات آتی شورای شهر تهران و پیگیری مطالبه حضور یک نماینده اکباتانی در شورای شهر از سوی مردم، شورایاری شهرک اکباتان در حرکتی عجیب به جای حمایت از کاندیداهای اکباتانی، 2 تن از نمایندگان فعلی شورای شهر را برای حضور در یک جلسه در روز چهارشنبه دعوت کرده است.    

به گزارش سایت خبری اکباتان، دعوت از احمد حکیمی پور و اسماعیل دوستی (اعضای فعلی شورای شهر) در حالی صورت گرفته است که در متن دعوتنامه ها مضمون «پیگیری مطالبات مردمی» به چشم می خورد اما بی شک در فاصله حدود دو هفته ای تا برگزاری انتخابات شورای شهر، ناخودآگاه هر عقل سلیمی به یاد نشست های انتخاباتی می افتد.

در ادامه تحلیلی کوتاه در خصوص چرایی دعوت از نمایندگان فعلی شورای شهر تهران به جای تقویت جایگاه کاندیداهای اکباتانی آمده است.

ساز و کار نماینده اکباتانی در شورای شهر شکل نگرفته

واقعیت این است که مدت زمان زیادی از مطالبه حضور یک نماینده اکباتانی در شورای شهر تهران نمی گذرد و افراد و حتی کاندیداهای بومی فعلا فقط به تیتر موضوع رسیده اند و در عمل آنچنان ساختاری برای رسیدن به این هدف مهم ایجاد نشده است. در این شرایط شاید طبیعی باشد که شورایاری اکباتان تخم مرغ های خود را در سبد آزمون و خطا قرار ندهد و بیشتر به دنبال چانه زنی های سیاسی و اجتماعی برای آینده باشد. در این زمینه اما یک موضوع مهم نیز وجود دارد و آن اینکه بالاخره یک روزی این ساز و کار بومی سازی برای رساندن یک اکباتانی به صندلی های ساختمان خیابان بهشت باید ایجاد شود و هر چه زودتر کار انجام شود طبعا منافع بیشتری برای مردم اکباتان به همراه خواهد داشت.

نگاه به بیرون به جای تکیه به داخل

اما علتی که شورایاران فعلی اکباتان همیشه به جای تکیه بر نیروهای بومی، نگاهشان به بیرون است یک نکته ساده است. «شورایاری اکباتان در مواجهه با نهادهای داخلی و موازی اکباتان یک موجود نابالغ و بی تجربه محسوب می شود که در بسیاری اوقات کارهای نسنجیده از آن سر می زند».

بی تردید همین موضوع باعث شده است که قدرت اقناع این گروه برای اهالی اکباتان هیچگاه از سرای محله اکباتان یعنی پایگاه اصلی حضور شورایاران فراتر نرود. در چنین شرایطی همراهی با نیروهای شناخته شده خارج از شهرک امری غیر عادی محسوب نمی شود چون با دعوت و حضور آنها حداقل در ظاهر، شخصیتی تأثیر گذار برای گروه شورایاران به ارمغان آورده می شود.

شاید حضور نمایندگان اکباتانی به صلاح نباشد

برخی شورایاران اکباتانی با همراهی گروههای حامی طی 3 سال گذشته تلاش کرده اند تا خود را به عنوان تنها نماینده واقعی مردم اکباتان در مواجهه با نهادهایی همچون شورای شهر تثبیت کنند و البته از این رهگذر نیز بهره برداری خوبی در جهت مسائل اجتماعی صورت گرفته است. این حرکت در عمل 2 مزیت برای این گروه داشته است، نخست: نمایندگان شورای شهر تهران همیشه در فاصله ای مطمئن با مردم شهرک اکباتان قرار داشته اند و اگر میخواستند در مقاطعی نزدیک شوند باید هماهنگی های لازم با یک گروه خاص صورت می گرفت. دوم: در جو داخلی اکباتان هم عده ای خود را منتسب به گروهی از نمایندگان شورای شهر تهران معرفی می کردند و عملا این پیام به عموم مردم انتقال داده می شد که خیال شما راحت، ما پیگیر مطالبات شما هستیم.  

اما اگر قرار باشد حتی یک اکباتانی در شورای شهر تهران حضور پیدا کند آنوقت دیگر این پروسه عملا کارآیی خود را از دست خواهد داد چون در آن صورت خود نماینده در محل حضور دارد و از طرفی مردم هم به راحتی به وی دسترسی دارند. پس این وسط واسطه ها از بین خواهند رفت و دیگر فرآیند «کنشگری سیاسی» برای عده ای بی معنا و مفهوم خواهد بود و آنها باید بساط خود را جمع کنند.  

ریسک بالای حمایت از کاندیدای اکباتانی

طیف تندروی شورایاران اکباتانی به خوبی می دانند که نباید گول تعارفات معمول را با کاندیداهای فعلی و بومی بخورند. شاید در نمای بیرونی همه، همدیگر را قبول داشته باشند اما معلوم نیست اگر فردی از اکباتان به عنوان منتخب مردم تهران به شورای شهر راه پیدا کند آنوقت چه سیاستی را در قبال برخی گروههای داخلی اکباتان در پیش خواهد گرفت؟! شاید نماینده اکباتانی هم مثل برخی شورایاران فعلی که از ائتلاف اولیه خود جدا شدند، راهی دیگر را برگزیند و به همین دلیل این گروهها و البته نمایندگان آنها در شورایاری اکباتان سعی می کنند ریسک بی جا از خود به نمایش نگذارند و کار را در همان تعارفات رود در رو پیش ببرند.  

------------------------------------------------------

به هر صورت فرصت انتخابات شورای شهر تهران مجال خوبی برای طرح مطالبات مردم اکباتان است که می شود از آن به نحو بهتری استفاده نمود. فراموش نکنیم در میان کاندیداهای احراز صلاحیت شده اکباتانی افراد بسیار شایسته ای حضور دارند که می شود در خیلی از پتانسیل های بالاتر از آنها بهره برد. پس جدای از انتخاب شدن یا نشدن آنها باید به طرح مطالبات مدنظر آنها کمک کرد تا با پر رنگ شدن این موضوعات، نمایندگان بعدی شورای شهر هم آشنایی بیشتری با خواسته های مردم اکباتان پیدا کنند.   

منتشر شده در سه شنبه 19 ارديبهشت 1396       کد خبر : 6472
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح