تقویم تاریخ، انقلاب ایران و طولاني ترين اعتصاب جرايد در طول تاريخ روزنامه نگاري (1357 شمسی)

تقویم تاریخ، انقلاب ایران و طولاني ترين اعتصاب جرايد در طول تاريخ روزنامه نگاري (1357 شمسی)

سایت خبری اکباتان – در اين روز در سال 1357 انقلاب شدت بيشتري به خود گرفت و سنديكاي نويسندگان و خبرنگاران تصميم گرفت كه روزنامه ها به مدت نامحدود انتشار خود را متوقف سازند.

اين اعتصاب كه 62 روز طول كشيد طولاني ترين اعتصاب جرايد در طول تاريخ روزنامه نگاري در جهان بشمار مي رود. در لحظه اعلام اعتصاب، دو روزنامه كيهان و اطلاعات آماده توزيع شده بودند كه اعتصاب آغاز و سردبيران دو روزنامه از توزيع آنها جلوگيري كردند. در آن روز، تظاهرات در خيابانهاي تهران شدت يافته و همه جا زد و خورد ماموران و تظاهركنندگان مشاهده مي شد و صداي شليك گلوله قطع نمي شد. شاه دو روز بعد يك دولت تماما نظامي برسر كار آورد.

در جريان انقلاب، محمدعلي سفري دبير سنديكاي روزنامه نگاران بود که تصميم اعتصاب را اعلام داشت. آن دسته از اعضاي تحريري خبرگزاري پارس (ايرنا) و راديو تلويزيون كه عضو سنديكا بودند به اعتصابيون پيوستند. اين اعتصاب طولاني سبب شد كه دولت نتواند اعلاميه ها و سخنانش را به گوش برساند كه در شكست آن موثر بود. سنديکا در نيمه مهرماه با هدف مخالفت با سانسور، نيز دو روز اعلام اعتصاب کرده بود. اعتصاب مطبوعات پس از براندازي 28 مرداد 1332 در ايران سابقه نداشت. بعدا برخي از مفسران خارجي تعجب خودرا از اين لحاظ ابراز داشته بودند كه چه عاملي دركار بود كه دولت نظامي وقت دو روزنامه اصلي تهران را خود، ولو در چهار صفحه منتشر نكرد.

برخی دیگر از رویدادهای مهم تاریخی امروز عبارتند از:

- دانشجویان کاركنان سفارت را گروگان گرفتند و آنجا را «لانه جاسوسي» ناميدند (1358 شمسی)

- مك فارلين مشاور ويژه امنيت ملي رونالد ريگن رئيس جمهور وقت امريكا با چهار آمريكايي ديگر به طور محرمانه وارد تهران و مذاكراتي را انجام دادند (1986 میلادی)

منتشر شده در شنبه 13 آبان 1396       کد خبر : 7272
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح