دانشمندان در انتظار پاسخ فرازمینی‌ها به یک پیام

دانشمندان در انتظار پاسخ فرازمینی‌ها به یک پیام

محققان مرکز «ارتباط پیامی با فضا» به دو سیاره دوردست که احتمال وجود موجودات فرازمینی در آنها بالاست پیام ارسال کرده‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، این پیام‌ها به سمت یک ستاره کوتوله سرخ به نام GJ273 ارسال شده‌اند که 12.36 سال نوری از زمین فاصله دارد و حدود 12 سال طول خواهد کشید تا پیام از زمین به آن برسد.

در صورتی که موجودات فرازمینی این پیام را دریافت کرده و به آن پاسخ دهند حدودا پاسخ آنها در سال 2042 به زمین خواهد رسید.

«داگلاس واکوچ» مسئول این مرکز گفت: این حرکت یک نمونه اولیه محسوب می‌شود و ما این کار را باید 100، 1000 و یا یک میلیون بار تکرار کنیم تا به نتیجه مورد نظر برسیم.

وی افزود: نتایج تلاش‌های ما 25 سال آینده مشخص خواهد شد و در صورتی که موفق شویم پاسخی از این پیام دریافت کنیم می‌تواند بسیار به ما در یافتن موجودات فضایی کمک کند.

در پیام ارسالی که از آنتن رادیویی مرکز تحقیقاتی اروپا در نروژ ارسال شده ، توضیحاتی در رابطه با عملیات‌های جمع و ضرب اعداد یک تا پنج، توضیحاتی در رابطه با امواج الکترومغناطیس و 33 موسیقی 10ثانیه‌ای گنجانده شده که همگی به صورت باینری(صفر و یک) کدگذاری شده‌ و با دو فرکانس مختلف ارسال شده‌اند.

این ایده شاید جالب به نظر برسد اما بسیاری از دانشمندان با آن موافق نیستند. برای مثال استیون هاوکینگ دانشمند نام‌آشنای انگلیسی گفته است که اگر فضایی‌ها ما را پیدا کنند ممکن است حیات در زمین نابود شود.

هاوکینگ معتقد است اگر بیگانگان ما را بیابند بلایی را به سر ما می‌آورند که سفیدپوستان بر سر سرخپوستان آوردند اما مسئولان این پروژه چنین نظری ندارند و معتقدند فاصله این منظومه با زمین آنقدر زیاد هست که آنها نتوانند تهدیدی ایجاد کنند.

این تیم قصد دارند در ماه آوریل 2018 نیز پیام‌هایی با فرکانس‌های متفاوت ارسال کنند.                  

ستاره کوتوله سرخ (red dwarf star) ستاره‌ای کوچک و سرد و سرخ رنگ است که در رده M یا K جای می‌گیرد، و غالبا به ستاره‌ای گفته می‌شود که جرمی کمتر از نصف جرم خورشید داشته باشد (کمتر از ۰٫۰۷۵ جرم خورشید را کوتوله قهوه‌ای می‌گویند) و دمای سطحی آن کمتر از ۳٬۵۰۰ درجه کلوین باشد.

به عنوان مثال سیاره‌های مشابه زمین به دور میلیاردها ستاره کوتوله سرخ می‌چرخند.

اجرام زیست‌پذیر اطراف ستاره‌های کوتوله‌های قرمز بهترین نامزد برای میزبانی زیست فرازمینی هستند. در واقع بهترین جای کیهان برای یافتن حیات فرازمینی، کوتوله‌های قرمز، فراوان‌ترین نوع ستاره در کهکشان ما هستند.

کوتوله‌های قرمز که ستاره‌های کوتوله‌ M نیز خوانده می‌شوند، بیش از ۵٠ برابر تاریک‌تر از خورشید بوده و فقط ١٠ تا ٢٠ درصد آن جرم دارند. این اجرام کیهانی ٧٠ درصد ستارگان جهان را تشکیل می‌دهند.

منتشر شده در شنبه 27 آبان 1396       کد خبر : 7335
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح