«رانت خوارانِ» کوچک در بعضی بلوکهای اکباتان

«رانت خوارانِ» کوچک در بعضی بلوکهای اکباتان

از زمان تشکیل نخستین گروه هیئت مدیره در اولین سری از بلوکهای واگذار شده ی شهرک اکباتان، نفرات منتخب بدون دریافت هیچگونه حقوق و مزایایی و تنها با هدف خدمت به محل زندگی شان، خود را در معرض انتخاب همسایگان قرار داده اند.

به گزارش سایت خبری اکباتان، همانطور که اشاره شد عضویت در هیئت مدیره بلوکها طبق اساسنامه های مصوب همیشه بدون وجود منافع خاصی تعریف شده است اما در همین شرایط بعضا شاهد اصرار افرادی هستیم که حاضر نیستند صندلی های مدیریت را در بلوکها تحویل بدهند و برخی حتی بعد از 20 سال همچنان برای حضور بیشتر می جنگند و به خواسته سایرین توجه نمی کنند. بی تردید این مسئله تناقضی است بزرگ که به دنبال خود یک پرسش بزرگتر را به همراه دارد، «عضویت در هیئت مدیره بلوکهای اکباتان چه منافعی به همراه دارد که عده ای حاضر به ترک آن نیستند؟»

پیش از پرداختن به این موضوع ذکر یک تذکر بسیار مهم است و آن حضور تعداد زیادی از افراد فرهیخته، دغدغه مند، صادق و درستکار در مجموعه منتخبین بلوکها در اکباتان می باشد که از تلاشهای آنها اهالی بهره مند هستند.  

اختیار عمل و سلیقه در نحوه مدیریت

همه بلوکهای اکباتان دارای اساسنامه ای مجزا هستند که هیئت مدیره ها و مدیران عامل باید طبق همین اساسنامه ها رفتار کنند اما بدون تعارف باید بپذیریم که مکتوبات مذکور همانند بسیاری از آیین نامه ها و دستور العمل های اجرایی در کشور دارای خلاء هایی می باشند که تنها «سلیقه» و نوع «نگاه» افراد دارای مسوولیت این شکاف ها را پر می کند. 

بر همین اساس اعضای هیئت مدیره ها به راحتی می توانند اختیار عمل مورد نظر را در چرخاندن امورات یک بلوک با چند صد خانوار و کلی هزینه دریافتی و پرداختی داشته باشند. عزل و نصب ها، خریدها و شکل اجرای طرح های درون بلوکی آنهم به ترتیب اولویت دلخواه تنها بخشی از سلیقه ای است که کاملا می تواند تأثیر گذار باشد. 

انباری و پارکینگ های مشاعات را جدی بگیرید

در بیشتر بلوکهای اکباتان تعدادی پارکینگ و انباری در فضای مشاعات ساخته شده است که معمولا پارکینگ ها به صورت سالانه و بر اساس نوبت و یا قرعه کشی در اختیار متقاضیان قرار می گیرد، انباری ها نیز بر اساس مبلغ اجاره تعیین شده از طرف هیئت مدیره بلوکها به ساکنین واگذار می شود. 

اما در این میان همیشه همه چیز مرتب و منظم نیست و بعضا رانت هایی برای برخی نفرات هیئت مدیره در بلوکها وجود دارد بطوریکه امروز هستند افرادی که بعد از 10 سال هنوز در بعضی بلوکها نوبت داشتن پارکینگ به آنها نرسیده است و همچنان ته صف هستند و در عوض عضو ساده هیئت مدیره به راحتی هر چه تمامتر هر سال نوبت پارکینگ خود را تمدید می کند و به این ترتیب پارکینگ حدودا «صد میلیونی» را چند سال در اختیار دارد! 

یا در بحث انباری ها با وجود تعیین اجاره هایی ماهیانه بین یکصد تا دویست هزار تومان، امروز عضو هیئت مدیره ای در یکی از بلوکها دو عدد انباری به متراژ 4 و 10 متر در اختیار دارد که برای هر کدام از آنها تنها ماهیانه 20 هزار تومان می پردازد که مجموعا می شود 40 هزار تومان!! 

از عزل و نصب تا تعیین پیمانکاران بلوک   

بلوکهای اکباتان به آن صورت قابلیت استخدام و جذب نیروی انسانی ندارند چون تعداد محدودی مسوولیت اعم از حسابدار، تکنسین و ... در هر بلوک وجود دارد. اما در همین شرایط هم «جا» به اندازه حضور یکی دو نفر در مسوولیت های اشاره شده وجود دارد و تنها کافی است فرد مورد نظر از نظر تحصیلات و تجربه همراستایی با مسوولیت های اجرایی در بلوکها را داشته باشد تا کارسازی لازم صورت پذیرد.    

از طرف دیگر موضوع قراردادهای بلوک با پیمانکاران بیرونی نیز بد نیست مورد توجه واقع شود چون همین الان رئیس هیئت مدیره یکی از بلوکها که دفتر نمایندگی «بیمه» .... را در اختیار دارد توانسته کلیه قراردادهای بیمه آتش سوزی بلوک تحت مدیریتش را به طور کامل به زیر مجموعه خود واگذار نماید. جالب اینکه آقای رئیس تا چندی پیش برای عقد قرارداد بیمه ی آسانسورهای بلوک هم تلاش می کرد!

سایر امورات اجرایی

مواردی که در بالا ذکر شد بخش عمده ای از امتیازات خاص و ویژه ای است که در برخی بلوکها وجود دارد و در تعداد قابل توجهی از بلوکهای دیگر هرگز. در کنار موارد ذکر شده سایر رویه های معمول در بلوکها را هم باید مورد نظر قرار داد که شامل اجاره زیر بلوکی ها، واگذاری مشاعات، هزینه خرید تجهیزات و ... می باشد.

در این راستا اما مولفه مهم و اساسی مشارکت بیشتر ساکنین در تعیین سرنوشت محل زندگی خود است. سرنوشتی که با حضور قوی و پر رنگ در مجامع تعیین می شود و باید بیش از پیش مورد توجه جدی قرار گیرد.

منتشر شده در شنبه 20 آبان 1396       کد خبر : 7297
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح