آموزش کلاغ‌ها در هلند برای جمع کردن ته سیگار‌!

آموزش کلاغ‌ها در هلند برای جمع کردن ته سیگار‌!

دو طراح هلندی که از حجم ته سیگارهای موجود در پارک‌های آمستردام نگران شده بودند، یک برنامه عجیب برای آموزش کلاغ‌ها را آغاز کردند که ته سیگار‌ها را از خیابان‌ها جمع کنند و با غذاهای خوشمزه مبادله کنند. طراحان صنعتی «روبن ون در ولوتن» و «باب اسپیکمن» ابتدا به این فکر کردند که ربات‌ها خیابان‌ها را از سیگار تمیز کنند، اما با مشکلاتی برخوردند به ویژه برنامه پیچیده‌ای برای جمع کردن ته سیگار‌ها در گوشه و کنار معابر و عدم برخورد با دوچرخه‌ها و عابران پیاده نیاز بود؛ بنابراین توجه آن‌ها به یکی از فراوان‌ترین منابع مناطق شهری یعنی پرندگان جلب شد.

کبوتر‌ها اولین گزینه‌های آن‌ها بودند، زیرا هرجای شهر می‌توان آن‌ها را پیدا کرد، اما آن‌ها هوش کافی برای این کار نداشتند و آموزششان بسیار مشکل بود؛ بنابراین سراغ یک پرنده خیلی خیلی باهوش‌تر یعنی کلاغ رفتند. کلاغ‌ها جزء هوشمندترین موجودات این سیاره هستند. آن‌ها می‌توانند با مشاهده محیط اطرافشان یاد بگیرند، به انسان‌ها کمک کنند و حتی برخی از آن‌ها ظاهرا می‌توانند بشمارند. سطح هوش تقریبی آن‌ها تقریبا برابر با شامپانزه هاست بنابراین برای این پروژه بسیار مناسب به نظر می‌رسیدند.

کلین ماشینی اختراع کرده که به کلاغ‌ها آموزش می‌دهد سیگار‌ها را از خیابان بردارند و آن را با بادام زمینی عوض کنند. طراحان هلندی در پاسخ به کسانی که پرسیدند آیا کلاغ هایی که دائما در حال برداشتن این سیگارهای پر از مواد سمی هستند آسیب نمی‌دیدند گفتند: «این اثر روی طبیعت بسیار بزرگ است و ما احساس می‌کنیم چند کلاغ قیمت کمی هستند که به ازای آن می‌پردازیم. علاوه بر این، تماس کوتاه با سیگار‌ها تاثیر کمی روی آن‌ها می‌گذارد. ما می‌توانیم تعداد کلاغ هایی که آموزش می‌دهیم را محدود کنیم. اما در حقیقت باید تحقیقات بیشتری کنیم، زیرا اگر اثر بدی روی کلاغ‌ها داشته باشد باید به راه حل دیگری فکر کنیم.» مارزلوف نیز از مشکل اخلاقی این کار اشاره می‌کند و معتقد است باید از خود بپرسیم آیا کلاغ‌ها باید تاوان کار کثیف ما را بدهند؟ آن‌ها زندگی خودشان را دارند و ما حق نداریم آن‌ها را مجبور کنیم برای ما کار کنند.»

منتشر شده در چهارشنبه 10 آبان 1396       کد خبر : 7264
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح