تقویم تاریخ، 4 هزار سرباز تزار روس در ایران، مجلس اولتیماتوم را پذیرفت (1911 میلادی)

تقویم تاریخ، 4 هزار سرباز تزار روس در ایران، مجلس اولتیماتوم را پذیرفت (1911 میلادی)

 سایت خبری اکباتان- دولت روسيه به ايران اولتيماتوم داد که ظرف 48 ساعت مورگان شوستر آمريکايي را که براي اصلاح خزانه داري و ماليه ايران استخدام شده بود برکنار کند و از اين پس نيز بدون جلب موافقت قبل دولتين روسيه و انگلستان به استخدام از خارج دست نزند.

روز بعد مجلس به اين اولتيماتوم روسيه رسيدگي کرد و برغم توجيه وثوق الدوله آن را رد کرد.

مجلس در آذر ماه سال پيش از آن (1289 خورشيدي) ضمن تصويب قانون تاسيس خزانه داري کل کشور، راي به استخدام شوستر به عنوان مشاور ماليه ايران داده بود زيراکه شنيده بود در آمريکا همگان بايد به شهر، ايالت و دولت ماليات بدهند و گريزي از آن نيست و بنابراين، اين کشور داراي کارشناس ماهر و سختگير در امور ماليه است. انگلستان و روسیه ـ هر دو به یک نسبت با رو به راه شدن وضعيت مالیه ایران که باعث اقتدار دولت می شد مخالف بودند. نظر شوستر براین بود که تا مالیات بر ثروت و درآمد در ایران (مطابق آمریکا و کشورهای اروپایی) برقرار نشود این کشور نخواهد توانست روی پایش بایستد.

مردم تهران به جانبداري از مجلس که اولتيماتوم روسيه را رد کرده بود به خيابانها ريختند و تزار روسيه پس از آگاه شدن از تصميم مجلس ايران دستور داد که چهار هزار سربار روانه ايران شود. روسيه و انگلستان طبق سازشنامه آگوست 1907 و تقسيم ايران به دو منطقه نفوذ چنين حقي را به خود مي دادند.

دولت وقت بار ديگر از مجلس خواست اولتيماتوم روسيه را بپذيرد و با اخراج شوستر موافقت کند که مجلس زير بار نرفت. 28 آذر ماه يپرم خان رييس وقت شهرباني (نظميه) به مجلس اخطار کرد که اگر اولتيماتوم را نپذيرد نيروهاي روسيه وارد خواهند شد که مجلس اجبارا پذيرفت و مراتب همان روز به دولت و نيز مورگان شوستر اعلام شد که خاک ايران را ترک گويد.

برخی دیگر از رویدادهای تاریخی امروز عبارتند از:

  • ژنرال آیزنهاور رئیس جمهور آمریکا در نخستین مصاحبه مطبوعاتی: گمان نمي كنم منطقه اي مهمتر از ايران روي نقشه جغرافيايي جهان وجود داشته باشد؛ ايران؛ داراي نفت است و هم در چهار راه جهان واقع شده است. (1952 میلادی)
  • اکبر اعتمادی پدر پژوهش های اتمی ایران: نظام پیشین ایران نباید پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی را امضاء می کرد (2009 میلادی)
منتشر شده در چهارشنبه 8 آذر 1396       کد خبر : 7371
آخرین اخبار
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت محفوظ می‌باشد.
طراحی وب سایت : ایران طراح