اجاره زیر پیلوتی ها بالاخره کار خودش را کرد

اجاره زیر پیلوتی ها بالاخره کار خودش را کرد

از سالها پیش بلوکهای شهرک اکباتان بدون رعایت ضوابطی خاص فضاهایی که تحت عنوان «زیر پیلوتی» شناخته می شود را تبدیل به اماکن تجاری کرده و ماهیانه درآمد قابل توجهی را بدست می آورند.   

به گزارش سایت خبری اکباتان، پس از گذشت نزدیک به 2 دهه از آغاز تغییر کاربریِ «زیر پیلوت ها» در بلوکها به تازگی شهرداری منطقه 5 صدور مفاصا حساب برای برخی آپارتمان های اکباتان را به دلیل وجود تخلفات ساختمانی متوقف کرده که از این رهگذر مشکلات بسیاری برای افرادی که در صدد خرید و فروش مسکن در این محدوده هستند پدید آمده است.

توقف نقل و انتقال و دریافت وام مسکن

از مهمترین معضلاتی که با توقف روند صدور مفاصاحساب برای آپارتمانهای اکباتانی ایجاد شده می توان به عدم امکان نقل و انتقال قطعی اسناد مالکیت در دفترخانه اشاره کرد چون طبق قانون باید تسویه حساب برای انتقال ملک با شهرداری انجام گیرد و انتقال دهنده موظف است که مفاصا حساب نهاد مذکور را دریافت و به انتقال گیرنده تأدیه نماید.

در این رابطه یک مشکل مهم دیگر نیز وجود دارد و آن اینکه با عدم صدور مفاصا حساب شهرداری خبری از وام مسکن برای خرید آپارتمانهای اکباتان هم نخواهد بود چون یکی از مدارک تشکیل پرونده در بحث وام مسکن، همین مفاصاحساب شهرداری است. 

چه می شود کرد؟

همانطور که اشاره شد این روند یعنی تغییر کاربری زیر پیلوتی های بلوکها از اماکن رفاهی به اماکن تجاری تقریبا نزدیک به 2 دهه است که با جدیت در حال انجام است اما اینکه چرا به یکباره شهرداری به صرافت پرداختن به این موضوع افتاده جای سوال دارد. البته لازم به ذکر است که کار شهرداری به هیچوجه غیر قانونی محسوب نمی شود و اعتراض جدی نمی توان به آن صورت داد.

در این رابطه به نظر می رسد اگر رایزنی های قابل توجهی از جانب هیئت مدیره مرکزی اکباتان صورت پذیرد این مشکل باز هم توانایی حل و فصل شدن را داشته باشد همانطور که طی سالهای گذشته همین روند در جریان بوده است.

کدام بلوکها درگیر هستند؟

این مشکل مربوط به یک فاز از شهرک اکباتان نمی شود چون در حال حاضر هم بلوک C2  در فاز 1 با این مشکل دست به گریبان می باشد و هم بلوک 19 در فاز 2 همین وضعیت را دارا است.

در این زمینه برخی ساکنین این بلوکها معتقدند که شهرداری از این برگ برنده خود در مورد بلوکهایی استفاده می کند که در سالهای گذشته تقابل هایی را با شهرداری داشته اند و با سایر بلوکها به آن صورت کاری ندارد. صحبتی که قطعا نمی توان آن را به راحتی تأیید کرد و نیازمند تأیید رسمی از جانب مراجع ذیصلاح است. اما به هر صورت فعلا این پرسش مهم مطرح است که چرا بعد از 20 سال به یکباره این اتفاق رخ داده و از آنجاییکه تقریبا 100 درصد بلوکهای اکباتان تغییرات کاربری را در فضای مشاعات خود رقم زده اند چرا تنها یک سری از بلوکها در بحث نظارتی موضوع درگیر شده اند!؟    

منتشر شده در سه شنبه 30 آبان 1396       کد خبر : 7341
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح