مثلت هایپرمی، مگامال و واسطه ها / ریسک بزرگ رخ می دهد؟

مثلت هایپرمی، مگامال و واسطه ها / ریسک بزرگ رخ می دهد؟

پایان سال 96 زمان اتمام قرارداد برند «هایپرمی» با مجتمع مگامال در شهرک اکباتان است. قراردادی که 5 سال پیش منعقد شده و حالا در ماههای واپسین، تمدید یا عدم تمدید آن بیشتر از هر زمان دیگری مورد توجه است.

به گزارش سایت خبری اکباتان، آمار مراجعه روزانه به فروشگاه هایپرمی اکباتان عددی بیش از 10 هزار نفر را نشان می دهد. رقمی قابل توجه که طبعا موقعیت «وسوسه» را برای هر رقیبی مهیا می سازد. با توجه به اهمیت موضوع در ادامه 4 اکباتان به بررسی یک موضوع مهم یعنی روند آنچه که این روزها در حاشیه فعالیت هایپر مارکت مگامال در حال جریان می باشد، پرداخته است. 

هایپر می چگونه کار می کند؟

نه قرعه کشی هفتگی خودروهای لوکس و نه حمایت مالی از کاروان ورزشی ایران در رقابتهای المپیک «ریو» در کشور برزیل، هیچکدام جزو سیاست کاری هایپرمی در اکباتان به حساب نمی آید. شاید برای بسیاری عجیب باشد که این فروشگاه تبلیغات آنچنانی ندارد اما چرا مخاطب آن هیچگاه کاهش پیدا نمی کند؟

فهمیدن پاسخ این پرسش در عین سختی بسیار آسان است و تنها کافی است چند صباحی فعالیت های کاری این مجموعه را به طور نامحسوس مورد ارزیابی قرار دهید. هایپرمی اکباتان با طراحی یک استراتژی از پیش تعیین شده موفق شده است یک «شبکه مشتریان محلی» را برای خود ایجاد کند که به دلیل نوع خدمات ارائه شده وفاداری و تمایل خود را تا حدود بسیاری حفظ می کنند. در این شبکه محلی تبلیغات اغوا کننده جایگاهی ندارد و تنها سه فاکتور بسیار مهم «تنوع، قیمت و تخفیف» مورد توجه قرار گرفته تا هدف مورد نظر تأمین شود. البته در این خصوص برخی سیاست مداری های خاص را هم نباید فراموش کرد که یکی از مهمترین آنها «تخفیف کلی» برای تمام اجناس فروشگاه در ایامی است که حقوق کارکنان دولت پرداخت شده است.

چرا وسوسه جایگزینی وجود دارد؟

در روزگار فعلی ما بیش از یک دوجین نام در زمینه فروشگاه زنجیره ای فعالیت می کنند و همه آنها هم با وجود هزینه های میلیاردی یک تیم طراحی استراتژی بر اساس تحلیل عملکرد رقبا تشکیل داده اند. بر همین اساس این برندها به خوبی دریافته اند که موقعیت فعلی هایپرمی در اکباتان جایگاهی ارزشمند و خاص است که کمتر شعبه ای از یک فروشگاه زنجیره ای می تواند به آن دست پیدا کند.

اما در کنار این موضوع در هر رفت و آمدی به مانند عملکرد قانونی مشاورین املاک یک «کمیسیون» برای واسطه هایی که رابطه دو طرف یعنی موجر (صاحبان قسمت هایپر مارکت در مگامال) و مستأجر (برند جدید) را جوش می دهند نیز وجود دارد که همین موضوع بر تکاپوی افراد جانبی افزوده است. این در حالی است که تحرکات افراد واسطه بدون کمترین توجهی به منافع مشتریان و همسایگان اصلی مگامال در حال جریان است.

وضعیت جایگزین ها

در حال حاضر با بررسی صورت گرفته از منابع مختلف، نمایندگان 4 مجموعه فروشگاه زنجیره ای از طریق کانال های خود در حال مذاکره با مالکین هایپر مارکت مگامال هستند که البته رایزنی 2 برند خیلی جدی تر از بقیه در حال انجام است.

به طور کلی در بین 4 شرکتی که سودای حضور در مگامال را در سر می پرورانند، 3 شرکت اساسا از یک ضعف مشترک یعنی «نداشتن شخصیت برتر» در میان فضای کسب و کار خود رنج می برند. برندهایی که در سالهای گذشته به دلیل حمایت های خاص دولتی نامی بر سر زبان ها انداخته اند اما به دلیل عملکرد ضعیف هیچگاه ویژگی خاصی را در کنار نشان خود ثبت نکرده اند. در این میان عده ای معتقدند سمت و سوی حرکتی این مجموعه ها با تغییر مدیریت و تدوین استراتژی های جدید در حال پوست اندازی است اما کیست که نداند تغییر جایگاه یک نام تجاری در ذهن مشتریان چندین برابر سخت تر از جا انداختن یک عنوان جدید می باشد. 

مگامال و ریسک بزرگ

جالب است بدانید که 5 سال پیش و قبل از آغاز فعالیت هایپرمی یک برند دیگر فروشگاه زنجیره ای به مدت کوتاهی در مگامال فعالیت می کرده اما به دلیل ضعف عملکرد و ضرر مالی مجبور به ترک شهرک اکباتان شده است. یادآوری این موضوع از آن جهت صورت می گیرد که به خاطر داشته باشیم قرار نیست تحت هر شرایطی هایپرمارکت مگامال در حالت «بفروش» باشد.

از سوی دیگر مردم اکباتان بیش از یک دهه است که هم خاک پروژه مگامال را می خورند و هم از فضای تفرجگاهی قول داده شده چشم انداز روشنی رویت نمی کنند. پس بی تردید در این شرایط عملکرد مثبتِ بخش فروش مایحتاج روزانه در مگامال سرپوشی بر بقیه کاستی هایی محسوب می شود که سالها است وجود دارند.

با این حساب باید منتظر ماند و دید که آیا مگامالی ها تسلیم واسطه ها خواهند شد و یکی از معدود نقاط قوت و قابل اتکای خود را در مواجه و پاسخگویی به مردم اکباتان به راحتی از دست خواهند داد؟ یا اینکه منافع همسایگانی که حتی بحث اشتغال جوانان آنها هم به تداوم حضور هایپرمی گره خورده است تا حدودی در نظر گرفته می شود.    

منتشر شده در شنبه 4 آذر 1396       کد خبر : 7353
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح