10 سنت عجیب ژاپن که گردشگران باید رعایت کنند

10 سنت عجیب ژاپن که گردشگران باید رعایت کنند

ژاپن یکی از کشورهای دنیا با فرهنگی کاملا خاص است و اگر قرار باشد روزی به این کشور سفر کنید دانستن برخی از موارد درباره فرهنگ این کشور الزامی است.

این که در کشوری با فرهنگ خاص مانند ژاپن گردشگران چطور باید رفتار کنند که از نظر مردم این کشور نامناسب نباشد مطمئنا کار سختی است چون کمتر کسی از قواعد و سنت‌های این کشور آسیایی می‌داند. اما در این مطلب به برخی از خصوصیات اخلاقی ژاپنی‌ها و کارهایی که باید و نباید در این کشور انجام دهید اشاره می‌کنیم.

رعایت قوانین خوردن با چوب ‌های مخصوص

اگر به راحتی با این چوب‌ها غذا بخورید ژاپنی‌ها به وجد میآیند. اما اگر نتوانید این کار را انجام دهید زیاد خوشحال نمی‌شوند. هیچ وقت چوب‌ها را به طور عمودی در برنج قرار ندهید، این کار مخصوص مراسم تدفین است. همیشه آن‌ها را روی قسمتی که مخصوص نگه داشتنشان است و در کنار بشقاب قرار دارد بگذارید. از آن برای دادن بخشی از غذا به دیگری استفاده نکنید. همچنین هرگز آن‌ها را به یکدیگر نمالید، این کار بی‌ادبی است.

داخل خانه کفشتان را در بیاورید

اگر قرار است از خانه یک ژاپنی دیدن کنید به محض ورود و در قسمت ورودی باید کفشتان را در بیاورید. کفش‌هایی که بیرون پوشیده می‌شوند کثیف هستند و به همین دلیل در خانه همه ژاپنی‌ها دمپایی‌های خانگی برای پوشیدن وجود دارد. همچنین در رستوران‌های سنتی که غذا روی زمین سرو می‌شود در آوردن کفش الزامی است و خبری از دمپایی هم نیست. قانون مهم دیگر این است که با دمپایی‌ های داخل خانه نباید وارد سرویس بهداشتی شد و برای آن بخش دمپایی جداگانه وجود دارد.

هرگز صف‌ بندی را نادیده نگیرید

ژاپنی‌ها عاشق صف هستند. از ایستگاه اتوبوس گرفته تا ورودی آسانسور، همه جا با صف مواجه خواهید شد. رعایت نکردن این قانون نوعی بی‌احترامی است. هچنین وقتی منتظر ورود به مترو یا اتوبوس هستید حتما باید صبر کنید اول کسانی که داخل هستند پیاده شوند و بعد شما با صف وارد شوید.

در حرکت چیزی نخورید

در ژاپن معمولا افراد وقتی در حال حرکت هستند چیزی نمی‌خورند. جاهایی که کنار خیابان یا در اماکن عمومی خوراکی فروخته میشود، مردم دقیقا در اطراف آن می‌ایستند و خوراکی‌شان را می‌خورند. قوانین برای نوشیدن هم همین طور است. یعنی وقتی در حال حرکت هستید نباید چیزی بخورید و بنوشید.

هرگز انعام ندهید

بر خلاف امریکا که انعام دادن یکی از واجبات است، در ژاپن فرهنگ انعام دادن اصلا وجود ندارد و شاید حتی اگر این کار را بکنید نوعی بی‌احترامی محسوب شود. هزینه سرویس در صورتحساب رستوران محاسبه میشود و حتی راننده تاکسی‌ها هم دوست ندارند انعام بگیرند. اگر پولی روی میز بگذارید مطمئنا خدمتکار دنبال شما می‌دود که بگوید پولتان روی میز جا مانده است.

با دست اشاره نکنید

اشاره کردن به چیزی یا کسی با دست در ژاپن بی‌احترامی محسوب می‌شود. ژاپنی‌ها برای نشان دادن چیزی از تکان دادن دست به آرامی استفاده می‌کنند. معتقدند انگشت دست برای فرو کردن به داخل بینی است نه نشان دادن کسی. بدتر از این اشاره کردن به کسی یا چیزی با چوب مشهور غذاخوری‌شان است.

سس را روی برنج نریزید

در ژاپن معمولا در کنار غذا که در آن حتما برنج وجود دارد، سس سویا سرو میشود. اما هرگز نباید آن را مستقیما روی برنج ریخت. روی برنج که اصلا، اما روی غذاهای دیگر هم بهتر است سس مستقیما ریخته نشود. باید آن را در بشقابی دیگر بریزید و برنج یا سوشی یا هرچه می‌خواهید سس داشته باشد را با چوب‌های غذاخوری روی آن بمالید.

چیزی را با یک دست ندهید و نگیرید

در ژاپن وقتی می‌خواهید از کسی چیزی بگیرید یا به کسی چیزی بدهید همیشه باید از هر دو دستتان استفاده کنید. حتی در مورد چیزهای کوچک مانند کارت ویزیت یا وقتی می‌خواهید پول را به صندوقدار بدهید یا جنس خریداری شده را تحویل بگیرید. برای پول دادن معمولا بشقابی برای قرار دادن پول وجود دارد که باید پول در آن قرار داده شود، اما اگر نبود باید با دو دست داده شود.

برای خودتان نوشیدنی نریزید

در مراسم ژاپنی‌ها وقتی قرار است نوشیدنی سرو شود هرگز کسی برای خودش نوشیدنی نمی‌ریزد. شما باید برای بقیه لیوان‌ها را پر کنید، البته زمانی که کاملا خالی شد. اما نباید لیوان خودتان را پر کنید. دیگران باید این کار را برای شما انجام دهند و آن‌ها هم نمی‌توانند لیوان خودشان را پر کنند. همچنین عمل ریختن مایع داخل لیوان باید با دو دست انجام شود.

دوش نگرفته وارد وان نشوید

در خانه همه ژاپنی‌ها وان وجود دارد و معمولا وان‌ها با آبی گرم پر شده‌اند. طبق سنت این کشور وان برای ریلکس کردن و رفع خستگی بدن است و معمولا بعد از استحمام باید برای آرامش وارد آن شد. هرگز نباید در این وان‌ها خودتان را بشویید. وان‌های آن‌ها معمولا مستطیل‌شکل است و نسبت به وان‌های اروپایی و امریکایی‌ها عمیق‌تر و کوچک‌تر است.

ژاپنی‌ها البته برای استحمام قوانین ویژه دیگری هم دارند، مخصوصا اگر قرار باشد فرد به حمام عمومی برود. برای مثال بعد از استحمام موها باید بسته شده و جمع شده باشند تا وارد وان نشوند. حوله یا قسمتی از آن به هیچ وجه نباید با آب وان برخورد داشته باشد. نباید در آب وان زیاد تحرک داشت و نکته جالب این که مردم ژاپن رابطه خوبی با تتو ندارند، اگر روی بدنتان تتو دارید به احتمال زیاد اجازه ورود به حمام عمومی را پیدا نمیکنید چون از نظر ژاپنی‌ها افرادی که متعلق به گنگ و گروهی خاص هستند تتو می ‌کنند.

منتشر شده در دوشنبه 27 شهريور 1396       کد خبر : 7058
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح