آشنایی بیشتر با پزشک ماجراجوی اکباتانی

آشنایی بیشتر با پزشک ماجراجوی اکباتانی

دکتر نادر نیکنام متولد 1334 در بروجرد است و در حال حاضر  39 سال سابقه کار دندانپزشکی را دارا می باشد که مدت 20 سال آن در شهرک اکباتان سپری شده است. وی در این گفت و گو بسیار راحت پاسخگوی سوالات خبرنگار سایت خبری اکباتان بود و از ماجراجویی های زندگی شخصی اش تعریف کرد. مشروح گفت و گو با دکتر نیکنام در ادامه آمده است. 

تعهد اخلاقی بیمار را می پذیرم

برای درمان بیمارانی که مراجعه می کنند ما طرح درمان علمی را معرفی می کنیم البته انتخاب با خود بیمار است اما سعی می کنیم تا حد امکان رعایت حال مردم را از نظر مسائل مالی انجام دهیم و در موارد بسیاری بدون دریافت هیگونه ضمانت و یا حتی برگ چک هزینه ها را بصورت اقساط و تنها با تکیه بر تعهد اخلاقی از مردم دریافت می کنیم. در طول حدودا 40 سال گذشته فکر می کنم در حدود یک میلیارد به مردم کمک کرده باشم که اگر ارزش این مبالغ را در زمان خودش حساب کنیم قطعا مقدار بیشتری می شود.  

محکومیتی برای کسی صادر نمی کنم

اگر مشکلی در درمان گذشته بیمار باشد به صراحت مشکل را مطرح می کنم اما این نکته را هم یادآور می شوم که من در موقعیت پزشک قبلی نبوده ام، شاید اگر من هم در موقعیت همکار قبلی بودم نتیجه اش همین می شد و به همین دلیل هیچگاه محکومیتی برای کسی صادر نمی کنم. سعی می کنم در درمان بیماران اول به حل مشکل بپردازم تا بیمار از وضعیتی که به آن گرفتار شده است خلاص شود و زیاد به پیدا کردن مقصر توجه نمی کنم. حتی در مواردی با پزشک قبلی بیماران هم صحبت می کنم تا با مشورت صورت گرفته مشکل حال حاضر بیمار را حل کنم.

کشیدن دندان لفظ غلطی است

کشیدن دندان لفظ غلطی است که من با آن مخالف هستم گو اینکه ممکن است بسیاری از همکاران و مردم از آن استفاده کنند. شما وقتی چیزی را می کشید که انتهای آن به نقطه ای وصل باشد. بطور مثال وقتی چشم یک بیمار را در بیمارستان خارج می کنند نمی گویند چشم را کشیدیم، می گویند تخلیه کردیم. بر همین اساس من معتقدم که لفظ کشیدن برای دندان واژه مناسبی نیست و بهتر است از کلماتی همچون «تخلیه کردن» یا «درآوردن» استفاده شود. البته این نظر من است و شاید دهها سال طول بکشد تا جا بیفتند. 

اعتصاب ها باعث شدم دندانپزشک شوم

قبل از اینکه دندانپزشکی را انتخاب کنم در یک رشته دیگر مشغول تحصیل بودم. ابتدا در رشته علوم شیمی در دانشگاه رازی کرمانشاه لیسانس گرفتم و سپس فوق لیسانس مهندسی علوم شیمی را در دانشگاه صنعتی شریف به پایان رساندم. علت این تغییر رشته هم این بود که پیش از انقلاب در دانشگاه صنعتی شریف اعتصاب و اعتراض به عملکرد رژیم سابق زیاد صورت می گرفت. شاه برای مقابله با این اعتصاب ها ساختمان دانشگاهی را در شهر اصفهان با عنوان «دانشگاه صنعتی اصفهان» ساخت و قرار بود دانشگاه شریف یا همان آریامهر سابق به آنجا منتقل شود. پس از اعلام این قضیه تمام اساتید دانشگاه به یکباره و بصورت متحد اعتصاب کردند به نحویکه از بین 111 استاد دانشگاه، 110 نفر از اعتصاب حمایت و دانشگاه تعطیل شد. پس از این اتفاق و از آنجاییکه درس خواندن را بسیار دوست داشتم شروع کردم به ثبت نام برای دانشگاهی دیگر که در نهایت با انتخاب اولم یعنی دندانپزشکی در دانشگاه شهید بهشتی پذیرفته شدم آنهم در شرایطی که شاید تنها یک هفته مطالعه کرده بودم.    

مثل آدمی هستم که زن دوم گرفته است اما ...

حالا که سالها از انتخاب رشته دندانپزشکی می گذرد باید اعتراف کنم که همیشه مثل آدمی هستم که زن دوم گرفته است اما همیشه به دنبال زن اولش است، خاطرات رشته تحصیلی نخست خود را فراموش نمی کنم. چون یک رشته علمی کامل بود و به نظر من علوم، پایه همه رشته های تحصیلی است. این علاقمندی من به علوم تا جایی است که حتی بعد از دندانپزشکی تصمیم داشتم که مجدد در همان رشته P.H.D بگیرم اما بعد از فارغ التحصیلی مجبور شدم برای دوران سربازی اقدام کنم و به جای 24 ماه 30 ماه به خدمت سربازی پرداختم.

حتی یک مرتبه هم سعی کردم که بروم آمریکا ادامه تحصیل بدهم اما هنوز این قضیه محقق نشده است. واقعیت این است که کسی در دانشگاه علوم و رشته فنی درس بخواند، رشته پزشکی برایش بسیار آسان می شود. حتی در برخی کشورهای غربی همین رویه خودجوش من یعنی ابتدا تحصیل در رشته علوم و فنی و سپس ادامه تحصیل در رشته پزشکی برای رشته هایی همچون پزشکی، معماری و حقوق اجرا می شود. در این رشته ها شما ابتدا باید لیسانس یک رشته را داشته باشید و سپس در مقاطع بالاتر برای این رشته ها ادامه تحصیل بدهید. 

تصمیم دارم کلینیک را گسترش دهم

برای آینده تصمیم دارم کلینیک درمانی زاگرس را گسترش دهم تا بیماران کلیه مراحل درمان را در همین جا طی کنند و به عبارتی این یکی از آخرین ماجراجویی های مدنظر من است اما هزینه زیادی را باید انجام دهیم که همین قضیه قدری کار را مشکل کرده است. اگر فرصتی باشد قصد دارم ساختمان فعلی که در آن حضور داریم را به محل فعالیت رشته های مختلف پزشکی تبدیل کنم که امیدوارم فرصت این کار فراهم شود.

منتشر شده در شنبه 23 ارديبهشت 1396       کد خبر : 6486
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح