افشاگری های عجیب اقتصادی بر علیه فدراسیون فوتبال

افشاگری های عجیب اقتصادی بر علیه فدراسیون فوتبال

فدراسیون فوتبال ایران طی روزهای گذشته دو مدیر خود را به شکل‌های مختلف از دست داد. علیرضا اسدی را در حالی که از این سمت برکنار شده بود، مستعفی دانست و در سوی مقابل امیر عابدینی که از حدود یک ماه قبل استعفا داده بود را برکنار کرد!

به گزارش تابناک ورزشی، کنار رفتن امیر عابدینی از فدراسیون فوتبال به طرز بسیار عجیب تری رخ داد. عابدینی از حدود یک ماه قبل تصمیم به خروج از ایران گرفت و در این مدت زمان تماس تلفنی هیچ کسی را جواب نداد تا حرف و حدیث درباره او افزایش یابد اما برکناری علیرضا اسدی باعث شد تا او سکوت خود را بشکند و با حمله به مدیران فدراسیون فوتبال از عملکرد آن‌ها انتقاد کند.

او در ادامه ماجرا مصاحبه دیگری را علیه ارکان فدراسیون انجام داد و به نوعی از کنار رفتن خود از فدراسیون گفت و تاکید کرد که بستر سالمی برای فعالیت در فدراسیون فوتبال وجود ندارد. طی دو ساعت بعد از این مصاحبه، صحبت‌های عابدینی به گوش مهدی تاج رسید و او هم حکم برکناری عابدینی که حکم یک دوست را برای او داشت امضاء کرد و عدم کفایت را دلیل این کار دانست.

امیر عابدینی بعد از گذشت چند روز درباره تمام اتفاقاتی که از دوران حضورش در فدراسیون رخ داده و منجر به استعفا از این سمت شده صحبت کرده است. او می‌گوید در این مدت تا مرز سکته هم رفته است و دیگر توان کار کردن در این فدراسیون را ندارد. امیر عابدینی افشاگری عجیبی درباره مدیران فدراسیون فوتبال انجام داد که در ادامه می خوانید:

 می‌دانستم تاج از عهده وعده‌هایش بر نمی‌آید

عابدینی در ابتدای صحبت‌‌های خود با بیان اینکه انتظارش از فدراسیون فوتبال این بود که واقعیت را بگوید، اظهار کرد: روزی که تاج رییس فدراسیون فوتبال شد، یک ماه خارج از کشور بودم تا تاج مهر‌ه‌های خود را انتخاب کند و در رودربایسی با من نماند. او قبل از حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال اسم من و عزیزی خادم، عضو سابق هیات رییسه فدراسیون فوتبال را مطرح کرد. من می دانستم که بعد از انتخاب او نمی‌تواند این وعده هایی را که داده عملیاتی کند. در همان موقع با من مصاحبه شد و گفتند تاج گفته است که عزیزی خادم مدنظر ما است. من هم گفتم عزیزی خادم گزینه خوبی است اگر از او استفاده کنند. کار به اینجا رسید که من از ایران خارج شدم و دست او را باز گذاشتم تا اگر من یک ماه در ایران نباشم، او هر تصمیمی که می خواهد بگیرد. پنج شنبه به ایران بازگشتم و او روز جمعه به من زنگ زد گفت می خواهم تورا ببینم. گفتم موضوع چیست؟ گفت باید حتما تو را ببینم. گفتم کجا؟ گفت اگر برای تو مقدور است  به خانه ما در جماران بیا.

 به تاج گفتم رفیق هم بودیم ولی تعهدی نسبت به هم نداریم

سرپرست سابق سازمان اقتصادی و بازاریابی فدراسیون فوتبال ادامه داد: به دیدار او رفتم. تاج گفت در برنامه ای که به مجمع فدراسیون دادم، دو سازمان را طراحی کردم. می خواهم تو مسئول سازمان اقتصادی شوی. گفتم آقای تاج من این مسئولیت را نمی‌پذیرم و اجازه بده من آن را انجام ندهم. تو رفیق من بودی و قبلا با هم در سازمان لیگ کار کردیم. تو تعهدی به من نداری اما دکتر اسدی، دبیرکل سابق فدراسیون فوتبال را نگه دار چرا که آدم فرهیخته و با سوادی است و دکتری دارد. تمام اصحاب ورزش اسدی را می شناسند و به زبان انگلیسی مسلط است. اسدی از خانواده محترم و اصیلی است و در بنیاد شهید بوده و دوره طولانی را هم در فدراسیون فوتبال کار کرده است. درست است با محمود گودرزی، وزیر سابق ورزش و جوانان آمد اما او با قصد قربت کار کرد. گفت اسدی می‌ماند و نظر کفاشیان هم همین است.

تاج گفت من را تنها نگذار!

او با بیان اینکه عزیز خادم را برای ریاست سازمان لیگ پیشنهاد داده بود، افزود: گفتم عزیزی خادم را هم در سازمان لیگ بگذار اما او گفت نه این کار را نمی‌کنم. گفتم ساکت را هم برای سازمان اقتصادی انتخاب کن. گفت چرا؟ گفتم چون ساکت دوست دارد در کار اقتصادی حضور داشته باشد. او در سازمان لیگ هم کارهای اقتصادی را انجام می داد اما سمتی هم نداشت و هیچ جا اسم خود را نمی گذاشت. مسئولیت روی او بود ولی پاسخگو نبود. همه جا کار دست او بود. آنجا با خانم سلیمی، عضو کمیته بازاریابی سازمان لیگ خیلی خوب کار می‌کردند. همه کارها مانند مزایده، بازاریابی و ... را پیش می‌برند. تاج گفت: نه ساکت را برای دفتر خودم و تیم ملی انتخاب کرده‌ام.  گفتم این نظر تو است و من موافقش نیستم. وقتی این حرف‌ها را زدم، گفت من را تنها نگذار. گفتم دور تو شلوغ است و خیلی‌ها هم هستند که می‌خواهند به تو کمک کنند.

تاج با حالتی عاطفی خواست که سازمان اقتصادی را بپذیرم

عابدینی با اشاره به قبول سازمان اقتصادی و بازاریابی فدراسیون فوتبال به جی پلاس گفت: شاید باور نکنید اما تاج با یک حالت عاطفی صد در صدی از من خواست سمت اقتصادی را بپذیرم. من گفتم اختیارم در این سازمان چقدر است؟ گفت خودت سازمان را تعریف کن و به ثبت برسان و کار کن. از او پرسیدم هیات رییسه قبول دارد؟ گفت بله آن ها به طور صددرصد قبول دارند. در نتیجه من سمت را پذیرفتم و حکم را به اسم سرپرست گرفتم. پس معلوم است هنوز سازمان اقتصادی تشکیل نشده است.

 پشت پرده ماجرای تبلیغات محیطی مسابقات لیگ

موقعی که حکم را گرفتم سه، چهار روز بعد لیگ برتر برگزار می‌شد. زمانی که من نبودم، دو بار برای تبلیغات محیطی مزایده گذاشته بودند و کسی شرکت نکرده بود. مسابقات در شرف شروع شدن بود و آقایان موفق نشده بودند تبلیغات را به کسی واگذار کنند. دو روز بعد از گرفتن حکم یعنی روز یک شنبه، تاج جلسه‌ای را با حضور اعضای سازمان بازرسی کل کشور، حراست وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال، وزارت اطلاعات، اعضای هیات رییسه و علی کاظمی مسئول وقت مسابقات در سازمان لیگ ترتیب داد. در آن جلسه گفت اختیار را به عابدینی بدهیم تا او این کار را تمام کند.

می خواستند تبلیغات محیطی را به سه باشگاه بدهند

در مذاکرات این موضوع را بالا و پایین کردم. پندار توفیقی دبیر هیات مدیره استقلال، علی اکبر طاهری سرپرست باشگاه پرسپولیس، شیرازی نماینده شرکت های تبلیغاتی، ده‌ها کارشناس و اصحاب اقتصادی با ما جلسه گذاشتند و همگی شاهد هستند. یک بحث بود که تبلیغات محیطی را به سه باشگاه بدهیم. گفتم اگر به سه باشگاه بدهیم، اتفاقی که می افتد این است که 13 باشگاه دیگر مشکل پیدا می کنند. این سه باشگاه پر طرفدار سامانه 3090 را دارند. ما باید جای دیگری را داشته باشیم که باشگاه‌ها رقابت کنند؛ اگر چه نمی توانند با 3090 رقابت کنند اما اگر همه باشگاه‌ها با هم باشند، کار یک کاسه می‌شود و می‌توانند موفق شوند.

داشتیم حق پخش تلویزیونی را می گرفتیم اما تاج دخالت کرد!

عابدینی هم درباره پرونده پخش مسابقات فوتبال نیز اینطور افشاگری کرد: به نماینده صدا و سیما گفتم با پخش تلویزیونی حق باشگاه‌ها از بین می‌رود. ما پخش مستقیم را مانع نمی‌شویم اما با روی چه حسابی 14 برنامه تلویزیونی از فوتبال ساخته می‌شود اما حق فوتبال را نمی‌دهند! من یک نامه را نوشتم و ابلاغ کردم؛ رونوشت هم به همه جا دادم که دوربین‌‌های صدا و سیما به غیر از پخش مستقیم وارد ورزشگاه نشوند. شهریاری و آقازمانی مسئولان صدا و سیما ناراحت شدند که چرا عابدینی این کار را کرده است. طاهری ، توفیقی و بهاروند هم از ممنوعیت ورود دوربین ها به ورزشگاه حمایت کرده بودند

او ادامه داد: ما یک بازی این کار را کردیم و تاج به من زنگ زد تا موضوع را حل کند. به او گفتم دخالت نکن! مسئول این کار سازمان اقتصادی و سازمان لیگ است. طاهری و توفیقی شاهد هستند. طاهری به من گفت که عابدینی وقتی این کار را کردی الان حاضر شدند به ما کمک کنند.  من هم اطمینان دادم که پای این موضوع ایستاده ام. ساعت 11 شب به حیدر بهاروند (رئیس کنونی سازمان لیگ) زنگ زدم که برای ورود دوربین ها به ورزشگاه ابلاغیه نزنید. او هم به من تاکید کرد که آقای عابدینی! من تا آخر پای این حرف ایستادم و این حق باشگاه‌ها است. اگر دروغ می‌گویم بهاروند اعلام کند.

 با مخالفت رئیس فدراسیون، ممنوعیت ورود دوربین‌ها متوقف شد

عابدینی مدعی ورود مجدد وزارت ورزش به موضوع فوق و اطاعت تاج از دستور این وزارتخانه در ممنوعیت ورود دوربین ها به ورزشگاه شد و ادامه داد: آقای تاج! شما به من گفتی که از این ممنوعیت کنار بیایم چرا که وزارت ورزش اصرار دارد ممنوعیت ورود دوربین ها را متوقف کنیم! من هم گفتم  وزارت ورزش مسائل خودش با صدا و سیما را به طریق دیگری حل کند نه از طریق فوتبال. شما این کار را نکن! بازهم قبول نکرد و متاسفانه این حکم لغو شد! شهریاری جلسه گذاشت و در آن جلسه علاوه بر بنده، طاهری سرپرست باشگاه پرسپولیس، افتخاری مدیر عامل باشگاه استقلال و آجورلو مدیرعامل باشگاه تراکتورسازی هم بودند. هر سه شاهد هستند در آنجا گفتم که حقوق فوتبال را زیر پا می‌گذارید و صداوسیما باید حقوق فوتبال را به باشگاه‌ها بدهد.

او در ادامه گفت: به شهریاری گفتم اگر مسئولیت داشته باشم، هیچ تعاملی نمی‌کنم و دوربین‌ها را راه نمی‌دهم اما پخش مستقیم اشکالی ندارد و قانون درباره آن تعیین و تکلیف کند. شما برنامه می‌سازید و یک قِران به باشگاه‌ها نمی‌دهید اما در عوض 150 تا 200 میلیون تومان از باشگاه‌ها می گیرید برای اینکه تبلیغات داشته باشند. فوتبال را مجانی پخش می‌کنید اما برای 30 ثانیه تبلیغ بین مسابقه 200 میلیون تومان می‌گیرید. این ظلم به باشگاه‌ها است. در آن‌جا عصبی شدم و گفتم آقای تاج اگر می خواهی در کار اقتصادی دخالت می کنی، خودت انجام بده!

تاج را رئیس فوتبال دیدم نه مدافع فوتبال!

سرپرست سابق سازمان اقتصادی و بازاریابی فدراسیون فوتبال به دلخور شدن تاج بعد از جلسه با شهریاری اشاره کرد و به جی پلاس گفت: بعد از جلسه هم تاج ناراحت شد و گفت چرا در جمع سر من داد می‌زنی؟ گفتم من شما را در جلسات رییس فوتبال می‌دانم اما مدافع فوتبال نمی‌بینم! شما مدافع حقوق فوتبال نیستی. من چه کار کنم؟ چطور کار را پیش ببرم؟

عابدینی همچنین درباره شکل نگرفتن سازمان اقتصادی در مجموعه فدراسیون فوتبال هم به جی پلاس گفت: به تاج  گفتم که از این شاخه به آن شاخه نپر! مسئولیت‌ها را مشخص کن. ضمن اینکه در هیات رییسه گفتم سازمان اقتصادی بر اساس اساسنامه فدراسیون و مصوبات، باید به نام کمیته اقتصادی شکل بگیرد. اساسنامه را بخوانید؛ کمیته اقتصادی اصلا حق کار اقتصادی ندارد. برای تشیل سازمان اقتصاد ی باید برنامه‌ریزی کنند اما این کار در 10 سال گذشته نشده است. همه خرید و فروش‌ها به اسم سازمان اقتصادی خلاف قانون است. ما اساسنامه را نوشتیم و به آقایان دادیم. تاج گفت مصوبه را می‌گیرم و تا امروز مصوب نشده است.

آقای ساکت! شما مسئول تدارکات بودی یا مدیر تیم‌های ملی؟!

او  همچنین درباره دخالت‌های محمدرضا ساکت در امور دیگر فدراسیون فوتبال به جی پلاس گفت: آقای ساکت برای تیم‌های ملی، از یک تولید کننده داخلی، لباس می خرید. کل البسه ای که در انبارها داشتیم هم استفاده شد. برای داورها هم ساکت خرید کرد. اگر کمیسیون مالی، کمیته اقتصادی  و ... نقش دارند او چه کاره است؟ آیا او مسئول خرید تیم‌های ملی، مسئول تدارکات یا مدیر تیم ملی است؟ او چرا خودش خرید می‌کند؟ او بدون مشورت از آدیداس خرید می‌کند. اگر ما خرید نکرده بودیم، حرف ما جلوی این شرکت قوی بود. وقتی از شرکتی خرید می‌کنی، لباس را به تن می‌کنی، آن وقت می‌گویی می خواهم قرارداد ببندم؟ آن وقت دیگر قرارداد دست او است. ما این را به تاج گفتیم، او هم گفت آقای عابدینی تمامش کنید. گفتم نه من این کار را نمی‌کنم.

 بازرسی کل کشور: چرا خودتان را به ندانستن زدید؟ مگر می شود مزایده ها اینقدر به هم نزدیک باشند؟!

عابدینی همچنین درباره ورود بازرسی کل کشور به فدراسیون فوتبال و بررسی مدارک و اسناد، گفت: بازرسی کل کشور، تمام سیستم فدراسیون فوتبال و مدارک گذشته را بازرسی کرد و به من گفت چرا خودتان را به ندانستن زدید که خبری نیست؟! گفتم هیچ خبری نیست. گفتند خیلی خبرها هست. مگر می‌شود مزایده‌ها این همه به هم نزدیک باشد. من که آن موقع نبودم، باید جواب آن ‌ها را می‌دادم. ازطرفی به این فکرمی‌کردم فردا ما نیستیم مثل الان که نیستم؛ ده‌ها نفر قراردادها را بررسی می‌کنند و چه می‌گویند؟

اوضاع تبلیغات محیطی لیگ هفدهم؟

عابدینی درباره وضعیت تبلیغات محیطی لیگ هفدهم نیز به جی پلاس توضیح داد: امسال با شرکت پردازش قرارداد داریم اما آقایان رفتند با شرکت دیگری مذاکره می‌کنند. گفتم آقای تاج شما نمی‌توانی در شرایطی که قرارداد قبلی را لغو نکردی با شرکت دیگری قرارداد ببندی. اول با پردازش مشکل را حل کنید و بعد او را کنار بگذارید. برای فصل 97-96 قرارداد 65 میلیارد تومانی منعقد شده است. اگر نمی‌توانید ادامه دهید، باید ضرر و زیان داده شود. آقای تاج شما با شرکت دیگری صحبت کردی و به من اصرار کردی که با این ها قرارداد ببندم.

سرپرست سابق سازمان اقتصادی و بازاریابی فدراسیون فوتبال با بیان اینکه به درخواست تاج در جلسه با شرکت تبلیغاتی جدید حضور یافته است، اضافه کرد: در جلسه با آن شرکت یکی از واسطه‌ها و دوستان تاج هم حضور داشت. دیدم در آن جلسات کار را تمام شده می‌دانند. به مدیر شرکت گفتم که چون ما با شرکت دیگری قرارداد داریم شما نمی توانید امسال با ما قرارداد جدید امضا کنید. من واقعا از این بی نظمی ها در فدراسیون فوتبال من تعجب می‌کنم. این وضعیت فاجعه است و نباید این کارها صورت بگیرد.

  به تاج گفتم مگر می‌توانی بی برنامه عمل کنی؟

عابدینی در ادامه به جی پلاس گفت: آن قرارداد را من منعقد نکردم. به تاج گفتم قرارداد کار شما بوده و حالا که ما می‌خواهیم اصلاح کنیم نمی گذارید. نظر من این بود که قرارداد قبلی که سر جای خود اعتبار دارد. اما آنها گفتند ما با آنها (همراه اول) مذاکره می‌کنیم. موافقت نکردم و گفتم برای انعقاد قرارداد با آنها، اگر شما به عنوان اسپارنسر دوم وارد ماجرا شوید 8 میلیارد تومان سهم فدراسیون است.

مگر می شود 3 تشکیلات اقتصادی در فدراسیون کار کنند؟!

سرپرست سابق سازمان اقتصادی و بازاریابی فدراسیون فوتبال در ادامه با اشاره به عملکرد محمدرضا ساکت (سرپرست فعلی دبیرکلی فدراسیون) به جی پلاس گفت: 48 ساعت قبل از بازی تیم ملی مقابل ازبکستان پیش تاج رفتم و گفتم سختم است با شما کار می‌کنم. از او پرسیدم چرا با من اینطور رفتار می‌کنی؟ معتقدم آنها شاید دوست نداشتند آدم های کاربلدی مثل علاءالدینی دورشان باشد. در همان شرایط هم دیدم ساکت تمام کارهایی را که وابسته به من بود را به صورت مستقل انجام می‌دهد. ساخت و ساز با ساکت بود، برای طرح هتل فدراسیون فوتبال که طرح من بود، ساکت حضور داشت اما هر کاری که مسئله دار و زخمی و خراب می‌شد می گفتند عابدینی را بفرستید. به تاج گفتم دیگر با شما نمی توانم کار کنم اما می گفت: جا که به تو داده‌ام! گفتم که ببخشید ابزار کارم آن سازمان است که باید شکل بگیرد. یک سال است هوار می‌کشم شکل نگرفته است. بهاروند شاهد است پنج بار گفتم که من نمی‌آیم چون موازی کاری می‌شود. نمی شود در سازمان لیگ، یک کار اقتصادی جدا کرد و در فدراسیون یک کار اقتصادی دیگر. از طرفی ساکت هم موازی کاری کند. واقعا اینطور نمی شود.

با ساکت دشمنی ندارم اما نمی توانم با او کار کنم

عابدینی در ادامه تصریح کرد: چون ساکت از هر 48 ساعت، 24 ساعت با تاج بود، کارها را با هم هماهنگ می‌کردند و پیش می بردند.  ما واقعا متوجه می‌شدیم که کار دست ما نیست، دست اسدی نیست و دست کفاشیان هم نیست. کفاشیان هم رفته بود و فقط به فوتسال می رسید. اعضای هیات رییسه هم معمولا دخالتی نداشتند و طبیعی بود ساکت یکه تاز قضیه شود. حالا اعضای هیات رییسه از او دفاع می‌کنند. من با ساکت دشمنی ندارم اما با ساکت نمی‌توان کار کرد.

 با اخراج اسدی خیلی عصبی شدم و کار را یکسره کردم

او همچنین درباره کنار رفتن علیرضا اسدی از دبیرکلی فدراسیون نیز به جی پلاس گفت: مگر می‌شود یک آدم، پنج شغل داشته باشد؟ مسئول حوزه، رئیس تیم ‌های ملی، مشاور عالی، عضو کمیته های فنی، عضو سازمان اقتصادی و ... باشد و اخیرا هم سرپرست دبیرکلی شده است. چطور است که همه شغل‌ها را به او می‌دهند؟ وقتی این اتفاق آخر افتاد یعنی کنار گذاشتن علیرضا اسدی از مسئولیت دبیرکلی را شنیدم خیلی عصبی شدم و در تماسی با تهران کار را یکسره کردم و استعفای خودم را تلگرامی فرستادم و یک مصاحبه هم درباره وضعیت مدیریتی در فدراسیون فوتبال با جی پلاس کردم. خیلی عصبانی شدم. گفتم بستر را سالم نمی‌بینم. بستر نمی گذارد کار کنم. سالم نیست چون این بستر سنگلاخ است و نمی شود در آن زندگی، کار، رفت و آمد و هدایت کرد. طبیعتا خودم را کنار کشیدم و این را اعلام هم کردم.

نمی شود آن بالا مدیریت کنید و سازمان شما را آب ببرد!

او ادامه داد: آقایان تا مشکلی پیش می آمد آن را گردن کی روش می انداختند. کی روش درباره اسدی موضع تندی گرفت و باید در آن مدت زمان آقایان به گونه ای برخورد می کردند تا کی روش این موضع را نگیرد. قلوب را به هم نزدیک می‌کردند. نمی شود آن بالا مدیریت کنید و سازمان شما را آب ببرد! با این مدیریت من نیستم. وقتی گفتم نیستم، دلایلی هم آوردم. آقایان فوری هول شدند و برای اولین بار در تاریخ عمرم و بعد از 40 سال مدیریت ورزش برکنار شدم.

منتشر شده در دوشنبه 26 تير 1396       کد خبر : 6778
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح