جایگزینی آژانس مسافرتی با کتابخانه در خانه فرهنگ آیه

جایگزینی آژانس مسافرتی با کتابخانه در خانه فرهنگ آیه

از مدتها پیش زمزمه ی تغییر کاربری زیر زمین خانه فرهنگ آیه که تا پیش از به عنوان «کتابخانه کوثر» مورد استفاده قرار می گرفت به گوش می رسید.

به گزارش سایت خبری اکباتان، ماجرا از زمانی آغاز شد که مدیریت جدید خانه فرهنگ آیه شهرک اکباتان پس از استقرار سودای  درآمدزایی را در سر پروراند. به همین دلیل طبعا ساده ترین راه حل ممکن مدنظر قرار می گرفت و آن چیزی نبود جز تغییر کاربری فضاهایی که در دل این مجموعه به اصطلاح پیگیر امور فرهنگی بودند اما در عمل ذائقه مدیر جدید را اقناع نمی کردند.

پس تصمیم بر آن شد تا کتابخانه کوثر که آن زمان در زیر زمین خانه فرهنگ آیه با شخصیتی مستقل مشغول کار بود به گوشه ای از طبقه همکف انتقال تا راه برای درآمد زایی هموار شود. در هنگام بروز این فعل و انفعلات صحبت هایی از احداث باشگاه ورزشی زنانه هم به گوش می رسید اما حالا پس از چند ماه احداث آژانس مسافرتی در زیر زمین خانه فرهنگی آیه به تأیید مدیران ارشد فرهنگی منطقه 5 رسیده است.

آزادی نژاد، معاون فرهنگی فرهنگسرای فردوس ضمن تأیید آغاز به کار آژانس مسافرتی، در خصوص چرایی بهره گیری از یک مجموعه کاملا تجاری در داخل خانه فرهنگ آیه گفت: پیشنهادات زیادی داشتیم از کافی شاپ تا باشگاه ورزشی اما در نهایت کمیسیون واگذاری اماکن فرهنگی با بررسی همه جانبه موضوع، پیشنهاد در اختیار قرار دادن این مکان را به آژانس مسافرتی مصوب نمود.

وی همچنین در خصوص سرنوشت کتابخانه کوثر هم افزود: مدیریت امور کتابخانه های سازمان فرهنگی شهرداری تهران بر روند جا به جایی کتابخانه مذکور نظارت داشته است و اگر متراژ فعلی کتابخانه از میزان قبلی آن بیشتر نباشد کمتر هم نمی باشد. چون طبق آیین نامه های موجود از فضای کتابخانه ها نمی توان کم کرد و به سایر امور اختصاص داد.

فارغ از اینکه بهره برداری از صنفی کاملا تجاری در دل یک مجموعه فرهنگی چقدر می تواند باعث بروز برخی معافیت های خاص مالی شود، توجه به این نکته هم ضروری است که آیا نمی شد توسط راهکارهای فرهنگی تر درآمدزایی لازم را بوجود آورد؟ آیا عرصه فرهنگ اینقدر مصیبت زده شده است که مدیرانی چنین کارآمد به راحتی می توانند اماکن در اختیار خود را به جای هرگونه نوآوری فرهنگی، تغییر کاربری داده و به صنوف کاملا تجاری واگذار کنند؟

به هر صورت چیزی که مسلم است کار فرهنگی با توجه به شرایط موجود جامعه، حد و مرزی ندارد. پس چه زیبا است بهره گیری از آدمهایی که چسبیده به میزهایشان نیستند و برای پیشبرد امور فرهنگی به راحتی آستین بالا می زنند و به وسط میدان می آیند. 

منتشر شده در چهارشنبه 15 شهريور 1396       کد خبر : 6990
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح