آمار رسمی تفکیک زباله در اکباتان، تنها 47 گرم!

آمار رسمی تفکیک زباله در اکباتان، تنها 47 گرم!

پیمانکار جدید بازیافت منطقه 5 پس از عقد قرارداد در مرحله تغییرات و تحول اداری قرار دارد و به زودی کار خود را آغازمی کند.

به گزارش سایت خبری اکباتان، موضوع بازیافت زباله و فرهنگ سازی «تفکیک از مبدأ» برای پسماند یکی از مباحث مهمی  است که طی یکی دو سال گذشته بسیار مورد توجه شهرداری، هیئت مدیره مرکزی و دست اندرکاران اجرایی بلوکها قرار گرفته تا جاییکه جلسات متعدد، امضای تفاهم نامه و حتی پرداخت های مالی به برخی بلوکها هم در این زمینه صورت گرفته است.

اما به رغم تمام پیگیری های صورت گرفته هنوز بحث بازیافت و تفکیک از مبدأ زباله در شهرک اکباتان سر و شکل مناسبی پیدا نکرده است که به گواه بسیاری از آگاهان امور، عدم به کار گیری پیمانکار قوی از طرف شهرداری در بوجود آمدن این وضعیت تأثیر بسزایی داشته است.

حالا پیمانکار موقت سابق که برای انجام پروژه بازیافت بخشی از منطقه 5 قراردادهای کوتاه مدت به امضاء می رساند جای خود را به یک پیمانکار قوی داده است. پیمانکاری که پیش از این مسوولیت بازیافت پهنه ی شمالی منطقه 5 را بر عهده داشته و به سبب کیفیت خدمات ارائه شده، پوشش کل منطقه 5 را بر عهده گرفته است.

در این خصوص شنیده ها حاکی از این است که محمد اسدالهی شهردار ناحیه 6 صحبت های سفت و محکمی را با نمایندگان پیمانکار جدید به انجام رسانده است تا مشکلات سابق در بحث جمع آوری و بازیافت زباله برای بلوکهای اکباتان رخ ندهد.

طبق آمار غیر رسمی بدست آمده از پیمانکار سابق بازیافت شهرداری، روزانه بطور میانگین از هر بلوک اکباتان در حدود 100 کیلوگرم زباله دریافت شده است که با توجه به عدد بلوکهای شهرک اکباتان یعنی 33، رقم تقریبی زباله های دریافتی از این محدوده در حدود 3.3 تن بصورت روزانه می باشد. حالا اگر عدد 3300 کیلوگرم که همان 3.3 تن می باشد را ضرب در 1000 (هر کیلو هزار گرم است) و سپس تقسیم بر جمعیت تقریبی شهرک اکباتان یعنی 70 هزار نفر نماییم عدد 47 گرم زباله برای هر نفر بصورت روزانه بدست می آید. حال آنکه طبق آمار تقریبا رسمی در شهر تهران هر شهروند روزانه 600 گرم زباله تولید می کند و با مقایسه این دو عدد مشخص می شود میزان زباله قرار گرفته در طرح رسمی تفکیک از مبدأ شهرک اکباتان، کمتر از 10 درصد آمارهای موجود می باشد.

به هر حال امری که کاملا مسلم است اینکه علاوه بر پیمانکار شهرداری، در بلوکها نیز باید تغییر و تحولاتی صورت پذیرد تا مقاومتها برای تحویل زباله ها به پیمانکاران رسمی شکسته شود. متأسفانه مافیای زباله در بلوکهای اکباتان و ارتباط آنها با نگهبانان و سرایداران ورودی ها، موجبات دامن زدن به بحث «زباله دزدی» را فراهم آورده است. در کنار این موضوع بلوکها هم ترجیح می دهند که زباله های ساکنین را خودشان مستقیما بفروش برسانند تا از سود مادی آن بهره مند شوند.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که در داخل سازه های شهرک اکباتان از ابتدای شروع ساخت بحث شوتینگ زباله پیش بینی شده که قطعا در طرح تفکیک بسیار موثر می باشد اما کار امروز به شکلی پیش رفته است که تنها جیب سودجویان پر می شود و هنوز یک سیستم درست جمع آوری زباله برای یکی از پر جمعیت ترین شهرک های خاورمیانه راه اندازی نشده است.    

منتشر شده در يكشنبه 8 مرداد 1396       کد خبر : 6831
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح