میلیاردر ایرانی – انگلیسی با زوایای کاملا مرموز تجاری

میلیاردر ایرانی – انگلیسی با زوایای کاملا مرموز تجاری

اردوان فرهاد مشیری متولد ۱۸ مه ۱۹۵۵ در ایران است و در حال حاضر تاجر و سرمایه ‌دار ایرانی - انگلیسی است اما سهامدار تعدادی شرکت فولاد و انرژی در بریتانیا و روسیه به شمار می رود. وی اگر چه جزو ۱۰ ثروتمند برتر انگلیس نیست اما او جزو میلیاردرهایی است که به تازگی به جمع ثروتمندان بزرگ انگلیس اضافه شده است.

او پس از تحصیل در دانشگاه لندن به عنوان حسابدار در یک شرکت مشغول به کار شده است. وی در این زمینه به بلومبرگ گفت است: «والدینم در سال ۱۹۷۹ میلادی و پیش از انقلاب از ایران گریختند. پدرم پزشک ارتش بود و مادرم در یک خانواده بزرگ شد که ناشر بودند و حالا محل این انتشارات در لندن است».

اردوان مشیری در دهه 90 میلادی شراکت خود را با «علی شیر عثمانوف» آغاز می کنند و معاملات مختلفی را به انجام می رسانند. این دو در سال ۲۰۰۷، ۱۴٫۶۵ درصد سهام باشگاه آرسنال را خریداری کردند و چند ماه بعد صاحب ۲۳ درصد سهام این باشگاه شدند. در همان روزها مشیری اعلام کرد حداقل ۲۵ درصد سهام آرسنال را می‌خواهد و در سال ۲۰۱۲، نزدیک به ۳۰ درصد سهام آرسنال به مشیری و شریکش رسید.

اما سقف آرزوهای مشیری در ورزش فوتبال به همین جا ختم نمی شد چون 4 سال بعد و در عصر یک روز جمعه ی ماه فوریه ۲۰۱۶ فرهاد مشیری با 200 میلیون پوند سهام خود در آرسنال را به «علی شیر عثمانوف» فروخت و با 175 میلیون پوند 49.9 درصد سهام اورتون را خریداری کرد. البته این نقل و انتقال سهام از نظر رسانه های بریتانیایی با گمانه زنه هایی همراه بود چون از نظر این رسانه ها، مشيري در تمام اين داستان‌ها تنها يك بازيگر است‌؛ مردي كه براي عثمانوف بازي مي‌كند. در واقع قوانيني براي خريد و فروش باشگاه‌ها در انگليس وجود دارد كه مشيري مي‌تواند اين قوانين را براي عثمانوف بشكند. گمانه‌زني رسانه‌هاي بريتانيا اين است كه مشيري در اورتون هم براي مرد روس بازي مي‌كند و در واقع مي‌گويند چون خودش نمي‌توانسته سهام اين باشگاه را بخرد، مشيري را بار ديگر وارد بازي كرده است.  

شریک مشیری یعنی عثمانوف چند شركت بزرگ و معتبر در دنيا و در زمينه‌هاي مختلف دارد‌؛ شركت متالواينوست كه كار آن استخراج فلزات براي شركت گازپروم (شركت نفت و گاز روسي؛ بزرگ‌ترين توليدكننده گاز طبيعي و يكي از بزرگ‌ترين شركت‌هاي جهان) است. او همين‌طور مالك شركت مگافن دومين اپراتور تلفن همراه كشور روسيه است. عثمانوف همچنين مالك تعداد زيادي شركت انتشاراتي، روزنامه و سهامدار چندين و چند شبكه تلويزيوني از جمله تلويزيون‌هاي ورزشي است. او در حال حاضر بزرگ‌ترين سهامدار باشگاه آرسنال است و همچنين اسپانسر باشگاه دينامو مسكو به شمار مي‌‌آيد.

اما در نقطه مقابل مشیری در روزهای نخست حضور در باشگاه اورتون در طی مصاحبه‌ای گفت: «می‌خواهم بخشی از آینده باشگاه باشم. اورتون همیشه ثبات داشته است و از سال ۱۹۵۴ در بالاترین سطح باقی مانده است. اورتون باشگاه بزرگی است که باید برنده باشد.»

سرمایه دار ایرانی - انگلیسی در حال حاضر به همراه همسرش، نازنین انصاری که ژورنالیست است و دو فرزندش در شهر موناکو زندگی می‌کند. بر طبق گزارش سایت فوربس در مارس۲٠۱۷ ثروت او حدود ۲٫۳ میلیارد دلار است و از او به عنوان فارغ ‌التحصیل دانشگاه "یو‌سی‌ال" لندن نام برده شده است. مشیری در حال حاضر نفر ۸۹۴ فهرست میلیاردرهای دنیا محسوب می شود.

منتشر شده در شنبه 21 مرداد 1396       کد خبر : 6874
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح