خودمختاری در فاز 2 اکباتان به نفع هیچکس نیست

خودمختاری در فاز 2 اکباتان به نفع هیچکس نیست

طبق اساسنامه هیئت مدیره مرکزی شهرک اکباتان بلوکها باید مبلغی را به عنوان «شارژ ماهیانه» به این تشکل پرداخت کنند و البته مبلغ این شارژ که مصارف جاری دفتر این مجموعه از آن تأمین می شود، در مجامع سالیانه هیئت مدیره مرکزی و طبق نظر حاضرین تعیین می شود.

به گزارش سایت خبری اکباتان، طبق آخرین رأی گیری صورت گرفته در مجمع عمومی هیئت مدیره مرکزی شارژ ماهیانه مبلغ 125 هزار تومان برای هر بلوک تعیین شده است. اما با توجه به وجود مصوبه رسمی و ناچیز بودن مبلغ شارژ تعیین شده در مقابل هزینه های ماهیانه بلوکها، در کمال تعجب تعداد 8 بلوک از مجموعه بلوکهای فاز 2 از پرداخت این مبلغ خودداری می کنند.

بلوکهایی که شارژ نمی دهند

در این مجال قصد نداریم تا از بلوکهایی که شارژ خود را پرداخت نمی کنند نامی برده شود تا شاید قبل از اعلام صریح، شرایطی فراهم شود که آنها نیز در کنار سایرین به فکر منافع جمعی اکباتان باشند. اما جالب است که در فاز 2 بلوکهای ابتدایی در شمال فاز 2 و بلوکهای انتهایی در جنوب مصوبه رسمی هیئت مدیره مرکزی (پرداخت شارژ) که البته به تأیید هیئت مدیره تمام بلوکهای اکباتان نیز رسیده است را رعایت می کنند اما در حدفاصل شمالی ها و جنوبی ها 8 بلوک که تقریبا سریالی هم می باشند از پرداخت شارژ خود استنکاف می کنند.   

مگر هیئت مدیره مرکزی برای ما چه کرده؟

جمله بالا مهمترین توجیهی است که مدیران و تصمیم گیرندگان بلوکهایی که شارژ نمی دهند در پاسخ به سوال چرا پرداخت نمی کنید؟ به زبان می آورند. از نظر این افراد هیئت مدیره مرکزی اکباتان هیچ دستاورد خاصی برای بلوکهای آنها نداشته و به همین سبب دلیلی برای پرداخت شارژ نمی بینند که البته پر واضح است این نگاه نه تنها صد در صد غلط بلکه مضر برای موجودیت اکباتان است و حکایت سوراخ کردن کف کشتی را دارد که در نهایت همه را غرق خواهد کرد.   

مشکل قدیمی و شهرداری تا حدودی مقصر   

این مشکل به امروز و دیروز برنمی گردد چون بعضی از بلوکها سالهای سال است که پرداخت شارژ خود را متوقف کرده اند و البته بر روی این موضوع هیچگاه از جانب هیئت مدیره مرکزی اکباتان اطلاع رسانی درست و کاملی صورت نگرفته است که خود این شکل مخفی کاری یا به اصطلاح «مدیریت» نیز جای سوال دارد؟  

اما نکته ای که مهم است اینکه طی ماههای اخیر این روند در حال شدت گرفتن است و به نظر می رسد راه حلی عاجل برای حل آن باید در نظر گرفت.

در این میان شهرداری هم تا حدود هر چند ناچیز و غیر مستقیم مقصر است چون بعضا برخی از مدیران بلوکهایی که شارژ نمی دهند برای انجام امورات بلوک به شهرداری مراجعه می کنند و البته در آنجا درخواست هایشان رسیدگی می شود و همین قضیه باعث شده است تا تفکر عدم احتیاج به مدیریت مرکزی و متمرکز در اکباتان به ذهن عده ای از مدیران رسوخ پیدا کند. بد نیست اگر شهرداری امورات جاری بلوکها را از طریق هیئت مدیره مرکزی و مکاتبه با این مجموعه رسیدگی و در دستور کار قرار دهد.  

راه حل؟

طی سالهای اخیر مجموعه های کوچکتر و همراه در کنار هیئت مدیره مرکزی اکباتان تشکیل شده است با عنوان «شورای مدیران اجرایی». این شوراها مجموعه هایی متشکل از مدیران عامل بلوکها می باشد و در مواردی به تصمیم گیری مشترک و ارائه تجربیات موفق یک بلوک به سایرین اقدام می کنند. در حال حاضر برای فازهای 1 و 3 یک شورای مدیران اجرایی وجود دارد و برای فاز 2 هم یک شورا. قطعا در چنین مواردی تشکل های اینچنینی می توانند بازوهای مشورتی و حتی رایزنی هیئت مدیره مرکزی اکباتان قرار گیرند تا در رفع مشکل مذکور یاری رسان مدیریت بومی اکباتان باشند.   

خودمختاری شهرک اکباتان را نابود خواهد کرد

شاید از جنبه فنی و شهرسازی شهرک اکباتان با ساخت اتوبان شهید ستاری یا برداشته شدن دیوارهای بیمه، به آن شکل جدی شهرک تلقی نشود اما همسانی بلوکها تا حدود بسیاری این ضعف ایجاد شده توسط مدیران شهری سابق را پوشانده و برطرف کرده تا امتیاز بزرگ اکباتان یعنی هویت محلی این مجموعه برای همیشه ماندگار شود. در این راستا شاید بد نباشد سلسله نشست های آموزشی برای برخی مدیران بلوکها اعم از اجرایی و تصمیم گیری تعریف شود تا اهمیت «هویت منسجم محلی» در کانون توجه عزیزان قرار گیرد. بعضی از اکباتانی ها باید بدانند که اگر قرار باشد بلوکها به صورت انفرادی و جدا از یکدیگر اداره شوند شاید حتی دیگر اختیاری برای پارکینگ های سرپوشیده نیز وجود نداشته باشد و از تردد اتومبیل ها هم مبالغی دریافت شود. پس بپذیریم که خودمختاری به نفع هیچکس نیست.     

منتشر شده در يكشنبه 23 مهر 1396       کد خبر : 7175
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح