چرا «رستوران داری» در اکباتان «زیاد» موفق نیست؟

چرا «رستوران داری» در اکباتان «زیاد» موفق نیست؟

علیرضا فلاح یکی از جوانان قدیمی شهرک اکباتان است که تحولات این محدوده را طی دهه های گذشته به خوبی شاهد بوده و در همین زمینه تجزیه و تحلیل های خوبی را نیز دارا می باشد. او در حال حاضر در زمینه راه اندازی رستوران خدمات مشاوره ای ارائه می دهد و در این زمینه نه تنها سابقه همکاری با برندهای بزرگ را از سر گذرانده بلکه در عین جوانی رزومه «پر و پیمانی» از فعالیت های کاری مورد اشاره را برای خود فراهم ساخته است.

فلاح در گفت و گو با سایت خبری اکباتان، با توجه به تخصص خود از دلایل عدم موفقیت شغل رستوران داری در اکباتان صحبت کرده که در ادامه آمده است.

دوره بچه محلی سرآمده    

بچه های اکباتان یا به عبارتی نسل جوان اکباتان در حال حاضر بیشتر دوست دارند برای خوردن غذا به بیرون از محیط شهرک مراجعه کنند و خیلی به محیط خودشان توجه ندارند. این دقیقا خلاف آن چیزی است که قبلا در اکباتان رواج داشت چون در گذشته یک رسمی بود و آن اینکه به فرض مثال من بچه اکباتان هستم و یک مغازه اغذیه فروشی در این محدوده دارم و در همسایگی من هم یک نفر دیگر که بچه این شهرک نیست یک مغازه مشابه را دارا می باشد. در این حالت جوانان اکباتانی برای اینکه عِرق محله خود را داشتند به مغازه ای که متعلق به شخص اکباتانی بود مراجعه می کردند چون احساس می کردند که باید از هم محله ای خود حمایت کنند اما در شرایط فعلی دیگر این رسم و رسومات وجود ندارد.     

مغازه های بزرگ وجود ندارد

یکی دیگر از مشکلات «برندینگ» در زمینه رستوران داری اختصاصی برای اکباتان این است که مغازه بزرگی در اینجا وجود ندارد. خود شما الان نگاه کنید که چند تا واحد تجاری بزرگ در داخل بازارچه ها وجود دارد؟ و شاید یکی از دلایلی که در حال حاضر بازارچه ها بسیار خلوت شده است این است که برندهای غذایی معروف در داخل آنها وجود ندارند تا به واسطه آنها مردم مراجعه کنند. چند سال پیش در روزهای پایان هفته بازارچه های اکباتان مملو از جمعیت بود و جایی برای تردد وجود نداشت اما واقعیت این است که به دلیل نبود تنوع و یکنواختی بیش از حد، خود بچه های اکباتان هم به بیرون از شهرک می روند و ترجیح می دهند که اینجا حضور نداشته باشند.

کلاس کار پایین است

باید بپذیریم که «کلاس» واحدهای صنفی داخل اکباتان از لحاظ دکور، طراحی و حتی خدماتی که باید بدهند پایین آمده و البته این موضوع هم می گردد به اینکه مشتری کم است و فروش پایین، به همین دلیل طبیعی است که خدمات و کیفیت نیز افت خود را داشته باشد. این در حالی است که اکباتان پتانسیل جمعیتی خوبی را دارا می باشد و همین مولفه مهم می تواند راهگشای هر بیزینسی باشد. حتی در حال حاضر افرادی را می شناسم که امروز در اینجا و در زمینه «فست فود» کسب و کار کاملا موفقی دارند اما روزهای نخست می ترسیدند که کار خود را در اکباتان آغاز کنند.

از قالب محلی باید خارج شد

وی در زمینه سطح ذائقه امروزی مخاطبان رستورانها هم خاطرنشان کرد: امروز اگر یک رستوران افتتاح شود و دکور خیلی خوبی داشته باشد قطعا مردم استقبال می کنند حتی اگر کیفیت غذای آن 50 درصد باشد چون بیشتر هدف مخاطبان این است که بیایند و یک عکس سلفی با غذا و محیط بگیرند و در شبکه های اجتماعی قرار بدهند. بر همین اساس اگر شخصی بتواند یک محیط با این مشخصات را در اکباتان راه اندازی کند مطمئن باشید که برنده است. متأسفانه بیشتر کسبه اکباتان به جای بهره گیری از مواردی که می تواند منجر به رشد بیزینس و جذب مشتری شود، در قالب محلی و محدود کار خود را دنبال می کنند که این روش قطعا محکوم به شکست است.

فلاح در پایان این نکته مهم را یادآور شد که فعالیت رستوران داری به اصطلاح هیچگاه از مد نمی افتد چون همیشه یکی از مهمترین گزینه ها برای گذران اوقات فراغت افراد، غذا خوردن است پس با توجه به این موضوع، خلاقیت و به روز بودن یکی از فاکتورهای مهم در این شغل محسوب می شود.   

منتشر شده در يكشنبه 30 مهر 1396       کد خبر : 7197
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح