جایگاه زنان اکباتانی در عرصه مدیریت بلوکها

جایگاه زنان اکباتانی در عرصه مدیریت بلوکها

حضور زنان در عرصه های مدیریتی و اجتماعی یکی از مطالبات مهمی است که تقریبا امروزه بخش عمده ای از جامعه پیگیر آن هستند و معتقدند با توجه به اختصاص تقریبا نیمی از ترکیب جمعیتی جامعه به بانوان، آنطور که باید زنان در مسوولیت های اجرایی بکار گرفته نمی شوند.  

بر همین اساس سایت خبری اکباتان با دستمایه قرار دادن این موضوع به بررسی مختصر حضور زنانِ اکباتانی در عرصه مدیریت اجرایی و تصمیم گیری بلوکها پرداخته است.       

روسای هیئت مدیره و نکته امیدوار کننده

اکثریت تقریبا مطلق بلوکهای شهرک اکباتان در رأس هرم تصمیم گیری خود از آقایان استفاده می کنند. این را می شود از تعداد زنانی که به عنوان روسای هیئت مدیره ی بلوکها فعالیت می کنند متوجه شد چون از بین 33 بلوک موجود تنها 4 خانم مسوولیت هیئت مدیره بلوک خود را پذیرفته اند که به این ترتیب 12% روسای هیئت مدیره در بلوکها را بانوان تشکیل می دهند.

از این تعداد سه نفر در فاز 2 هستند و تنها یک نفر در فاز 1 و واضح است که بلوکهای فاز 3 سهمی از آمار را دارا نمی باشند.

نکته امیدوار کننده: 3 نفر از گروه بانوانِ رئیس هیئت مدیره، طی ماههای اخیر کار خود را آغاز کرده اند و شاید بتوان نتیجه گرفت که آهنگ حضور بانوان در این مسوولیت تا حدودی شدت گرفته است.   

اقبال لازم وجود ندارد

پس از جایگاه رئیس هیئت مدیره نوبت به بررسی یک گروه بزرگتر مدیریتی در بلوکهای اکباتان یعنی اعضای هیئت مدیره می رسد. در این خصوص هر بلوک 5 عضو هیئت مدیره دارد که با یک عملیات ساده ریاضی متوجه می شویم که 165 نفر به عنوان اعضای هیئت مدیره بلوکها فعالیت می کنند. اما درصدی که از این جمعیت به حضور زنان اختصاص یافته است 14 نفر یعنی تقریبا 8.5% آمار موجود می باشد.

نکته مهم: به نظر می رسد رده مسوولیتی در بلوکها هر چه پایین تر می آید، استقبال و اقبال صورت گرفته از طرف بانوان نیز نسبت به آن کاهش پیدا می کند چون با توجه سهولت عضویت در هیئت مدیره بلوکها این موضوع کمتر مورد توجه واقع شده است.    

بازرس و داور، آمار جالب نیست

اما در خصوص تعداد بازرس و داور هم آمارها زیاد چنگی به دل نمی زند چون از جمعیت 99 نفری بازرسان بلوکها در اکباتان (3 نفر در هر بلوک) تنها 8 نفر خانم در حال حاضر فعالیت دارند و در گروه داوران بلوکها نیز تنها یک نفر حضور خود را به ثبت رسانده است.  

بلوکها مردانه اداره می شوند

اما مسوولیت هایی که در سطور بالا به آنها اشاره شده کاملا دارای جنبه های تصمیم سازی و نظارتی هستند و بعد اجرایی در بلوکها به حیطه وظائف مدیر عامل مربوط می شود. در خصوص تعداد آمار مدیران عامل زن در اکباتان متأسفانه با عدد «صفر» روبرو هستیم که البته به وضوح نمی توان مشخص کرد که این اتفاق به دلیل عدم اعتقاد به حضور زنان در عرصه مدیریت اجرایی بلوکها است یا اینکه اساسا بانوان اکباتانی تمایلی به انجام امورات اجرایی محل زندگی خود ندارند. در هر حال چیزی که واضح و مشخص است اینکه بلوکهای اکباتان بیش از حد مردانه اداره می شوند.  

البته گفتنی است در گذشته بوده اند بلوکهایی که از وجود بانوان به عنوان مدیر عامل بهره برده اند اما در حال حاضر این فرآیند تقریبا از حرکت باز ایستاده است.

منتشر شده در سه شنبه 9 آبان 1396       کد خبر : 7254
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح