وفور آرایشگاههای غیر رسمی زنانه در اکباتان

وفور آرایشگاههای غیر رسمی زنانه در اکباتان

یکی از مشاغلی که طی سالهای گذشته رواج بسیاری در شهرک اکباتان پیدا کرده است و البته به نظر می رسد نظارت آنچنانی هم از طرف نهادهای صنفی بر روی آنها وجود ندارد، «آرایشگاههای زنانه» است.

به گزارش سایت خبری اکباتان، تقریبا به هر گوشه ای از اکباتان که نظر بیندازید و مقداری هم توجه بیشتر خود را جلب کنید، می توانید یک باب آرایشگاه زنانه را در تیررس خود ببینید. شغلی که طی سالهای گذشته در اقصی نقاط شهر تهران گسترش بی حدو حصری پیدا کرده اما در اکباتان موضوع کمی متفاوت است.

4 واحد آرایشگری در یک بلوک    

از سالها پیش فضای مشاعات در بلوکها که به عنوان «زیر بلوکی» شناخته می شوند با هدف درآمد زایی بیشتر در قالب اجاره و واگذاری موقت در اختیار اشخاص قرار گرفت. از همان ابتدا آرایشگری بانوان یکی از پر و پا قرص ترین مشتریان زیر بلوکی ها بودند و در حال حاضر هم بالاترین آمار مشاغل در زیر بلوکی ها به همین صنف اختصاص دارد و کار به جایی رسیده است که نه تنها تقریبا در تمام بلوکهای اکباتان یک واحد آرایشگری وجود دارد بلکه در حال حاضر بلوکی در فاز 2 اکباتان وجود دارد که 4 واحد آرایشگری در آن مشغول فعالیت هستند.

چرا زیر بلوکها طرفدار دارد؟

اما سوال مهم در اینجا مطرح است که چرا زیر بلوکی ها برای صنف آرایشگری بانوان اینقدر پر طرفدار است؟ پاسخ این است که چون زیر بلوکی ها جزو محوطه داخلی بلوکها محسوب می شوند پس نهادهای نظارتی و صنفی کمتر برای نظارت و بررسی وضعیت جاری در آنها به این اماکن مراجعه می کنند. در این حالت بدیهی است که بیشتر متقاضیان دنبال جایی باشند که کمتر زیر ذره بین قرار بگیرند تا از مالیات، عوارض، بیمه و سایر موارد اینچنین به اصطلاح در امان باشند.

صاحبان بیشتر سرمایه گذار هستند

طی یک پرس و جوی غیر رسمی مشخص شده است که صاحبان بیشتر واحدهای آرایشگاهی (بانوان) در اکباتان خودشان آرایشگر نیستند و از این کار به شکل تخصصی سر رشته ای ندارند. این افراد سرمایه گذاانی هستند که به دلیل وجود سرمایه مادی و داشتن ارتباط با هیئت مدیره بلوکها اقدام به اجاره محل و تهیه ملزومات کاری می کنند و برای حضور نیروی کاربلد هم از فرمول مشارکت که در اصطلاح آرایشگران به آن «اجاره صندلی» گفته می شود استفاده می کنند. بر این اساس از هر مشتری درصدی به صاحب آرایشگاه و درصدی به آرایشگر تعلق پیدا می کند.   

همه تنها آرایشگری نمی کنند

اما دامنه صنف آرایشگری در اکباتان علاوه بر زیر بلوکی ها به داخل بلوکها هم رسیده است چون ساکنین برخی واحدها هم در داخل منزل خود به کار آرایشگری مشغول هستند.

همین گستردگی باعث شده است که در پاره ای موارد تعرفه برخی آرایشگران اکباتانی به نسبت سایر نقاط تهران پایین تر هم باشد و در عوض فروش داروهای لاغری و اخذ نمایندگی محصولاتی که در شبکه های ماهواره ای تبلیغ می شوند در بین این واحدها رواج داشته باشد و راهی محسوب شود برای تأمین هزینه ها و البته بدست آوردن سود بیشتر.

البته در مواردی هم فروش محصولات مذکور مشکلاتی را برای صاحبان آرایشگاهها ایجاد کرده و کار به مراجع حقوقی و قضایی هم کشیده شده است اما همچنان این کار یعنی فروش زیر زمینی محصولات بدون مجوز در آرایشگاههای اکباتانی تداوم خاصِ خود را دارا می باشد.

در کنار این موارد خالکوبی بدن یا «تاتو» هم یکی دیگر از منابع درآمدی آرایشگاهها به حساب می آید.  

نظارت حلقه مفقوده است

همانطور که اشاره شد نهادهای صنفی تاکنون حضور چشمگیری در بحث نظارت بر آرایشگاههایی که داخل بلوکها فعال هستند نشان نداده اند و از طرف دیگر هیئت مدیره بلوکها هم ترجیح می دهند الکی سر خودشان را شلوغ نکنند و دنبال قضایایی از این دست نروند و تنها در پی گرفتن اجاره ماهیانه خود باشند.

در این رابطه تنها زمانی که اتفاق خاصی رخ دهد و اطلاع رسانی به مراجع انتظامی صورت پذیرد حضور آنها در محل محقق می شود در غیر اینصورت عملا هیچکس نمی داند دقیقا در داخل آرایشگاههای زنانه (زیر بلوکی ها) چه اتفاقاتی رخ می دهد.

منتشر شده در دوشنبه 15 آبان 1396       کد خبر : 7283
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح