چند و چون راهیابی نجفی به «بهشت»

چند و چون راهیابی نجفی به «بهشت»

سرانجام پس از هفته‌ها گمانه زنی، گزینه قوی تری که احتمال شهردار شدنش پیش از این قوت گرفته بود، به عنوان شهردار تهران انتخاب شد. محمد علی نجفی 66 ساله که از 30 سالگی پست وزارت را تجربه کرده است، با رأی قاطع 21 نفر از منتخبان پنجم شورا، به طبقه هفتم ساختمان «بهشت»راه یافت تا آن‌طور که بارها قول داده بود، تمام تلاشش را برای روسفیدی مردم تهران به‌کار گیرد.این آغاز روند تازه‌ای در مدیریت پایتخت برای اصلاح‌طلبان است. همسویی شورای شهر و شهرداری فرصتی فراهم می‌کند تا آنچه تیم قالیباف و اعضای اصولگرای شورای قبلی برای تهران میراث گذاشتند اصلاح شود و بهبود یاید.

به گزارش روزنامه ایران، محمد علی نجفی در حالی پنجشنبه این هفته، شهردار تهران شد که 3 رقیب همدوره‌ای اش، در دقیقه 90 میدان رقابت را به نفع او ترک کردند. «الهه کولایی»، در نامه‌ای زودتر از رأی‌گیری‌ها، انصراف خودش را اعلام کرد، «حسین مرعشی» که پیش از رأی‌گیری از الویری رئیس سنی شورا خواست تا نام او را در رأی گیری‌ها شرکت ندهند و در نهایت «محسن مهر علیزاده» که در واپسین ثانیه‌ها، خبر انصرافش، به یکباره شبهه یکدست شدن رأی نجفی را بالا برد. افشانی هم که قبلاً انصراف داده بود.

البته خبر انصراف «کولایی» و «مهرعلیزاده» از داخل جلسه رأی‌گیری که به شکل غیر علنی برگزار شد، بارها از سوی برخی اعضا توییت شده بود. با این حال گفته می‌شود که «مهرعلیزاده»در رأی گیری‌ها شرکت کرد، اما به علت کسب تنها دو رأی، ترجیح داد خبر انصرافش، پررنگ‌تر از خبر شکستش باشد! البته نقل قول دیگری هم می‌گوید که برخی اعضا طی تماسی تلفنی، پیش از شمارش آرا از او خواسته بودند که تصمیم «ماندن» یا «رفتنش» را اعلام کند که او ظاهراً گزینه دوم را انتخاب کرده است!

بعد از پایان جلسه 2 ساعته دفاعیات «مهرعلیزاده»، شورایی‌ها پس از 2 ساعت تأخیر به دفتر مسجدجامعی رفتند تا رأی گیری‌ها را پشت درهای بسته دنبال کنند، در این مدت که تقریباً یک ساعت به طول انجامید، خبرنگاران همچنان در انتظار خبری از نتایج رأی‌گیری بودند، «سکوت طولانی»، «صدای صلوات» و «کف زدن‌های نهایی»، تنها چیزی بود که خبرنگاران را از پشت درها به وجد می‌آورد!

اما این کناره گیری‌های دیرهنگام، موجب شد تا وقتی درهای اتاق مسجد جامعی بعد از شمارش آرا پس از یک ساعت انتظار به روی خبرنگاران پشت در نشسته باز شد، الویری، رئیس سنی شورا در برابر این دو اعتراض جدی خبرنگاران قرار بگیرد که چرا میل به انصراف در دقایق پایانی اتفاق افتاده و چرا باید بر خلاف شعار شورای شفاف، نتیجه رأی‌گیری از پشت درهای بسته اعلام شود! او البته به این دو سؤال پاسخ روشنی نداد و سعی کرد با اعلام خبر برد «نجفی» در یک رقابت یکطرفه، جو را به سمت دیگری هدایت کند!

اول شهریور، آغاز کار شورا و شهردار جدید

الویری همچنیـن در جمع خبرنگاران گفت که در نخستین جلسه پنجمین دوره شورا در ابتدای شهریورماه، رأی‌گیری قانونی برای انتخاب شهردار تهران انجام خواهد شد و کاندیدای نهایی شهرداری در آن روز به عنوان شهردار تهران معرفی می‌شود. الویری گزارش کوتاهی هم از چگونگی انتخاب شهردار تهران داد و البته گفت که محمدعلی نجفی پس از تشکیل شورای شهر در اول شهریور و پس از سوگند اعضای شورای شهر، انتخاب رئیس و هیأت رئیسه شورا و رأی‌گیری رسمی در صحن علنی شورای شهر به عنوان شهردار به وزارت کشور معرفی می‌شود.

بر اساس بخشنامه مورخ 19 مرداد ماه وزیر کشور، پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور، در اول شهریورماه، به طور همزمان فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

انصراف‌های دیرهنگام چرا؟

زمانی‌که خبر انصراف 3 رقیب محمد علی نجفی در دقایق پایانی اعلام شد، افکار عمومی در برابر این سؤال قرار گرفت که چرا وقتی قرار به انصراف و کناره‌گیری است، وقت شورا و مردم باید صرف شنیدن برنامه‌های چند ساعته شده و چرا اساساً یک نامزد باید وقت زیادی را صرف تدوین برنامه خود کند؟

مرعشی به این سؤال این‌طور پاسخ می‌دهد: «بنده از اول هم گفته بودم که اگر کسی داوطلب جدی مسئولیت شهرداری باشد، بنده تمایلی به نامزد شدن ندارم، تا اینکه وقتی متوجه شدم که نجفی تمایل به شهردار شدن دارد، از الویری خواستم تا بنده را در رأی‌گیری شرکت ندهد.»

او درباره اینکه چرا با نامزد شدن نجفی، از دور رقابت‌ها کنار نرفت و این انصراف را به دقایق پایانی موکول کرد، به «ایران» می‌گوید: «چون ممکن بود که در نیمه راه، کنار بکشد. من نمی‌خواستم دوستان را تنها بگذارم. دیروز هم برخی اصرار داشتند که من کنار نروم، ممکن بود رأی من هم از نجفی بیشتر شود، اما گفتم مشروط به اینکه کسی نباشد و این مسئولیت را نپذیرد، شهردار خواهم شد. معتقدم اگر کسی داوطلب مسئولیت باشد، باید مسئولیت روی دوش خود او گذاشته شود.»

مرعشی درباره توانمندی‌های نجفی هم این‌طور پاسخ داد: «ایشان مدیر جامعی است، تجربه شورا هم داشته و مناسب این سمت هستند.»

او درباره اینکه احتمال دارد نجفی میانه راه کنار کشیده و محسن هاشمی جای او را بگیرد، هم می‌گوید: «شورا از قبل هم تأکید داشت که کسی از داخل شورا شهردار نشود، وگرنه ما همه روی محسن هاشمی اصرار داشتیم و هنوز هم او را بهتر از هر کسی برای این پست می‌دانم.اگرچه خود او اعلام کرده، آمادگی شهردار شدن ندارد.»

شرایط را برآورد کردم انصراف دادم

الهه کولایی، دیگر نامزد انصرافی شهرداری هم درباره اینکه آیا اعضا پیش از این روی گزینه نجفی اجماع کرده بودند، به «ایران» می‌گوید: «هیچ نمایشی در کار نبود و فرآیند انتخاب شهردار هم طبق تصمیم منتخبان اجرا شد. از ابتدا هم چون آقایان «مرعشی» و «نجفی» دیدگاه کاملاً نزدیکی به‌هم داشتند، این تصور وجود داشت که مرعشی برنامه‌ای ارائه نخواهد داد. اما در مسیر تحولاتی رخ داد که اعضا تصمیم گرفتند از بین 5 نفر یک نفر را به عنوان شهردار انتخاب کنند و کار به مرحله سوم نرسد!»

او درباره انصرافش در دقایق نهایی و صرف وقت زیاد برای بررسی برنامه‌اش از سوی منتخبان شورا هم این‌طور توضیح می‌دهد: «ما 3 نفر براساس برآوردی که قبل از رأی‌گیری داشتیم، انصراف دادیم و شورا توانست نجفی را به اتفاق آرا انتخاب کند. من معتقدم در این روند، ضمن اینکه فرصت انتخاب افراد مختلف پیش آمد، اما با توافق نامزدها، فرآیندی منسجم و یکپارچه شکل گرفت. به‌هرحال فرآیند دموکراتیک، فرصت‌هایی را فراهم می‌کند که بتوان ایده‌ها و دیدگاه‌های متفاوت را در مورد مسأله مورد نظر، مطرح کرد. از نظر من حضور نامزدهای مختلف، مجالی بود برای طرح دیدگاه‌های متفاوت درباره مدیریت شهری و اینکه هشدار بدهیم که مسأله انسان در ابعاد شهر دیده شود.بنابراین باید نگاه فرآیندی به این موضوع داشته باشیم و صرفاً به نتیجه نگاه نکنیم.»

او درباره دلیل انصراف خودش هم می‌گوید: «وقتی شرایط را بررسی و مشاهده کردم که آرایی که در شورا وجود دارد به تثبیت دیدگاه من در شهر منجر نمی‌شود، با کناره‌گیری خودم فرصت را برای اجماع روی یک نامزد و نمایش وحدت اصلاح‌طلبی فراهم کردم. هرچند عده‌ای سعی در شبهه افکنی داشتند.»

کولایی درباره انتخاب نجفی هم می‌گوید: «بدون شک یک نفر قادر به حل و فصل مشکلات تهران نخواهد بود. ایشان با توجه به شدت بحران‌ها در تهران باید یک تیم قدرتمند از مدیران با تجربه شهر را به‌کار گیرد.»

منتشر شده در شنبه 21 مرداد 1396       کد خبر : 6881
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح