آینده 2 هزار دیابتی شهرک اکباتان در هاله ای از ابهام

آینده 2 هزار دیابتی شهرک اکباتان در هاله ای از ابهام

مشکلات پیش روی خانه دیابت شهرک اکباتان، آینده بیش از 2000 هزار بیمار دیابتی ساکن در این محدوده را در هاله ای از ابهام فرو برده است.

به گزارش سایت خبری اکباتان، خانه دیابت یکی از سازمان های مردم نهاد اصالتا اکباتانی محسوب می شود که طی 15 سال گذشته خدمات قابل ملاحظه ای را برای افراد درگیر با این بیماری در سطح کشور و بالاخص همسایگان اکباتانی فراهم آورده است. اما فشار مشکلات مالی و البته هزینه چند میلیونی اجاره مکان، آینده ای تیره و تار را برای دست اندرکاران و بیمارانی که از سراسر کشور چشم امیدشان به این مجموعه است فراهم آورده است.

علی صمد زاده موسس خانه دیابت در این رابطه می گوید: چند سال پیش فضای یکی از بلوکهای فاز 2 را برای مشاوره و سرویس دهی به بیماران دیابتی در نظر گرفتیم و البته حدود 80 میلیون تومان هم برای آماده سازی این مکان در نظر گرفتیم و حالا در شرایطی که طی ماههای آینده موعد قرارداد مکان مذکور به پایان می رسد، نه محل جایگزینی برای ما وجود دارد و نه دیگر رمقی برای پرداخت اجاره های چند میلیونی در همین فضای فعلی باقی مانده.

وی در خصوص آمارهای موجود از تعداد بیماران دیابتی در شهرک اکباتان هم گفت: طبق آمارهای رسمی 10 درصد جمعیت کشور دارای بیماری دیابت هستند که اگر همین مسئله را در مورد شهرک اکباتان لحاظ کنیم، مشخص می شود که با توجه به سکونت جمعیت حدودا 70 هزار نفری تقریبا 7 هزار نفر در پیرامون ما درگیر این بیماری هستند. از این تعداد ما طی سالهای گذشته 2000 اکباتانی را تحت پوشش قرار داده ایم و در حال حاضر آنها پرونده هایی کامل از مدت و درجه بیماری و البته مشاوره هایی که از ما دریافت کرده اند وجود دارد.  

مدیر خانه دیابت همچنین در خصوص نحوه تعامل این مجموعه با بیماران دیابتی هم اذعان کرد: مدل کاری ما تنها بر مبنای مشاوره و آگاهسازی بیماران استوار است که در نهایت منجر به توانمند سازی افراد مراجعه کننده می شود، توانمندی در خصوص کنترل ابعاد گسترش بیماری. امری که تأثیرات بسزایی در روند درمان و مصرف داروی بیماران خواهد داشت و آمارهای به خوبی گویای این مسئله است که دیابتی هایی که در خصوص بیماری خود تحت برنامه منظم مشاوره قرار دارند نتایج بهتری از روند درمان خود توسط پزشک معالج دریافت می کنند. باید توجه داشت که فاصله بین دو مراجعه به پزشک حتی شاید به 6 ماه هم برسد اما در این فاصله یا به اصطلاح شکاف زمانی، اقدامات مشاوره ای بسیار می تواند کیفیت درمان را افزایش دهد.

صمد زاده در مورد تعامل با اداره سلامت شهرداری منطقه 5 هم گفت: طی سالهای گذشته با اداره کل سلامت شهرداری تهران تعاملات خوبی برقرار کرده ایم و در چند مورد تفاهم نامه هایی هم به منظور شناسایی بیماران دیابتی در زیر مجموعه های شهرداری از جمله تاکسیرانی شهر تهران امضا و به اجرا رسیده است. اما در خصوص واحد سلامت شهرداری منطقه 5 تاکنون باید بگویم نه تنها تاکنون حمایتی صورت نگرفته بلکه حتی یکبار نیامده اند بگویند شما چه کار می کنید؟ در حالیکه ما در حال حاضر بخشی از وظائف کاری و اجتماعی مجموعه های اینچنینی را برطرف می کنیم و به عبارتی بار آنها را سبک می کنیم اما مثل اینکه دوستان ترجیح می دادند همچنان دور از ما و تنها نظاره گر باشند! البته در همین جا باید اعلام کنم که علیرغم مشکلاتی که برسرراه خانه دیابت وجود دارد مصمم هستیم تا به هر طریق ممکن درحفظ وتوسعه آن تلاش کنیم واین مهم جزبا حمایت و مساعدت مردم و سازمانهای متولی سلامت محقق نخواهد شد.

گفتنی است علی صمدزاده بنیانگذار «خانه دیابت» خود یکیی از میلیونها بیمار دیابتی در کشور است که فرصت ابتلا به بیماری را به فرصت خدمت رسانی به سایرین تبدیل کرده است. مجموعه تحت مدیریت وی در حدود 15 سال گذشته شایان خدمات قابل توجهی برای افراد درگیر این بیماری بوده اما متأسفانه امروز حال و روز خوشی ندارد و سرنوشت نامشخصی برای افراد خدمات گیرنده در این NGO وجود دارد.

منتشر شده در شنبه 25 شهريور 1396       کد خبر : 7027
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح